مدیر موسسه روایت سیره شهدا گفت: نفس اماره شیطان درون ماست و همانند شیاطین بیرونی او نیز برای خود لشکر دارد. اعضا و جوارح بدن انسان می توانند تبدیل به نیروهای شیطان درونی شوند و به همین دلیل کنترل داشتن برآنها، بسیار اهمیت دارد.

نحوه کنترل بر لشکریان شیطان درون

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری درخصوص اهمیت مهار نفس اماره، عنوان کرد: بنابر فرمایش رسول الله(ص) یکی از سخت ترین مجاهدت ها، موضوع جهاد با نفس است که تعبیر به جهاد اکبر شده است. بسیاری از ما به رغم اینکه ادعای نیروی جهادی بودن آنهم در عرصه جهاد خدمت داریم، بازهم در مواجه با نفس و جهاد اکبر با مشکل روبرو هستیم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم اعضا و جوارحمان را کنترل کنیم، آنگاه در مسیر جهاد اکبر قرار گرفته ایم. امام صادق(ع) در این زمینه تعابیر جالب و کاربردی دارند. حاجیان وقتی در سرزمین منا قرار می گیرند ۷ عدد سنگ به طرف شیاطین پرتاب می کنند. شیاطینی که کوچک و بزرگ و متوسط هستند. این شیاطین در وجود ما نیز نماینده ای دارند که از آن به عنوان نفس اماره یاد می شود.

این کارشناس مذهبی بابیان این مطلب که، شیطان درونی، صاحب لشکری است که اعضا و جوارح ما از اعضای این لشکر هستند، افزود: اگر کسی می خواهد به شیطان به صورت واقعی سنگ بزند و با نفس اماره خود مبارزه کند، باید در صدد کنترل اعضای خود بربیابد.

وی خاطرنشان ساخت: به فرموده امام صادق(ع) اولین کنترل مربوط به چشم است. باتوجه به شرایط بی حیایی در جامعه ما و همچنین در فضای مجازی، این روزها کنترل بر چشم برای انسان کار سختی است. اما قرآن به صراحت می گوید وقتی کنترل چشم نداشته باشید نمی توانید دل خود را کنترل کنید. زدست دیده و دل هردو فریاد / که هرچه دیده بیند دل کند یاد

حجت الاسلام ماندگاری ابراز داشت: خداوند در سوره مبارکه نور می فرماید:"قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَٰلِکَ أَزْکَیٰ لَهُمْ" بدین معنی که: (ای رسول ما) مؤمنان را بگو تا چشمها بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند که این بر پاکیزگی آنان اصلح است. می توان از این آیه قرآن، اینگونه تعبیر کرد که برای کنترل شهوت ابتدا باید چشم را کنترل کرد.

وی باذکر این نکته که کنترل دیگری که امام صادق(ع) براعضا و جوارح لازم می دانند، کنترل بر گوش است، تصریح کرد: سخنی که ارزش شنیدن ندارد را نباید بشنویم. بدترین سخنی که به تعبیر قرآن نباید بشنویم، غیبت است. وقتی که ما تمایلی به شنیدن غیبت نداشته باشیم و گوینده نیز شنونده ای نداشته باشد، غیبت هم انجام نمی شود. در روایات هم آمده است که شنونده غیبت با گوینده غیبت گناه برابری دارند. باید قدرت کنترل بر گوش را داشته باشیم.

عضو هئیت امنای بنیاد هدایت در ادامه به ارائه یک راهکار عملی برای جلوگیری از غیبت پرداخت و متذکر شد: گاهی اوقات که می بینیم فرد غیبت کننده قصد غیبت دارد باید به او بگوییم اجازه بده، صدایت را ضبط کنم تا بتوانم برای آن فردی که از او غیبت می شود نیز پخش نمایم. با این کار بسیاری از غیبت ها دیگر انجام نخواهد شد. اگر این کار را در دنیا انجام ندهیم، به دستور خداوند در قیامت انجام خواهد شد و ضبط ها روشن خواهند شد.

حجت الاسلام ماندگاری تاکید کرد: اگر گوش به خوبی کنترل شود از رخ دادن بسیاری از حرف و حدیث های ناصواب و زیرآب زنی ها و... و. در مجموعه های کاری جلوگیری خواهد شد. هرکه هر حرفی برای شخص دیگری دارد می تواند در مقابل خودش آن را مطرح کند. حتی اگر انتقاد است نیز می توان با بیان مناسب آن را به شخص مورد نظر منتقل کند. به قول حضرت علی(ع)، بهترین دوست انسان کسی است که عیب هایش را به خودش اطلاع دهد.

وی اظهار کرد: اگر ما شنونده سخن های ناصحیح و غیبت و بدگویی و... نباشیم، گوینده نیز نمی تواند به هدف خود برسد. اگر دیگری را نمی توانیم اصلاح نماییم حداقل باید قدرت کنترل بر خود را داشته باشیم. کنترل بر دیگر اعضا و جوارح بدن مانند زبان و دست و پا و... نیز همانند کنترل بر چشم و گوش بسیار مهم است و وظیفه ماست که بر اعضای خود قدرت کنترل داشته باشیم.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.