همیشه آرزو داشت هدیه‌ای هر چند کوچک به محضر امام مهربانی‌ها تقدیم کند.

تقدیم به امام مهربانی‌ها

هدیه‌ای که نتیجه کار و تلاش خودش باشد تا به عنوان اثری هنری در حرم این امام رئوف به یادگار بماند و امروز خوشحال و مسرور از اینکه این توفیق برای او حاصل شده و امام مهربان تابلو خوشنویسی شده او را به عنوان هدیه پذیرفته است.

اهدای تابلو خوشنویسی شده توسط نرگس روزپیکر از هنرمندان واحد هنرهای قرآنی آستان قدس رضوی به موزه آستان قدس رضوی بهانه‌ای شد برای گفت‌وگوی ما با این بانوی هنرمند. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این گفت‌وگو است.

خانم روزپیکر از چه سالی وارد عرصه هنر خوشنویسی شدید؟

از همان سال‌های ابتدایی تحصیل متوجه علاقه‌ام به هنر خوشنویسی شدم و فعالیت‌هایی نیز در این زمینه داشتم ولی ورود جدی من به این عرصه از سال ۱۳۸۰ بود و آموزش این رشته را به صورت حرفه‌ای زیر نظر استادان مطرح خوشنویسی مشهد همچون استاد هادی ذوالریاستین و خانم صدیقه غفاریان در انجمن خوشنویسان مشهد شروع کردم.

چه شد که به واحد هنرهای قرآنی حرم مطهر رضوی پیوستید؟

از طریق یکی از دوستان که در این واحد به عنوان مربی خوشنویسی فعالیت می‌کرد. او سال‌ها به عنوان مربی خوشنویسی در حرم امام رضا(ع) مشغول به کار بود. وقتی قرار شد برای مدت طولانی مرخصی بگیرد من را به عنوان مربی معرفی کرد و من هم پس از گذراندن مراحل گزینش و آزمون از سال ۸۷ با مدرک فوق‌ممتاز خوشنویسی به عنوان مربی خوشنویسی در این واحد مشغول به کار شدم و تاکنون نیز در حال خدمت هستم.

در مورد اثر هنری که توسط شما به موزه اهدا شد برایمان بگویید.

از وقتی به عنوان مربی وارد فعالیت‌های هنری حرم مطهر امام رضا(ع) شدم بسیار مشتاق بودم اثری فاخر و ارزشمند را به ساحت مقدس امام رضا(ع) هدیه کنم. البته فکر می‌کنم همه هنرمندان مشهدی نیز چنین آرزویی دارند و علاقه‌مند هستند شالوده ذوق و هنر خود را به محضر امام رضا(ع) هدیه کنند. به همین خاطر از همان زمان پس از مشورت کردن با برخی از استادان خوشنویسی و برخی از مسئولان و هنرمندان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی شروع به نوشتن تابلویی با مضمون حدیث سلسله‌الذهب حضرت رضا(ع) کردم و تمام توان و ذوق هنری خود را به کار گرفتم تا بتوانم تابلویی فاخر خلق کنم.

برایمان بیشتر از این اثر هنری بگویید.

خلق این اثر بیش از ۶ ماه زمان برد و در این مدت همه تلاش خود را صرف کردم تا اثری در خور و شایسته آستان ملکوتی حضرت رضا(ع) بنویسم که مورد قبول حضرت واقع شود.

این اثر زیر نظر استاد ذوالریاستین نوشته شد و چندین بار توسط ایشان که یکی از استادان مسلم رشته خوشنویسی در مشهد هستند رفع اشکال شد تا اینکه به مرحله تأیید رسید. پس از طی کردن مراحل لازم و با هماهنگی بخش موزه مرکزی آستان مقدس رضوی توفیق اهدای این تابلو به ساحت مقدس امام رضا(ع) برایم فراهم شد. ابعاد این تابلو ۱۳۰ در

۱۰۰ سانتیمتر و با قلمی به قطر ۵/۲ سانتیمتر نوشته شده است.

فکر می‌کنید این تابلو چه ویژگی‌های منحصر به فردی درد؟

من این تابلو را با همه وجود و با عشق به امام رضا(ع) خطاطی کردم و از این جهت با همه کارهایم متفاوت است. وقتی فکر می‌کردم این اثر قرار است به عنوان یک اثر هنری در حرم امام رضا(ع) به نمایش گذاشته شود از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم و سعی می‌کردم تمام ذوق، علاقه، هنر و توانایی خود را صرف بهتر نوشتن آن کنم. ویژگی منحصر به فرد دیگر آن این است که زمینه تابلو از ورق طلاست که این ویژگی بر جلوه و زیبایی این اثر هنری افزوده و آن را به اثری فاخر تبدیل کرده است.

چه آینده‌ای برای این اثر هنری خود تصور می‌کنید؟

برای من همین که امام رضا(ع) این اثر را به عنوان هدیه از من بپذیرند کافی است و به تمام آرزویی که در این زمینه داشتم رسیدم. وقتی انسان هدیه‌ای را به شخص بزرگی تقدیم می‌کند، دیگر فرقی نمی‌کند این هدیه در کجا مورد استفاده قرار بگیرد همین که آن هدیه پذیرفته شده برایش کافی است.

از حس و حال انجام کارهای هنری در حرم بگویید.

خیلی عالی است. اینکه هر روز با آمدن به محل کار چشمم به گنبد طلایی حرم می‌افتد شاید بهترین اتفاق زندگی من باشد. در اینجا هم کار هنری که علاقه اول زندگی من است را انجام می‌دهم و هم در جوار حضرت رضا(ع) هستم. می‌شود گفت هم کار و هم عشق و علاقه را در کنار هم دارم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.