سفیر پیشین روسیه در لبنان از تلاش آمریکا و همپیمانانش برای سلطه بر جهان انتقاد کرد.

مقام روس: ایران، روسیه و چین سلطه جهانی آمریکا را نمی‌پذیرند

قدس آنلاین: الکساندر زاسپیکین، سفیر پیشین روسیه در لبنان در ارزیابی دلایل تغییر راهبرد امنیت ملی روسیه گفت: آنچه در تایید راهبرد جدید امنیت ملی رخ داد به باور من تغییر راهبرد نیست بلکه ایجاد اصلاحات در راهبرد امنیتی روسیه است، مثلا اهمیت حمایت از مردم روسیه در برابر هر نوع چالش، در کنار اهمیت افزایش جمعیت و افزایش سطح زندگی موجب شد تا اصلاحاتی را در این زمینه‌ها شاهد باشیم.

وی افزود: نکته بعدی تقویت امنیت در همه ابعاد اعم از دفاعی، اجتماعی و ملی است. همچنین اهمیت رشد فناوری، از جمله امنیت سایبری در اولویت قرار دارد. به طور کلی، آنچه شاهد بودیم افزایش توجه به مسائل اساسی داخلی روسیه است.

سفیر سابق روسیه در لبنان درباره جایگاه آمریکا در این موضوع گفت در سال‌های اخیر شاهد افزایش تنش از سوی آمریکا و هم پیمانانش بوده ایم. دولت جدید آمریکا هم بر این روند تاکید کرده است. به همین منظور معتقدم واشنگتن و هم پیمانانش در مسیر دشمنی با مسکو خط واحدی دارند، البته این روند با اسامی مختلفی، چون جهان دموکراتیک در برابر نظام‌های استبدادی و ... در حال اجراست. ما شاهد دو اردوگاه هستیم، در یک سو آمریکا و در سوی دیگر کشورهایی قرار دارند که موافق سلطه آمریکا نیستند که چین و روسیه و برخی کشورهای دیگر مثل ایران در این ردیف جای می‌گیرند. این واقعیتی است که کاملا آن را می‌شناسیم به همین منظور به توسعه داخلی و پس از آن به توسعه شراکت با چین و دیگر کشورها باور داریم.

زاسپیکین در ادامه گفت ما اکنون شاهد توازن قدرت در جهانیم و این روند ادامه خواهد یافت و روسیه نیز تلاش خواهد کرد تا این وضعیت تداوم داشته باشد، اما تلاش‌های آمریکا و ناتو سیاست برتری جویی است و این روند از دهه ۹۰ میلادی مشهود بوده است.

وی افزود: آمریکا بر این باور بود روسیه حلقه ضعیف ماجراست، زیرا قدرتی مشابه با دوران اتحاد جماهیر شوروی ندارد، اما امروز مشخص شد چنین نیست بلکه توازن برقرار است و این امر سبب ثبات راهبردی است. هم زمان شاهد کمبودهایی در حوزه قوانین بین الملل هستیم مثلا آمریکا از پیمان امنیت بین الملل و ثبات راهبردی خارج شده است به همین منظور روسیه نگرانی‌هایی دارد، چون کشورهای متعدد اروپای شرقی به پایگاهی برای حضور آمریکا در نزدیک روسیه تبدیل شده اند.

این سیاستمدار روس افزود توسعه ناتو مداوم است و این روند برای روسیه غیرقابل پذیرش است. این امر سبب حضور نیروهای ناتو در کشورهای همسایه روسیه شده است، مسکو نیز به روال عادی مخالف چنین حضوری است به ویژه اینکه این نوع حضور غیرقانونی است. البته در آغاز این حضور موقت بود، اما امروز به حضور دائم تبدیل شده است، همه این اتفاقات برای ما علائم خطر محسوب می‌شود.

وی درباره روابط روسیه با چین بر اساس راهبرد جدید امنیت ملی گفت: روابط با چین در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را شاهد بوده است. این روند ناشی از نگاه راهبردی دو طرف است ضمن اینکه ناشی از نگاه دو طرف به جغرافیای سیاسی و قدرت‌های نظامی و اقتصادی همدیگر است همانگونه که نشات گرفته از تفاهم عمیق سیاسی در قبال اتفاقات بین المللی است. این روند به اساس رویکرد امنیتی روسیه و چین در برابر اردوگاه مقابل تبدیل شده و چنین مسئله‌ای کاملا عادی است. تدابیر آمریکا و ناتو، نشست گروه هفت و حتی نشست اخیر ناتو همه و همه نشان می‌دهند روسیه و چین باید به هم نزدیک‌تر شوند.

جان مرشایمر، استاد روابط بین الملل دانشگاه شیکاگو و سردمدار رئالیسم تهاجمی معتقد است گسترش سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مرزهای روسیه اشتباه راهبردی آمریکاست. قدرت‌های بزرگ اساساً به مرزهای خود حساسیت دارند و هیچ گونه تهدیدی را از این جهت نمی‌پذیرند.

مرشایمر در کتاب توهم بزرگ خود می‌گوید گسترش ناتو به مرزهای روسیه عامل اصلی جنگ گرجستان در سال ۲۰۰۸ و بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.