همزمان با سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، وبینار تخصصی «امام خمینی(ره) مجدد دین و مذهب در عصر کنونی» از سوی مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی برگزار شد.

سیره امام خمینی(ره) از نگاه روایت‌گران مطرح بین‌المللی/ امام(ره) مسیر تاریخ را عوض کرد

به گزارش قدس آنلاین، در آستانه رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از سوی مدیریت زائران غیر ایرانی وبینار تخصصی «امام خمینی(ره) مجدد دین و مذهب در عصر کنونی» با حضور فعالان فرهنگی از کشورهای مختلف برگزار شد.

ماموستا کلشی‌نژاد؛ امام جمعه اهل سنت ارومیه در این نشست تخصصی با بیان اینکه امام خمینی(ره) به عنوان منادی وحدت در جهان اسلام شناخته می‌شود، گفت: امام راحل حتی قبل از انقلاب نیز با ایجاد آگاهی و تبیین مسائل دینی برای تمام جوامع، مردم را نسبت به اندیشه‌های پلید غیر دینی ارشاد می‌کردند.

وی ابراز کرد: در تاریخ تمدن اسلامی، تفرقه بین مذاهب از مسائل پیچیده و بنیان برافکن جوامع اسلامی بوده است، از این رو امام(ره) نسبت به انسجام عملی و اتحاد بین جوامع نگاه ویژه ای داشتند.

کلشی نژاد، با بیان اینکه آغاز نهضت اسلامی امام خمینی(ره) در سال ۴۲ و وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال ۵۷ نقطه عطف تفکر اسلامی و وحدت شیعه و سنی را در پیش داشت، گفت: اندیشه وحدت از دیدگاه امام (ره) وسیله نفی سبیل و سلطه غیر مسلمانان بر امت‌های اسلامی بوده است؛ یکی از مظاهر این اندیشه، اختصاص آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس برای حمایت از حقوق مسلمانان در کشوری دیگر است.
تاثیر حرکت امام خمینی(ره) در عرصه بین الملل
سهیل اسعد؛ فعال دینی در عرصه بین‌الملل از کشور آرژانتین نیز در ادامه این نشست به فضای بین‌المللی و تاثیری که حرکت امام خمینی(ره) در این فضا داشتند اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب در فضای مکتب اهل بیت(ع) در بعد بین المللی تبلیغ بسیار محدود و اطلاعات مردم نسبت به مسائل دینی، تدین و سطح بصیرت بسیار مختصر بود و تعداد متدینین نیز بسیار اندک بودند؛ مسلمانان کشورهایی همچون برزیل، آرژانتین، شیلی، بولیوی، پرو، ونزوئلا و کلمبیا که جزء کشورهای آمریکای لاتین هستند وضعیت فرهنگی و دینی خوبی نداشتند و به سطحی رسیده بودند که از اسلام خارج شده بودند و هیچ اثر عملی از اسلام در زندگی و رفتارشان دیده نمی‌شد.

اسعد ادامه داد: با پیروزی انقلاب امام راحل تسهیلات و امکاناتی را در اختیار حوزویان، علما و فعالین فرهنگی قرار دادند که یک تحول جدی و چند بعدی در مناطق مختلف دنیا ایجاد شد. به لحاظ امکانات نیز در حال حاضر در بیشتر کشورهای دنیا مساجد، حسینیه‌ها و مراکز فرهنگی و همچنین محل تجمع شیعیان اهل بیت(ع) گسترش یافته است.

راز محبوبیت امام (ره) انکار تمام قدرت های غیر از خدا بود
قدیر آکاراس، مدیر موسسه الکوثر ترکیه راز محبوبیت امام خمینی(ره) را در جهان، معرفت الهی و انکار تمام قدرت‌های غیر از خدا ذکر کرد و گفت: در تاریخ و آیات تاریخی قرآنی از انسان‌هایی یاد شده که جان خود را نثار خدا کرده و تاریخ را دگرگون کردند.

وی ابراز کرد: این مردان خدا مسیرهای جدیدی را پیش روی بشر قرار داده و عصر جدیدی را مژده داده‌اند. این شخصیت‌های سرنوشت ساز، پیامبران، اندیشمندان، سیاستمداران و گاهی نیز علمای دین بوده‌اند؛ امام خمینی(ره) از جمله این شخصیت‌ها بودند که باعث بوجود آمدن تغییرات مهمی در آینده تاریخ بشر در تلاقی قرون ۲۰ و ۲۱ شدند و انقلابی را رقم زدند که تمام جهان بشریت را تحت تأثیر قرار داد.

مدیر موسسه الکوثر ترکیه با بیان اینکه قبل از امام خمینی(ره) جهان اسلام در محدوده خودش در یک وضع ذلت بار بود، گفت: با حضور امام خمینی(ره) یک بیداری و تحول در جهان پدید آمد و این تحول روز به روز در حال گسترش است زیرا بزرگترین مانع در مقابل صهیونیسم و امپریالیسم و مهمترین عامل باطل کننده نقشه‌های شیطانی آنان نیز همین بیداری و تحول است.
امام خمینی(ره) مسیر تاریخ را تغییر داد
علامه مرتضی مرتضی، فعال دینی در عرضه بین‌الملل از کشور کنیا گفت: شخصیت امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی دارای جایگاهی بزرگ در سطح مستضعفین جهان است.

وی گفت: ایشان با حرکت و انقلاب خود علیه نظام گذشته ایران توانست مسیر تاریخ را تغییر دهد، انقلابی که همچنان ادامه دارد و هر روز در حال پیشروی است. این انقلاب منحصر به ایران نبوده بلکه چشم مستضعفان همه ملت‌ها را باز کرده است.

علامه مرتضی گفت: نسل جوان با صدای امام خمینی(ره) از خواب بیدار شد و توانست با اندیشه اهل بیت(ع) آشنا شود زیرا تا قبل از آن با اهل بیت(ع) آشنایی چندانی نداشتند؛ خوشبختانه به برکت امام خمینی(ره) شاهد شدت استقبال مردم برای آشنایی با فکر و سیره اهل بیت(ع) هستیم و مؤسسات ویژه نشر و اشاعه فرهنگ اهل بیت(ع) بسیاری در جهان شکل گرفته است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.