حجت الاسلام گرجی گفت: هشدارهایی که امروز در مورد پیری جمعیت داده می‌شود، نتیجه شعار غلط "فرزند کمتر، زندگی بهتر است" که سال‌ها خانواده‌ها را به آن عادت دادیم.

خطر پیری جمعیت، نتیجه شعار غلط "فرزند کمتر، زندگی بهتر" است/توصیه قرآن به کسانی که از فرزندآوری می ترسند

حجت الاسلام مهدی گرجی استاد حوزه و کارشناس امور دینی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با موضوع فرزندآوری، تولید نسل و پیری جمعیت در کشور که این روزها در جامعه ما نسبت به اوضاع وخیم آن هشدار داده می شود، به تبین این موضوع از نگاه قرآن پرداخت و گفت: موضوع فرزندآوری و تولید نسل از جمله موضوعات مهمی است که هم در دین اسلام و قرآن نسبت به آن تأکید شده و هم اینکه در همه جوامع، جامعه شناسان و سیاستمداران نسبت به آن توجه ویژه دارند و آن را عامل رشد و توسعه کشورها می‌دانند.

حجت الاسلام گرجی افزود: علت اینکه امروز مسئولان کشور ما و جامعه نسبت به کاهش بیش از حد نرخ فرزندآوری و پیری جمعیت در آینده نزدیک هشدار داده و به تکاپو افتاده‌اند، همان شعار غلط فرزند کمتر زندگی بهتر بوده که یک دوره ما مردم را به این کار تشویق کردیم که این باعث شد زوج ها به این مسئله عادت کنند و مسائل و مشکلات اقتصادی هم مزید بر علت شده است.

کارشناس امور دینی ادامه داد: در مجموعه دستورات دینی، هم در قرآن کریم و هم سنت نبوی تأکید زیادی بر ابقای نسل بشر به وسیله ازدواج شده و از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله وسلم روایت داریم که ایشان یکی از اهداف ازدواج را فرزندآوری بر می‌شمرند و می‌فرمایند: "تناکحوا تناسلوا تکثروا فأنّی أباهی بکم الأمم یوم القیامة و لو بالسقط" ازدواج کنید، فرزند به هم رسانید و تعداد افراد خود را فراوان کنید، من در قیامت در برابر امت‌ها، به افزایش جمعیت امت خود مباهات می‌کنم. اهمیت ازدواج تا حدی است که گویند اگر خوف انقراض نسل وجود داشته باشد، امری واجب خواهد بود.

وی تصریح کرد: یکی از مزیت های فرزندآوری داشتن جامعه جوان، بانشاط، پویا و فعال است. ما برای اینکه جامعه ای پرانرژی داشته باشیم و امید به آینده را ترویج کنیم، باید این موضوع را جدی بگیریم. جامعه ای که جمعیت پیر داشته باشد نشانه ای از نشاط و امید به آینده در آن جامعه نخواهیم دید. البته در کنار مردم، مسئولین نیز باید موانع این کار را برطرف کنند و با برنامه ریزی‌های مناسب و تشویقی ،جوان‌های ما را به ازدواج و زوج‌ها را به فرزند آوری ترغیب کنند. از طرف دیگر مردم هم باید مقداری سبک زندگی خود را تغییر دهند و مدیریت صحیح درآمد و هزینه کردهای خود به سمت فرزندآوری بیشتر حرکت کنند.

حجت الاسلام گرجی یکی از دلایل افزایش طلاق ها را نیز همین شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" عنوان کرد و افزود: در گذشته در هر خانه ای چند فرزند وجود داشت و به هر نفر مسئولیتی از زندگی واگذار می شد، از این رو فرد مسئولیت پذیر و کارآزموده بار می آمد و در نتیجه وقتی ازدواج می کرد هم پسر و هم دختر به راحتی می‌توانست با مشکلات زندگی کنار بیاید، اما از زمانی که فرزندآوری کمتر در جامعه ما ترویج شد، تک فرزندی باعث نازپروری فرزند و تن ندادن او به مسئولیت های زندگی شد و در نتیجه وقتی وارد زندگی متأهلی می‌شود و تعهد و مسئولیت پذیری که لازمه زندگی متأهلی است را ندارد، دچار ضعف شده و نمی‌تواند سختی‌های زندگی را تحمل کند، از این رو برای فرار از آن به طلاق روی می آورد. علاوه براین والدین نیز در دوره پیری و افتادگی تنها خواهند ماند و با یک تصمیم غلط در دوره جوانی، مشکلات دوره پیری خود را مضاعف کرده‌اند.

کارشناس امور دینی تأکید کرد: با اینهمه باز تأ کید می کنیم که نقش دولت در ترغیب جامعه به فرزندآوری بسیار مهم است و باید با برنامه ریزی صحیح، مانند جلوگیری از تورم بیش از حد، متناسب سازی دستمزدها با تورم، جلوگیری از مفاسد اقتصادی و رانت خواری ها و.... مقدمات زندگی شرافتمندانه را برای زوج‌های عزیز فراهم کنند و در مقابل زوج‌ها نیز مقداری خودشان را با شرایط سازگار و از خرج های اضافه اجتناب کنند.

وی با اشاره به آیه کریمه قرآن که می فرماید: «لاتقتلوا اولادکم خشیة املاق» توضیح داد: این آیه به کسانی اشاره دارد که از ترس فقیر شدن یا نیازمند شدن به ازدواج یا فرزندآوری روی نمی آورند. افرادی در جامعه داریم که می ترسند اموالشان کم شود، یا اینکه از لحاظ درآمدی و وضعیت مالی شرایط بدی ندارند ولی نگرانی دارند که مثلاً مبادا بچه دار شویم، نتوانیم زندگی خوبی داشته باشیم، این افراد ایمان قوی و توکل به خدا ندارند.

حجت الاسلام گرجی آیه دیگری از قرآن را در این ارتباط تشریح کرد و گفت: خداوند در آیه ای دیگر می فرماید: «لاتقتلو اولادکم من املاق» این آیه خطاب به کسانی است که از روی فقر بچه دار نمی‌شوند؛ خداوند می‌فرماید نترسید، ما روزی آنها و شما را می‌دهیم. یعنی آنکسی که روزی شما را در حال حاضر می رساند روزی او را نیز خواهد داد. کسانی هستند که واقعاً فقیرند اما می‌توانند با یک مشاور اقتصادی صحبت کنند، روش‌های زندگی خود را تغییر دهند و تلاش خود را بیشتر کنند اما اگر واقعا امکان فرزندآوری بیشتر ندارند به همان عدد کمتر بسنده کنند اما بیشتر افراد جامعه ماکه از فرزندآوری امتناع می‌کنند چنین وضعیت را ندارند و با مدیریت خوب می توانند خانواده‌ای پرتعدادی را داشته باشند.

کارشناس امور دینی در پایان به جوان ها و زوج های جوان توصیه کرد: جوان‌های عزیز ما باید به یقین برسند، آن خدایی که هنوز بچه به دنیا نیامده شیر را به عنوان روزی او در سینه مادر تدبیر کرده، قطعا روزی او پس از تولد را هم تدبیر خواهد کرد. اگر ما مؤمن، با نشاط، فعال، متخصص و اهل کار و تلاش باشیم، خداوند هزینه های زندگی را برای ما فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    0 0
    شما خونه و ماشین رو کالای مصرفی کن -مشکل مسکن و خونه رو حل کن -همه بچه دار میشن -اینو یه جوون میگه که در پیر نشدن کشورش نقش موثری میتونه داشته باشه -ولی اول دولت باید نقششو ایفا کنه