کمی بیش از یک ماه تا استقرار رسمی دولت سیزدهم زمان باقی نمانده است. فارغ از پیشنهادهایی که از سوی صاحبنظران برای حل مشکلات جامعه در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و ... به رئیس جمهور بعدی پیشنهاد می‌شود، این نکته که دولت آتی در حوزه سیاست داخلی باید چه رویکردی را اتخاذ کند تا بتواند اهداف متعالیه نظام اسلامی را محقق کند، پرسشی مهم است. در گفت‌وگو با چند تن از کارشناسان این موضوع را به بحث گذاشته‌ایم.

۳ راهکار برای تحقق دولت تحول‌خواه

تشکیل دولت جوان با روحیه جهادی

یک نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است در عرصه سیاست داخلی با هدف پیشبرد بهتر و سریع‌تر مسائل مدنظر در طول چهار سال آینده، مهم‌ترین مسئله تعیین تیم کاری است که قرار است با ریاست جمهور جدید همکاری داشته باشند. زهره الهیان اضافه کرد: اگر قائل به تحول در همه امور هستیم، رئیس جمهور منتخب به این موضوع نیاز دارد که با دید تحولی، انقلابی و جهادی وارد عرصه خدمت به مردم شده و کابینه ایشان می‌تواند نشان‌دهنده این رویکرد باشد. در غیر این صورت شکاف اجتماعی بیشتر شده و دیواره بی اعتمادی بین مردم و دولتمردان بلندتر خواهد شد. الهیان تصریح کرد: پس حتماً تشکیل یک کابینه قوی با رویکرد انقلابی، یا به عبارت دیگر همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند تشکیل دولت جوان انقلابی می‌تواند نشاط و امید را در دل جامعه زنده کند و مردم را به آینده کشور امیدوار کند. وی همچنین تأکید کرد: شکی نیست دولتی که بتواند با استفاده از ابزارهای موجود، امکانات بالقوه کشور را به سمت بالفعل شدن به جریان درآورد، نوید بخش یک ایران پیشرو در همه زمینه‌ها خواهد بود. با توجه به سابقه و نگاهی که از حجت الاسلام و المسلمین رئیسی سراغ داریم، ان‌شاءالله این اتفاق خواهد افتاد و این کابینه جوان با مدیریت انقلابی شکل خواهد گرفت تا حل مشکلات کشور هموارتر شود.

استفاده از ظرفیت طیف‌های مختلف سیاسی

ناصر ایمانی تحلیلگر سیاسی هم در این باره می‌گوید: من فکر می‌کنم یکی از کارهایی که دولت جدید می‌بایست انجام دهد، توجه به مقوله شایسته سالاری در انتخاب مدیران بی‌توجه به گرایش و سابقه سیاسی آن‌هاست. وی افزود: اینکه گفته شد، تنها درباره هیئت وزیران نیست. دولت یک ساختار گسترده است که با کمک هزاران مدیر پایین دستی اداره می‌شود. دولت اگر مسئله شایسته سالاری را در رده‌های پایین مورد توجه قرار دهد و در کنار آن نظرات صاحبنظران را مد نظر قرار دهد، مطمئناً مسیر توسعه کشور سرعت خواهد گرفت. این مسئله وحدت و همبستگی داخلی را هم به دنبال دارد؛ مسئله ای که امروز به جد نیازمند آن هستیم.

ایمانی عنوان کرد: مقوله جذب حداکثری مسئله‌ای است که همواره از سوی رهبری هم مورد تأکید قرار گرفته است. البته این موضوع هم حد و حدودی دارد. به این معنی که برخی افراد و گروه‌ها هستند که نظر آن‌ها نسبت به ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و یا دولت فعلی نظرات مشکوک است. منظور این افراد نیست. بلکه موضوع این است که دولت فارغ از اینکه خود را وابسته به یک جریان سیاسی خاص بداند، از تمام ظرفیت ها برای پیشرفت کشور استفاده کند.

اعتمادسازی، فاکتور مهم این روزها

دیگر تحلیلگر مسائل سیاسی هم در راهکار و پیشنهادش به دولت آتی در حوزه سیاست داخلی می‌گوید: به نظر می‌رسد این روزها در روند کلی برای حل مشکلات چه در حوزه سیاست داخلی و چه در حوزه سیاست خارجی یک فاکتور برجسته‌تر به نظر می‌رسد و آن هم بحث اعتماد سازی و بازگرداندن اعتماد از دست رفته است. محمد اخباری توضیح داد: این موضوع که از طریق تعامل مؤثر و سازنده روی خواهد داد، رقابت ها را به رفاقت تبدیل کرده و در راستای پشتوانه سازی برای نظام بسیار مؤثر خواهد بود. آقای رئیسی پیش از این نشان داده که به دنبال استفاده از همه امکانات کشور است و این موضوع در مناظرات انتخاباتی هم از زبان ایشان تکرار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.