معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: ۸۷ درصد کل موالید خراسان رضوی در سال گذشته در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان شرکت کردند.

۸۷ درصد موالید خراسان رضوی، غربالگری شنوایی شدند

به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین دلبری معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان ۹۲ هزار و ۹۵۸ نوزاد در خراسان رضوی در سال ۹۹ مورد معاینه شنوایی قرار گرفته‌اند. از این تعداد نوزاد که ۸۷ درصد کل موالید استان را پوشش داده است ۲۳۹ نوزاد دارای اختلال شنوایی تشخیص داده شده‌اند.

او با یادآوری اینکه تعداد موالید استان در سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است افزود: با توجه به اینکه در سال ۹۹ به خاطر محدودیت‌های کرونایی ۷ پایگاه غربال در شش ماه اول و ۳ پایگاه در شش ماه دوم تعطیل شده‌اند پوشش ۸۷ درصدی موالید در این برنامه، باز هم رتبه‌ی اول کشور را بدست آورده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در خصوص هزینه‌های این برنامه برای خانواده‌ها ادامه داد: در مناطق محروم روستایی و شهری، این برنامه به صورت رایگان انجام می‌شود و در مناطق برخوردار، هزینه‌ی اندکی از خانواده‌ها دریافت می‌شود که نسبت به بخش خصوصی، بسیار کم است.

دلبری بیان کرد: هزینه غربال تک آزمون حدود یازده هزار و پانصد تومان و غربال دو آزمون حدود ۵۹ هزار تومان می‌باشد.

او تصریح کرد: البته ما یارانه‌هایی در مرحله تشخیص و مداخله داریم که به خانواده‌هایی که کار درمان کودکان‌شان را پیگیری می‌کنند پرداخت می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تاکید کرد: در سال ۹۹ بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تأمین یارانه‌های این برنامه به استان تخصیص یافته که تمام آن به خانواده‌های واجد شرایط پرداخت شده است

دلبری اظهار کرد: در بین شهرستان‌های خراسان رضوی ۷ شهرستان خلیل آباد، داورزن، خوشاب، باخرز، صالح‌آباد، کوهسرخ و ششتمد به خاطر نداشتن مرکز پایگاه ثابت یا سیار، معاینه نوزادان‌ در بیمارستان شهرستان‌های مجاور انجام می‌شود.

او افزود: در ۲ شهرستان رشتخوار و فیروزه، معاینات بصورت پایگاه سیار و در مابقی شهرستان‌ها این معاینات در پایگاه ثابت غربال شنوایی انجام می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.