سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: تاکنون قریب به ۲۶۰۰۰ هکتار طرح و پروژه بیابان زایی در شهرستان بردسکن اجرا شده است.

اجرای ۲۶۰۰۰ هکتار طرح و پروژه بیابان زدایی در شهرستان بردسکن

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا اقبالی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: شهرستان بردسکن دارای ۱۷۸۲۶۳ هکتاراراضی تحت تأثیر فرسایش بادی بوده که از این میزان مساحتی معادل ۷۸۰۳۲ هکتار آن در کانون بحران فرسایش بادی در قالب دو کانون درونه و سعد الدین ،مهدی آباد معادل ۱۲۸۰۱۶ هکتار جنگل های بیابانی وجود دارد که ۱۰۲۳۴۳ هکتاربصورت طبیعی بوده و ۲۵۶۷۳ هکتار از دهه ۵۰ تاکنون(دست کاشت) کاشته شده است.

حمیدرضا اقبالی سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بردسکن اعلام داشت ریزگردها می توانند باعث بروز انواع بیماری های مختلفی گردد.

وی گفت : فرسایش خاک و به تبع آن تولید گرد و غبار و ریزگردها اثرات زیست محیطی زیانباری از جمله تاثیرات نامطلوب بر اراضی کشاورزی و مناطق مسکونی , زیر ساخت های کاهش توان بیولوژیک و  تولید علوفه مراتع که موجب بروز مشکلات معیشتی برای  بهره برداران ، بروز سیلابهای فصلی و خسارت به اراضی کشاورزی و باغات و مزارع داشته است.

اقبالی افزود:  اداره منابع طبیعی بردسکن تاکنون ۲۶۰۰۰ هکتار طرح و پروژه بیابان زدایی و عملیات احیایی و اصلاحی در کانون فرسایش بادی شهرستان انجام داده است که از جمله این اقدامات می توان به تولید و کاشت انواع نهالها ی گیاهان بیابانی نظیر تاغ ، اشنیان ، عجوه ، قره داغ و آتریپلکس ، بذرکاری و بذر پاشی با گونه های بیابانی نظیر درمنه ، انواع شور ، تاغ ، پرند و قیچ ، اجرای عملیات مدیریت هرزآب و کنترل رواناب به منظور نفوذ رواناب سطحی حاصل از بارندگی و کاهش فرسایش آبی و مهار سیلاب ، بوته کاری همراه با ذخیره نزولات آسمانی ، مدیریت چرا و قرق حفاظتی اشاره کرد.

از جمله پروژه های اجرا شده در سه سال اخیر می توان به اجرای طرح مدیریت جنگلهای دشت کاشت در منطقه عبدل آباد با مساحت  ۱۰۰ هکتار ، اجرای طرح مدیریت کنترل رواناب در منطقه رحمانیه با مساحت ۲۰۰- هکتار ، اجرای طرح نهالکاری ، آبیاری و مراقبت با مساحت ۲۲۵ هکتار نهالکاری در منطقه درونه و کویر را اشاره کرد.

لازم به ذکر است این طرحها با اعتباری معادل یک میلیارد و ششصد و چهل میلیون تومان اجرا شده است.

از دیگر اثرات مطلوب اجرای این پروژه ها می توان به کاهش فرسایش بادی و خسارت ریزگردها در شهرستان ، افرایش پوشش گیاهی و افزایش توان تولید علوفه مراتع شهرستان ، کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از گرد و غبار در شهرستان اشاره کرد.

قابل ذکر است میزان فرسایش در منطقه بردسکن ۱۲ تا ۱۸ تن در سال می باشد .

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.