بحران روابط میان دو قدرت شرقی و غربی به بالاترین سطح خود رسیده است. پس از آنکه وزارت دفاع آمریکا از اهدای کمک نظامی ۱۵۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داد، رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته اعلام کرد: روابط میان آمریکا و روسیه به پایین‌ترین سطح رسیده است.

جنگ سرد گرم می‌شود؟

به گزارش فارس، ولادیمیر پوتین گفت: دونالد ترامپ یک فرد فوق‌العاده و مستعد است وگرنه رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌شد. او درباره بایدن گفت: او کاملاً متفاوت از ترامپ است. رئیس‌جمهور آمریکا، فردی کارکشته [در سیاست] است. او تقریباً تمام دوران بزرگسالی‌اش را در سیاست گذرانده است.

روز جمعه بود که پنتاگون اعلام کرد ۱۵۰‌میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه داده است. گزارش‌ها حاکی است آمریکا وعده داده در قالب این بسته کمک نظامی، به اوکراین رادارهای شناسایی توپخانه، سامانه‌های کشف پهپاد و تجهیزات مخابراتی ارسال کند. براساس آنچه پنتاگون اعلام کرده بخش دیگری از این بسته را ارائه آموزش‌های نظامی و مشاوره به نیروهای اوکراین و ایجاد امنیت در مرزهای این کشور تشکیل می‌دهد. همزمان، رسانه‌ها هم از ورود ناوهای جنگی یو اس اس لابون نیروی دریایی آمریکا به دریای سیاه خبر دادند. کمک نظامی واشنگتن به همسایه غربی مسکو در حالی است که به‌تازگی درگیری‌های قابل توجهی در مناطق شرقی اوکراین میان گروه‌های طرفدار روسیه و مخالفان به وقوع پیوسته است. حال که قرار است پوتین و بایدن ۱۶ ژوئن (چهارشنبه هفته جاری) در ژنو با یکدیگر دیدار کنند، مقام‌های هر دو کشور سخن از روابط سرد با یکدیگر حتی با وجود تحرکات دیپلماتیک به زبان می‌آورند. یک مقام ارشد دولت جو بایدن به نشریه پالیتیکو گفت: ایالات متحده به دنبال بهبود روابط با روسیه همزمان با برگزاری نخستین نشست بین سران دو کشور نیست. پیش از این نیز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین به خبرنگاران گفته بود: مسکو انتظار ندارد همه اختلاف‌ها به طور کامل حل شده یا در روابط بین روسیه و ایالات متحده پس از نخستین دیدار بین دو رئیس جمهور گشایشی حاصل شود. در همان حالی که وزارت دفاع آمریکا خبر از کمک نظامی به اوکراین می‌دهد، وزیر خارجه این کشور با تبریک روز پیروزی به دولت و مردم روسیه مدعی شد واشنگتن به دنبال روابط سازنده و پایدار با مسکو است. آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای ادعا کرد: آرزوی آمریکا داشتن روابط سازنده با فدراسیون روسیه و ارتقای سطح منافع و همچنین یک رابطه قابل پیش‌بینی است. تحلیلگران معتقدند بعید است دو طرف در این دیدار توافق‌های اساسی در مورد مسائل گوناگون داشته باشند و جنگ سرد میان آمریکا و روسیه کاملاً ادامه خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.