معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان نیشابور گفت: میزان برداشت آب از دشت نیشابور سالیانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب از حجم ورودی به آن بیشتر است که این میزان برداشت در پهنه ای کمتر از ۶ هزار هکتار بسیار نگران کننده است

برداشت آب از دشت نیشابور ۲۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از ورودی است

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا قامتی روز یکشنبه در همایش آموزشی‌ و علمی و امضای تفاهمنامه نجات یاران آب در نیشابور افزود: بخشی از مشکلات ایجاد شده در این بخش ناشی از مدیریت ناصحیح بوده است به عنوان مثال در دهه ۸۰ طرح طوبی غیر عقلانی بود و مناسب با شرایط اقلیمی استان نبود و هرچه کارشناسان فریاد زدند راه به جایی نبرد.

طرح طوبی طرحی است که در آن مناطق مستعد اراضی ملی، دولتی و شخصی به توسعه باغ با گونه های خشکباری از جمله گردو، بادام، فندق، گیاهان دارویی و زیتون و توسعه جنگل با گونه های مثمر باغی و گونه های غیر مثمر چوب ده و سریع الرشد اختصاص می یافت.
وی با بیان اینکه ویلاهای حاشیه مشهد و نیشابور که امروز معضل شده اند یک شبه درست نشده اند ادامه داد: وقتی فرهنگ مردم ایجاب می کند که در یک محیط آرام  زندگی کنند و در طرح های تفصیلی برای رفع این نیاز  پیش بینی خاصی صورت نمی گیرد ویلاهای غیر مجاز و غیر منضبط به وجود می آید.
فرماندار نیشابور گفت:در قسمت های مختلف به صورت جزیره ای عمل می شود و در پایان هنگامی که به مشکل برخورد می کنیم دوباره از مردم کمک می خواهیم.
قامتی افزود: هلال احمر همه جا کمک کننده است و در این موضوع از ظرفیت آنها باید استفاده شود و در کنار آن به کمک ابزارهای ارتباطی و رسانه ها باید مسائل و مشکلات به مردم‌منعکس شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور نیز در این مراسم گفت: نیشابور جزء پنج شهر فوق بحرانی خراسان رضوی از لحاظ کمبود آب است که ۶۵۰ لیتر کسری آب شرب داشته است و با اقداماتی که صورت گرفت امسال این میزان به ۳۰۰ لیتر رسیده است.
علیرضا اخویان افزود: با توجه به افزایش ساخت و ساز باغ ویلاها و کمبود منابع آبی در مناطق ییلاقی شهرستان نیشابور تنها می توانیم آب شرب آنها را تامین کنیم.
وی اضافه کرد: افزایش دام ها نیز در مناطق کم آب برای تامین آب شرب ما را دچار مشکل کرده است که در همین راستا مطابق با تفاهمی که با جهاد کشاورزی صورت گرفت دیگر در قسمت هایی که مشکل تامین آب داریم مجوز دامداری صادر نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور با بیان این که عدم مصرف مناسب آب در روستاها بیشتر از شهرهاست گفت: برای حل این موضوع از ظرفیت خانه های هلال روستایی استفاده خواهیم کرد تا به فرهنگ سازی در روستا کمک‌کنند.
وی ادامه داد: اثر بخشی کارهای فرهنگی زمان بر است و  باید سال های قبل این موضوعات را آغاز می کردیم ولی هم اکنون نیز دیر نشده است و می توانیم با کمک  مردم این موضوع را پبش برده و علاوه بر تابستان برای پاییز و زمستان هم برنامه ها را ادامه دهیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.