اواخر سال ۹۸ بود که نقل و انتقالات وجه در شبکه بانکی به‌صورت جدی زیر ذره‌بین بانک مرکزی قرار گرفت؛ درهمین راستا، با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی در کشور و جلوگیری از پولشویی و سفته‌بازی، تراکنش از طریق پوزهای بانکی و نقل و انتقال پول محدود شد.

 گلایه شهروندان از سقف کوتاه انتقال وجه

از همین رو براساس بخشنامه بانک مرکزی انتقال وجوه بالاتر از «۲میلیارد ریال» درون‌بانکی و بین‌بانکی مشتری حقیقی دارای حساب سپرده شخصی، منوط به تکمیل قسمت «بابت» در فرم‌های مربوط و ارائه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد یا علت انتقال وجه است.

این در حالی است که با توجه به وضعیت تورمی و از طرفی حجم معاملاتی که برای خرید و فروش خانه و خودرو انجام می‌شود، در بیش از ۹۵درصد موارد حجم معامله بیش از مبلغ اعلامی از سوی بانک مرکزی است و این روزها معامله خانه و در بیشتر موارد خودرو بیش از ۲۰۰میلیون تومان است و ارائه سند و مدرک برای انتقال پول به نوعی بروکراسی اداری است که البته به نظر می‌رسد در ادارات و بانک‌های ما بیشتر شده و کمتر نشده است.

پول خودم را نمی‌توانم انتقال دهم!

یکی از شهروندان با اشاره به اینکه برای انتقال وجه خودرویی که به مبلغ بیش از ۴۰۰میلیون تومان خریداری کرده بودم، در بانک به مشکل خوردم، عنوان کرد: کارمند بانک به من گفت که بیشتر از ۲۰۰میلیون تومان نمی‌توانید انتقال دهید که آن هم باید به امضای رئیس بانک برسد.

وی افزود: قرار بر این بود که بیش از دو سوم مبلغ را به حساب فروشنده انتقال دهم، اما نتوانستم بیشتر از ۲۰۰میلیون تومان تازه آن هم پس از بررسی و امضای رئیس بانک انتقال دهم.

این شهروند ضمن گلایه از این موضوع اظهار کرد: بنده برای خرید خودرو بدون نوشتن قولنامه در خصوص مبلغ با فروشنده توافق کردم، اما بانک برای برداشت پول خودم از حساب خودم در کمال تعجب سند و مدرک می‌خواهد.

وی افزود: اگر بیش از ۲۰۰میلیون نمی‌توانیم انتقال دهیم پس چرا نمایندگی‌های فروش خودرو مثل ایران خودرو و... در برخی از فروش‌های خود حتی تا بیش از ۴۰۰میلیون تومان را با یک کلیک از حساب شخص کم می‌کنند، ولی ما نمی‌توانیم بیش از مبلغ اعلامی از سوی بانک مرکزی انتقال دهیم.

انتقال بیش از ۲۰۰میلیون ممنوع

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان رضوی با بیان اینکه بانک مرکزی در خصوص مبارزه با پولشویی قوانین و دستورالعمل‌هایی دارد، عنوان کرد: کسانی که به هر دلیلی می‌خواهند پولی را انتقال دهند و یا حتی پولی به حساب بگذارند باید اسناد و مدارک این عملیات بانکی را ارائه کنند تا مشخص شود که این انتقال وجه پولشویی نیست.

حمید صفایی نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به عبارت دیگر معامله بین طرفین باید مشخص باشد و اینکه مشخص شود شخصی که فعلی را انجام داده و درآمدی را بدست آورده هم منشأ پول پاک بوده و هم اینکه بحث‌های مالیاتی این پول رهگیری شود.

وی به وجود آمدن اسناد و قولنامه‌های صوری برای انتقال پول را یکی از تبعات این موضوع دانست و عنوان کرد: قبول داریم که برخی ممکن است برای این کار فاکتور و یا اسناد صوری ارائه کنند و یا شرایطی را ایجاد کنند که واقعی نباشد.

وی تصریح کرد: با رصد پلیس مالی این موضوع و بحث اسناد غیرواقعی برای انتقال پول پیگیری می‌شود و چنانچه مبالغ انتقال بیش از ۲۰۰ میلیون تومان باشد پیگیری خواهد شد و اگر کارمندی در بانک به اسناد ارائه شده مشکوک شود که این قولنامه و اسناد صوری است و یا به هر ترتیبی این معامله حاکی از معاملات پولشویی هست؛ فرم‌هایی وجود دارد تحت عنوان فرم‌های STR که پر می‌شود و به مقامات بالاتر گزارش خواهد شد و در آن زمان اگر صلاح به بررسی بود، ظن پولشویی بودن را بررسی خواهند کرد.

وی همچنین با تأیید اندک و ناچیز بودن انتقال وجه تا زیر ۲۰۰میلیون تومان در بانک‌ها در شرایط تورمی کنونی اظهار کرد: این موضوع و دستورالعمل را قانون‌گذار و بانک مرکزی تعیین و صادر می‌کند، اما ما هم پیشنهاد افزایش این مبلغ را با توجه به وضع تورمی موجود و اینکه بیشتر معاملات بالای ۲۰۰میلیون تومان است، داده‌ایم تا این مبلغ متناسب با تورم افزایش پیدا کند که هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: از مجموع ۳۹ بانک فعال در استان سه بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌ها نیستند و هیچ تبادل اطلاعاتی با ما ندارند و ۶ بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌ها نیز هیچ تبادل اطلاعاتی با ما ندارند، در نتیجه 9 بانک تبادل اطلاعاتی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.