احمدالکنانی گفت: حمله جنایتکارانه آمریکا علیه مواضع الحشدالشعبی در مرز سوریه، نتیجه طولانی شدن روند اجرای قانون پارلمان در مورد اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و محکم نبودن موضع دولت در قبال آن است.

حمله آمریکا علیه الحشدالشعبی، نتیجه کم‌توجهی دولت عراق به قانون اخراج نیروهای آمریکایی است

قدس آنلاین: بامداد روز دوشنبه منابع خبری در عراق و سوریه از حمله هوایی هواپیماهای ناشناس به مواضعی در منطقه بوکمال در مرز سوریه و عراق خبر دادند و دقایقی بعد روشن شد که این حمله به یک پایگاه پشتیبانی و لجستیکی تیپ ۱۴ الحشد الشعبی عراق بوده است.

دقایقی پس از آن نیز وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ضمن قبول مسئولیت این حمله اذعان کرد، «جنگنده‌های این کشور یکشنبه‌شب به وقت واشنگتن به دستور «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق  انجام داده است».

در این حمله چهار نیروی عراقی به شهادت رسیده‌اند. احمد المکصوصی فرمانده تیپ ۱۴ الحشد با انتشار بیانیه‌ای ضمن تسلیت شهادت همکارانش خطاب به فرماندهی الحشد اعلام کرده که نیروهایش آماده انتقام‌گیری هستند.

سرتیپ «یحیی رسول» سخنگوی نیروهای مسلح عراق، ضمن محکوم کردن این اقدام آمریکا علیه الحشد الشعبی، همه طرف‌ها را به آرامش دعوت کرد و وعده داد که دولت با تمام توان، به انجام تحقیقات، اتخاذ تدابیر و برقراری تماس‌های لازم در تمامی سطوح برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی مبادرت خواهد ورزید.

نهاد هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در بیانیه ای واکنش نشان داد: پیشتر اعلام کردیم که در خصوص ادامه حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی، که قانون اساسی، تصمیم پارلمان و اراده ملت عراق را نقض می‌کند، سکوت نخواهیم کرد و در اینجا نیروهای اشغالگر به جنایات خود با تکرار حملات علیه نیروهای عراقی مستقر در مرز سوریه ادامه می‌دهند. این افراد مدافعان امنیت کشور و مردم خود بودند که امروز به دست آمریکا در القائم به شهادت رسیدند.

 مقاومت عراق تاکید کرد: ما در هماهنگی مقاومت عراق انتقام خون شهدای صالح خود را از عاملان این جنایت فجیع خواهیم گرفت و به یاری خداوند متعال طعم تلخ انتقام را به دشمن خواهیم چشاند و اگر دشمن بخواهد تجاوزگری خود را تکرار کند، بد خواهد دید.

در این راستا، «احمد الکنانی» نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن محکوم کردن این جنایت آمریکا علیه رزمندگان الحشدالشعبی تصریح کرد: به طور قطع ما به عنوان نمایندگاان مردم در پارلمان عراق اینگونه تجاوزات و گردن فرازی آمریکا علیه نیروهای امنیتی و الحشدالشعبی را محکوم و رد می کنیم؛ این اقدام آمریکا برآمده از مخالفت الحشدالشعبی و گروه های مقاومت با حضور نظامیان آمریکایی در کشور و مواضع مخالف آن با آمریکا و کشورهای خلیجی در منطقه است.

احمد الکنانی افزود: این اقدام آمریکا  پیامدهای بسیار خطرناکی خواهد داشت و اگر اینگونه تجاوزات تکرار شود و آمریکا بر حمله به مواضع نیروهای امنیتی اصرار داشته باشد، نقض آشکار حاکمیت عراق و تجاوز به آن محسوب می شود و با واکنش گروه های سیاسی و چه بسا پاسخ نیروهای نظامی مواجه خواهد شد.

نماینده پارلمان عراق ادامه داد: این تجاوز آمریکا به نیروهای الحشدالشعبی که جزئی از مجموعه امنیتی عراق هستند، تجاوز به تمام نیروهای عراقی و مردم این کشور محسوب شده و عامدانه بودن و غیرقانونی بودن آن واضح و مبرهن است و تبعات آن به طور کامل متوجه دولت آمریکاست و دولت عراق باید اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار این تجاوزات را اتخاذ کند.

وی با اشاره به قانون اخراج نیروهای آمریکایی از عراق که دو سال پیش و پس از اقداما جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در پارلمان این کشور تصویب شد گفت: این قانون در حال اجرا و پیگیری است اما متأسفانه دولت کنونی عراق به ریاست مصطفی الکاظمی وارد گفتگوهایی با دولت آمریکا شده که نتیجه مورد انتظار را نداشته و در حقیقت تجاوز اخیر آمریکا نتیجه همین طولانی شدن روند اجرای قانون پارلمان و محکم نبودن موضع دولت در قبال آن است و ما دولت عراق را در ریخته شدن خون این نیروها شریک می دانیم.

احمد الکنانی در ارتباط با اقدام پارلمان عراق در قبال جنایت آمریکا علیه الحشدالشعبی تأکید کرد: ما به عنوان گروه های سیاسی و نمایندگان مردم عراق، به شدت این تجاوز را محکوم می کنیم  و در قبال آنچه اتفاق افتاده موضعی منفی داریم؛ آمریکا باید به حاکمیت عراق احترام بگذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.