یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تزریق منابع مالی به منظور حمایت از بورس رویه ای متداول در بازارهای مالی جهان است اما در شرایطی که فضای عمومی بازار از نرخ ارز و سود سپرده بانکی متاثّر است، تزریق منابع به بورس توجیهی ندارد.

هدایت پولهای پارک شده به بورس، توجیهی ندارد/ دولت آینده درآمد مالیاتی را برای حمایت از بورس به جریان بیندازد

فردین آقا بزرگی در گفتگو با قدس آنلاین و در واکنش به اظهارات رئیس سازمان بورس که گفته "۳۰۰ هزار میلیارد تومان پول پارک شده در صندوق‌های با درآمد ثابت وجود دارد و میزان جذب این پولها به بازار سهام به شرایط بازار بستگی دارد"، افزود: وضعیت بورس ارتباط معکوسی با دو متغیّر اثرگذار و بنیادین ارز (کاهشی، افزایشی یا ایستایی نرخ) و نرخ سود سپرده بانکی دارد و از سویی دیگر مخاطب صندوق‌های با درآمد ثابت افراد ریسک گریزی مانند سپرده گذاران بانکی هستند لذا تکلیف کردن برای اینکه صندوق ها سهام پرریسک را بخرند با اصول ادبیات سرمایه گذاری مغایر است و باید این اقدام را اختراع بازار سرمایه ایران دانست.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در سال گذشته و در شرایط بسیار متزلزل بازار، ۶ بار ترکیب صندوق های با در آمد ثابت را تغییر دادند. در نیمه اول سال گفتند سهام را بفروشید و در نیمه دوم گفتند از منابع عمومی سپرده های مردم، به بازار بورس تزریق کنید که این کار خلاف جهت رودخانه شنا کردن و صرفاً به معنی تضییع حقوق آحاد سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت است.

وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت آینده از بورس گفت: حمایت دولت می‌تواند این باشد که رقم ۱۷ هزار میلیارد تومانی که سال گذشته از محل مالیات دریافت کرده را به جریان بیندازد.

به گفته وی بر اساس اصول طراحی و مدیریت، بورس به عنوان مؤسّسه‌ای غیردولتی نباید به تغییرات شاخص بورس حسّاس باشد بلکه صرفا موظف به تکالیفی از قبیل افزایش قدرت نقد شوندگی بازار و بالا بردن شفافیّت اطلاعاتی در معاملات به منظور حفظ منافع سهامداران است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.