۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 760039

اسطرخی یکی از روستاهای هدف گردشگری شهرستان شیروان است که همه ‌ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این روستای کوهستانی در ۲۸ کیلومتری جنوب شهر شیروان و در دهستان گلیان در دامنه کوه شاه‌جهان و در دره‌ای نسبتاً ژرف قرار گرفته و رودخانه‌ای از میان آن می‌گذرد.

این رودخانه که از چندین چشمه کوچک و بزرگ تشکیل شده است، پس از طی مسافتی کوتاه به آبشاری زیبا و بلند تبدیل و از ارتفاع ۲۰ متری به ته دره سرازیر می‌شود.

محدوده آبشار اسطرخی که در بین اهالی به «شارشار» معروف است، یکی از مناطق ییلاقی و بسیار سرد در تابستان و برای اتراق گردشگران و مسافران، مناسب است.

آب این آبشار که بلندترین آبشار منطقه شیروان محسوب می‌شود، از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار، بید و گردو ریزش می‌کند و به دلیل برخورد با موانع سنگی به‌صورت ابری سفید درمی‌آید.

بر بالای آبشار نیز آسیاب آبی مخروبه‌ و قدیمی قرار دارد و دو دامنه شرقی و غربی دره اسطرخی را درختان انبوهی

فراگرفته است.

علاوه بر این در حدفاصل سرچشمه و آبشار، تک‌درختی کهن و تنومند از گونه سرو کوهی وجود دارد که محیط ساقه آن حدود ۵‌متر است و طول عمر آن به بیش از ۶۰۰ سال می‌رسد.

در فاصله ۴۰ متری شرق آبشار غار کوچکی وجود دارد که استالاکتیت‌ها و استالاگمیت‌های آن تشکیل شده است و با توجه به نوع سنگ‌های اسطرخی که معمولاً آهکی است، پیمایش و مطالعه این غار به افراد فنی و متخصص احتیاج دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.