وقتی بر اثر یک حادثه دست دوستم شکست، پزشک برایش عکس نوشت و صبح یک روز بارانی به یک درمانگاه رفتیم. اتاق کوچکی محل نشستن بیماران بود.

 از حضور در مراکز درمانی پرازدحام پرهیز کنید

در کنار ورودی این سالن یک خانم منشی نشسته بود. صندلی‌ها در سه ردیف پشت سرهم قرار گرفته بود، هر دو صندلی یکی علامت ضربدر قرمز داشت، اما چون تعداد بیماران زیاد بود، همه کنار هم نشسته بودند و در این شرایط کرونایی فاصله اجتماعی رعایت نشده بود. وقتی با تعداد زیاد بیماران مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا به یک مرکز خصوصی برویم، بنابراین به یک مرکز سی‌تی‌اسکن در خیابان عارف که منتهی به خیابان پرستار احمدآباد می‌شد، رفتیم. به ورودی این مرکز که رسیدیم یک سالن تقریباً بزرگ دیده می‌شد که بخشی از آن پذیرش و صندوق قرار داشت و بخش دیگر آن صندلی‌هایی که پشت سرهم در چهار ردیف قرار گرفته بود. آنجا نیز روی صندلی‌ها به شکل یکی در میان علامت ضربدر قرمز دیده می‌شد، با اینکه ساعت ۱۰ صبح بود اما تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد و بازهم فاصله اجتماعی توسط بیماران رعایت نشده بود.

با وجود این شرایط عکس دست بالاخره گرفته شد، اما نتیجه آن عصر همان روز آماده می‌شد، از آنجایی که دوستم وقت پزشک در عصر همان روز را داشت، دوباره به این مکان بازگشتیم، اما ماجرای رعایت نشدن فاصله اجتماعی همچنان ادامه داشت، زیرا با حضور در ساختمان پزشکان و مطب کوچک پزشک، تعداد بیماران همچنان زیاد بود، گرچه به جز یک بیمار که ماسک نزده بود و با تذکر آقای منشی اقدام به این کار کرد، بقیه بیماران ماسک داشتند.

با توجه به اهمیت رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در شرایط کرونایی فعلی، با دکتر رضا گلدوزیان، معاون پشتیبانی رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد درخصوص اینکه میزان نظارت‌ها بر درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، مراکز سی‌تی‌اسکن و مطب‌ها چقدر بوده و تا چه اندازه فاصله اجتماعی رعایت و از ماسک استفاده می‌شود، گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

رعایت ۷۰ درصدی فاصله اجتماعی در مطب‌ها و درمانگاه‌های مشهد

معاون پشتیبانی رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: وقتی کرونا در خراسان رضوی شیوع پیدا کرد، در نخستین اقدام با همکاری معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان نظام پزشکی، غذا و دارو و سازمان‌های مربوط، تیم‌های نظارتی مشترکی تشکیل شد و به صورت مستمر در یک سال و نیم اخیر، نظارت‌هایی را از درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، مراکز سی‌تی‌اسکن و مطب‌ها انجام دادند.

دکتر گلدوزیان با بیان اینکه خوشبختانه فاصله اجتماعی در مطب‌ها و درمانگاه‌های مشهد ۷۰ درصد رعایت می‌شود، افزود: تاکنون بین ۱۰ تا ۱۵ درصد در این بخش رعایت نشدن دستورالعمل‌ها مشاهده شده که همکاران ما در تیم‌های نظارتی به همکاران حوزه درمان تذکر داده و پیگیر اجرای دقیق شیوه‌نامه‌ها در این مراکز بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی متخصصان ازجمله متخصصان بیماری‌های عفونی با وسواس خاصی به بیماران وقت می‌دهند تا مطب شلوغ نشود، ادامه داد: حتی برخی متخصصان و پزشکان حاضرند تا پاسی از شب زمان ویزیت بگذارند تا مطب دچار ازدحام نشود و بیماران با آرامش خاطر ویزیت شوند.

معاون پشتیبانی رفاهی سازمان نظام پزشکی مشهد اضافه کرد: با توجه به اینکه در شرایط کرونایی لازم است سیستم تهویه ساختمان پزشکان شرایط مناسب برای استفاده را داشته باشد، بنابراین برخی پزشکان، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها اقدام به ایجاد سیستم تهویه مناسب کردند زیرا در مواردی بخشی از ساختمان‌هایی که جدید هم ساخته شده بودند از سیستم هوایی مناسب و متناسب برای کرونا برخوردار نبودند.

دکتر گلدوزیان با بیان اینکه هیچ‌کدام از نگهبانان، منشی‌ها و همکاران درمانی اجازه ندارند به دلیل ازدحام موجود در مرکز درمانی از ورود بیماری برای دریافت خدمات درمانی ممانعت کنند، یادآور شد: تنها راهکار این است که بیماران سعی کنند به مراکز درمانی شلوغ و پرازدحام کمتر مراجعه کرده و به مراکزی بروند که مشکل ازدحام نداشته باشند یا بر اساس نوبت مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.