سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال عشایر علیه کرونا تا پایان مرداد ۱۴۰۰ خبر داد.

عشایر بالای ۵۰ سال تا پایان مرداد واکسینه می‌شوند

قدس آنلاین: علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در سی و سومین آیین پویش ره سلامت و اعزام ٩٢ خانه بهداشت سیار عشایری به سراسر کشور اظهار کرد: وزیر بهداشت وقتی این کار کلید خورد اعلام کردند ما در این حوزه هیچ محدودیتی نداریم. در این زمینه جلسات کارشناسی بسیاری برگزار شد و اعلام کردیم که از نظر تعداد کانکس و جذب نیرو و استخدام مشکلی نداریم.

او افزود:  اگر یک هزار کانکس هم نیاز باشد برای تامین آن و نیروهای مورد نیاز مشکلی نداریم. بیش از ۴۵ سال است که پوشش سراسری سلامت وجود دارد. در کل کشور نمی‌توان جمعیت هزار نفری پیدا کرد که خانه بهداشت نداشته باشند و این گستردگی نظام شبکه بهداشت از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

رئیسی ادامه داد: یکی از نقاط قوت در ایران شبکه گسترده بهداشت است و ما اگر می‌خواستیم مانند کشورهای ثروتمند به درمان اکتفا کنیم، نمی‌توانستیم کرونا را مدیریت کنیم ما به ازای هزار نفر، ١.۵ تخت داریم، در حالیکه کشورهایی که در برابر کرونا زانو زدند، به ازای هزار نفر تنها ٧ تخت دارند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: خدمت رسانی به عشایر اقدام تازه‌ای نیست، این قشر تا کنون همه خدمات را به صورت تیم‌های سیار خدمات ارائه می‌کردند. کانکس‌ها جای ثابتی ندارند و همراه عشایر حرکت می‌کنند. به تاکید وزیر بهداشت انتخاب بهورزان از دل عشایر خواهد بود. این عزیزان پس از گذراندن آموزش‌های لازم، مشغول به فعالیت خواهند شد.

او تصریح کرد: تمام استانداردهای خانه‌های بهداشت بی هیچ کم و کاستی در این خانه‌های بهداشت سیار وجود دارد، همچنین برخی داروها و سرم‌ها مانند سرم ضد عقرب گزیدگی در این خانه‌ها موجود است.

رئیسی بیان کرد: یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۲ هزار خانواده عشایر در کشور وجود دارد که باید تحت پوشش بهداشتی قرار بگیرند. برای استخدام ۲۱۶ بهورز، مجوز گرفتیم. گزینش و آموزش این افراد با دقت زیادی صورت می‌گیرد. در حال حاضر ۹۲ بهورز جدید جذب شده‌اند که در این ۹۲ کانکس مستقر خواهند شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون عشایر گفت: ما تا پایان مرداد تمام گروه‌های بالای ۵٠ سال عشایر و تا پایان شهریور بالای ۴٠ سال را زودتر از سایر افراد و روال عادی واکسینه می‌کنیم. تا پایان آبان هم تمام افراد بالای ١٨ سال عشایر را واکسن دریافت خواهند کرد.

رئیسی درباره خانه‌های بهداشت سیار عشایر توضیح داد: در دنیا کمتر کشوری این چنین خدماتی در حوزه بهداشت ارائه می‌کند، حتی می‌توان گفت که نمونه آن وجود ندارد.

او  یادآوری کرد: با وجود کرونا خدمات بهداشتی ما مانند یک واکسیناسیون روتین کودکان عقب نیفتاد و مراقبت از مادران باردار کم نشد، این یکی از اقدامات خوبی است که باوجود کرونا انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.