توجه به ارزش‌هایی که مردم بخاطرش انقلاب کردند و حرکت بر مبنای سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند باید در الویت کار فرهنگی دولت آینده باشد؛ اگر به همین یک مورد توجه شود اوضاع بسیار متفاوت خواهد شد.

در حوزه بین‌الملل و نشر فرهنگ ضعیف عمل کرده‌ایم/ توجه به ارزش‌های انقلابی، الویت فرهنگی دولت آینده باشد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، محمد قهرمانی تهیه کننده سینما با اشاره به عملکرد دولت دوازدهم در حوزه فرهنگ و به ویژه سینما با تاکید بر این که همواره انتقاداتی نسبت به این دولت وارد بوده اما نمی‌توان برخی فعالیت‌های آن را هم کتمان کرد، گفت: همین که در این شرایط کرونایی روند تولیدات ما متوقف نشده است، خودش یک نکته مثبت محسوب می‌شود. البته به جرات می‌توان گفت ظرفیت تولید سینمای ما سه یا چهار برابر وضعیت فعلی است و اگر در حاضر سالی ۱۰۰ فیلم تولید می‌کنیم به راحتی می‌توانیم این رقم را تا ۵۰۰ فیلم هم برسانیم. همانطور که می‌دانید هر دو قسمت از سریال‌های شبکه نمایش خانگی خودش یک فیلم سینمایی است، بنابراین می‌توان گفت این ظرفیت وجود دارد.

به ارزش‌های انقلاب در حوزه فرهنگ و سینما کم توجهی شده است

تهیه کننده «فرشتگان قصاب» با بیان این که ما هنرمندان خوبی داریم و ایرانی از هرچه کم داشته باشد از هنر هیچ چیز کم ندارد، گفت: اما مسئله‌ای که در حوزه سینما چه در این دوره و چه در دولت‌های قبلی دیده شده و ـ البته در دولت فعلی با نوسانات بیشتری همراه بوده ـ این است که نباید فراموش کنیم در کشور ما براساس یک سری ارزش‌ها انقلاب شده و بر مبنای همان سیاست گذاری می‌شود. از طرفی دیگر مردم خاستگاه‌هایی دارند که براساس آن شهید داده‌اند و از این کشور دفاع کرده‌اند. متأسفانه ما به این ارزش‌ها به ویژه در حوزه فرهنگ و سینما کم توجهیم. 

به گفته قهرمانی، متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم به این ارزش‌ها کم‌توجهی و در مواردی بی‌توجهی شده است و این را در عملکرد دوستان حوزه سینما در سازمان سینمایی و بنیاد فارابی شاهد هستیم که یک ضعف بزرگ برای مجموعه وزارت ارشاد به حساب می‌آید.

چرا اشعار و ترانه‌های ما خالی از بعد معرفتی هستند؟

این تهیه کننده سینما تصریح کرد: البته باید گفت که نه تنها در این حوزه بلکه در وادی شعر، کتاب و ادبیات، موسیقی و ... نیز ضعف‌های جدی دیده می‌شود. موسیقی ما در این سال‌ها کاملاً به سمت فضای قبل از انقلاب رفته و جالب است همین حالا رادیو موسیقی‌های پیش از انقلاب را به راحتی پخش می‌کند، در عین حال که می‌بینیم برخی از اشعاری که در حوزه موسیقی خوانده می‌شود بسیار سبک و سطحی و فقط حول محور اشعار عشق و عاشقی و دختر و پسری خوانده می‌شود! در حالی که این اشعار و ترانه‌ها بایستی یک بعد معرفتی هم داشته باشد و نباید همه اشعار ما به سمتی برود که فکر و ذکر جوانان فقط به هم رسیدن و عاشقی باشد. حتی ترانه‌های پاپ هم می‌تواند به نوعی به مردم معرفت بدهد و در جهت ارتقای سطح دینی آنها کمک کند.

قهرمانی با بیان اینکه در سینما هم وضعیت همینطور است، یادآور شد: امروز مردم برای ارزش‌هایی پای انقلاب ایستاده‌اند که هیچ آلترناتیو و جایگزینی برایش وجود ندارد؛ چنان که اگر وجود داشت برخی همچون آقای تاجزاده نمی‌گفت اگر جایگزینی وجود داشت به فضای انتخابات نمی‌آمدم. بله واقعاً وجود ندارد زیرا مردم جز انقلاب چیز دیگری را نمی‌خواهند. ظرفیت کشور ما جمهوری اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبر ی مردم سالاری دینی است و مطمئن باشید چیزی جز این نمی‌خواهند.

تهیه کننده «خاک و آتش» با طرح این سؤال که چرا اصرار داریم این خواسته و ذائقه را عوض کنیم، در حالی که می‌دانیم مردم  چه می‌خواهند، گفت: ما باید از این فرصت استفاده و برای تحقق خواسته آنها تلاش کنیم و پای آن بایسیتم.

لزوم تقویت سینمای بین المللی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر تقویت سینمای بین المللی گفت: ما در حوزه بین‌الملل و نشر فرهنگ ضعیف عمل کرده‌ایم. در حالی که می‌توانستیم فیلم‌هایی بسازیم که در شبکه‌های مختلف تلویزیونی و سینمای بین المللی پخش کنیم که حرف عموم جهانیان را بزند.

به گفته قهرمانی، جنس انقلاب ما برخاسته از خواست بشریت و شعار انقلاب ما «استقلال، آزادی، جمهوریت» است که همین سه مؤلفه خاستگاه بشر است. حالا چرا ما هیچ گاه دنبال این نبودیم که خاستگاه بشر را به خوبی به تصویر بکشیم و به واسطه سینما به جهانیان معرفی کنیم؟ متاسفانه ما از این مسائل غفلت کردیم و به مسائل دم دستی و فیلم و سریال‌های سخیف پرداخته‌ایم. بخش‌های دیگری همچون حوزه هنری، سازمان اوج و ... که ورود پیدا کردند نیز نتوانستند این رسالت را آن‌گونه که شایسته است انجام بدهند، البته تلاش‌هایی شده و نمی‌خواهم آنها را نادیده بگیریم ولی جا دارد در این اتفاق بیش از این ورود کنیم.

ارزش‌های انقلاب الویت کار فرهنگی باشد

این تهیه کننده سینما با اشاره به الویت‌های دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و سینما تأکید کرد: توجه به ارزش‌هایی که مردم بخاطرش انقلاب کردند و حرکت بر مبنای سیاست‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند باید در الویت کار فرهنگی باشد. اگر به همین یک مورد توجه شود اوضاع بسیار متفاوت خواهد شد.

قهرمانی با بیان  این که کشور ما صاحب همه چیز است، خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی نظام، سند چشم انداز، وجود یک قانون اساسی قوی و ... نشان می‌دهد ما همه چیز داریم و در عین حال همه اینها باید مبنا باشد. کشور برهمین اساس پایه ریزی شده و فرهنگ هم به تبع باید بر همین قاعده حرکت کند و مطمئن باشید اگر دست اندارکاران از هر راه دیگری بروند به گمراهی رفته و اشتباه کرده‌اند، گرچه در نهایت به این مسیر برمی‌گردند و قطعاً مردم اجازه نخواهند داد که دولتمردان ما انقلاب را به انحراف بکشند.


انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.