امروز در تقویم دهه کرامت به بزرگداشت امام زادگان و خاصه امامزاده صالح(ع) اختصاص دارد. مرقد این فرزند بلافصل موسی بن جعفر (ع) در منطقه تجریش تهران واقع شده است.

بارگاه امامزاده صالح(ع) جاذبه زندگی مردم تهران

به گزارش قدس آنلاین، بنایی که بر مزار او ساخته شده پاتوق خیلی از مردم مذهبی و سنتی شمال تهران است. اگر زائر امامزاده صالح شده باشید حضور افرادی با پوششی که شاید در نگاه ظاهر بین ما نشان از غیر مذهبی بودن آنهاست، بیشتر به چشم می آید. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب بارگاه امامزاده صالح را قطب فرهنگی شمال تهران نامیده اند. چند سالی است که مرقد برادر امام رضا(ع) آرامگاه شهدای هسته ای را نیز در خود جای داده تا محلی برای تلاقی دین و شهدای وطن شود.

داستان زندگی و شهادت صالح بن موسی بن جعفر(ع) که پس از هجرت امام رضا به ایران، عزم سرزمین خراسان را کرده شنیدنی است، او در سفر خود برای رسیدن به برادر در مرو از سمت کَره رود رو به ولایت شمیران می آید و در  محله تجریش توسط فردی به نام حسن بهبهانی (از مأموران خلیفه عباسی) در باغ گلشن زیر درخت چنار بزرگی نزدیک چشمه ساری به شهادت می رسد و پیکر پاکش در روستای تجریش و کنارهمان چنار کهنسال به خاک سپرده می شود. اهالی محل به احترام انتساب وی به ائمه، برای وی مرقد و بارگاهی می‌سازند که در طول زمان منشأ خیر و برکت برای اهالی این منطقه شده است.

مرقدی که یکی از جاذبه‌های زیبای زندگی مردم تهران است. درکنار بارگاه بازاری قدیمی است که در قسمتی از تکیه غیر از محرم و صفر می‌توان همه نوع سبزی و میوه تازه فصل را پیدا کرد. بازار سنتی تجریش در کنار بقعه امامزاده صالح(ع) مصداق عینی برکت وجود ستارگان زمینی است که هرجایی حضور یافته‌اند، موجب رونق زندگی مردم شده‌اند.

پس از هجرت تاریخ ساز امام رضا به ایران، سفر فرزندان موسی بن جعفر (ع) برای ملاقات با برادر و زیارت او به خطه ایران موجب شد تا بارگاه های متعددی از امامزادگان موسوی نسب در ایران برپا شود که بقعه امامزاده صالح نیز یکی از آنهاست.

صالح بن موسی علاوه بر وابستگی عاطفی برادرانه، به واسطه نوع نگاه سیاسی و عقیدتی خود که در خط امامت بوده است، و برای تحقق اهداف هجرت امام رضا(ع) به ایران سفر کرده است.

 یکی از اتفاق‌های مهمی که در نتیجه هجرت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) به ایران رخ داده، تبدیل دو منطقه از شرق و مرکز ایران به قطبهای فرهنگی ایران است. به همین مناسبت بارگاه امامزاده صالح(ع) نیز یکی از قطب های فرهنگی ایران و تهران است. دلیل این سخن اعتماد و اعتقادی است که مردم تهران از هر قشر و طیف فکری و فرهنگی به وجود صالح بن موسی دارند و آن نیز به واسطه حرکت سید جلیل القدر در مسیر و راه امام رضا(ع) و ولایتمداری اوست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.