وبینار گفتگوی بین ادیان از سلسله وبینار های" امام گفت و گو" با محوریت «گفتگوی بین ادیان، تاریخچه، وضعیت کنونی و افق پیشرو» به مناسبت میلاد امام رضا(ع) و به همت مرکز گفتگوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

پدیده گفتگوی بین ادیان در دوره امام هشتم(ع) / حق تعمق و اندیشه را برای دیگران قائل شویم

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام سیدحسن وحدتی شبیری؛ رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در این وبینار اظهارکرد: انجمن گفتگوی بین ادیان در حدود دوسال پیش تاسیس شد تا افرادی را تربیت کند که با بزرگان ادیان مختلف به بحث نشسته و تعامل سازنده ای را ایجاد کنند.

وی با بیان این که آنچه موضوع گفتگو را در سیره امام هشتم(ع) شاخص می‌کند آن صلابت حضرت و قاطعیت ایشان در کلام است، تصریح کرد: با توجه به دستورات قرآنی و سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) باید موضوع گفتگوی بین ادیان را ادامه دهیم، اما هر کاری اخلاق و روش خود را دارد که باید افراد حاضر در این مسیر شئونات آن را فراگرفته و رعایت کنند.

سنتی که رعایت نکردیم

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران نیز در این وبینار درباره بحث گفتگوی بین ادیان، اظهار کرد: در قرآن کلمه احتجاج برای مذاکره و گفتگو آمده که مقصود آن حجت آوردن به صورتی است که طرف مقابل مبهوت شود؛ به این معنا که مخاطب سکوتی همراه با قبول آنچه گفته شده، داشته باشد.

حجت الاسلام سید مصطفی محقق داماد بیان کرد: در این رابطه کتاب الحتجاج از مرحوم شیخ طبرسی در قرن ششم نوشته شده که در آن به مناظرات پیامبر مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) با بزرگان سایر ادیان و حتی اسلام پرداخته شده است.

وی اضافه کرد: نهاد دیگر در باب گفتگو، مباحثه است که از ابتدا در درون خودمان شروع شده و از بهترین مسائلی است که در حوزه های اسلامی شیعه وجود داشته است. این موضوع را در سایر حوزه های اهل سنت نمی‌بینیم.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم با بیان اینکه ساعتی مباحثه بهتر از سالی خواندن است، اذعان کرد: یکی از بزرگان رومی نیز در قرن اول میلادی به نوشتن ۱۲ جلد کتاب اقدام کرده است که به صورت کلی درباره مناظره و نحوه برگزاری آن بحث می‌کند.

وی تصریح کرد: گفتگو در تعریف امروز بین ادیان یعنی دو نفر از پیروان دو دین، نه به معنای جدال، نه مباحثه و نه احتجاج است بلکه به معنای درک متقابل یا در زبان انگلیسی understanding each other به حساب می آید، یعنی من او را بفهمم و او مرا بفهمد.

محقق داماد با بیان اینکه قرآن مجید، سنتی را به ما آموزش داده است که متاسفانه آن را رعایت نکردیم، ادامه داد: خداوند در آیه «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلی کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم» به پیروان ادیان ابراهیمی که ادیان توحیدی پیشنهاد می دهد که به نقطه مشترکشان یعنی توحید تکیه کنید.

وی با بیان این که توافق بر نقطه مشترک که توحید باشد برای ایجاد اتحاد توحیدی در مقابله با شرک جهانی است، افزود: این دعوت نشان دهنده احترام به افکار دیگران است و این تکلیف قرآن به ماست که متاسفانه آن را رعایت نکردیم.

رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم بیان کرد: موضوع گفتگوی بین ادیان با تفسیر کلمه گفتگو، بر پیش فرضی استوار است و آن اینکه معرفتی شخص داشته باشد که حق تعمق و اندیشه را برای دیگران قائل شود و اگر اینطور نیست اصلا حق گفتگو را ندارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.