اینکه بتوانی با همت و تلاش موفق شوی، بهترین اتفاق زندگی هر فردی در حوزه کار است و اما این روزها بسیاری از کارآفرین‌ها و تولیدکننده‌ها با وجود همت و تلاش بسیار در شرایط تعطیلی کارگاه‌هایشان قرار دارند که چشم امیدشان به مسئولان است که با راهکارهای حمایتی بتوانند از این روزگار سخت عبور کنند و با امید به روزهای بهتر کارشان را ادامه دهند.

کارگاه‌های کوچک را دریابیم

روزهای سخت برای تولید

«علی خدری» متولد ۶۴، تنها سازنده مبل راحتی در سرخس است. او یکی از همین افراد موفق است و می‌گوید: این روزها به دلیل کرونا و افزایش قیمت مواد اولیه روزهای بدی را پشت سر می‌گذرانیم که با نبود حمایت مسئولان بسیاری از کارآفرینان با تعطیلی کامل کارگاه‌هایشان مواجه‌اند.

او می‌افزاید: حدود ۱۰ سالی است که در صنعت مبلمان‌سازی مشغول به کار هستم. شروع کارم با یک مغازه کوچک در شهرستان سرخس بود. حدود سه سال پیش با پیشنهاد واحد خودکفایی کمیته امداد کارگاهی به مساحت

۳۰۰ متر مربع به من واگذار شد که متأسفانه پس از بازسازی یک سالی درگیر وصل شدن برق آن بودم و زمان را در این مدت از دست دادم.

تنها کارگاه تولیدی مبل در شهرستان

این کارآفرین با اشاره به آن که با راه‌اندازی این کارگاه و اعطای دو وام ۲۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی اشتغال‌زایی کمیته امداد، توانسته زمینه کار و اشتغال‌زایی ۶ نفر را فراهم کند، بیان می‌دارد: این کارگاه تولیدی در صورت نبود کرونا و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها می‌توانست زمینه اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر را نیز مهیا کند.

اولین و تنها تولیدکننده مبلمان راحتی سرخس تصریح می‌کند: متأسفانه بیش از یک سال است که با افت شدید فروش محصولاتمان در بازار مواجه شده‌ایم. از طرفی با شیوع کرونا و افزایش قیمت‌ها تمام پس‌اندازم را برای پرداخت اقساط و هزینه‌های جاری هزینه کرده‌ام تا کارگاه همچنان پا برجا بماند.

تورم ۱۵۰ درصدی در مبلمان

وی با اشاره به آن که در حال حاضر مواد اولیه در تولید صنایع چوبی مبلمان با افزایش ۱۵۰ درصدی مواجه است، بیان می‌دارد: پیش از این شرایط نرخ تمام شده هر سرویس مبل راحتی برای ما در کارگاه حدود ۷ الی ۸ میلیون بود که همان کار در بازار بین ۱۵ الی ۱۶ میلیون تومان فروخته می‌شد اما در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون تومان در کارگاه برای ساخت همان سرویس باید هزینه کنیم که در بازار حدود ۲۵ میلیون تومان به مشتری فروخته می‌شود.

واسطه‌های بی‌تدبیری

خدری تأکید می‌کند: متأسفانه نبود یک نمایشگاه عرضه مستقیم تولیدات موجب شده است در این میان واسطه‌ها به راحتی با نرخ‌های بالا مبلمان را به دست مشتری برسانند و درآمد بالایی کسب کنند.

وی در ادامه تأکید می‌کند: این روزها مردم به دلیل شیوع بیماری کرونا، تورم و نبود ثبات بازار قدرت خریدشان به شدت کاهش یافته و همین موضوع سبب افت و رکود جدی در بازار شده است.

امیدوارم در بحث تولید مسئولان جدی‌تر به این بخش توجه داشته باشند چون شکست در تولید پیامدهای ناخوشایند زیادی می‌تواند داشته باشد؛ چراکه نتیجه تعطیلی کارگاه‌های کوچک و واحدهای بزرگ تولیدی افزایش بیکاری در جامعه است که خود زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.