حوادثی که در ده سال اخیر در منطقه رخ داد بخش مهمی از تاریخ معاصر را شکل داده و این تاسف‌بار است که در میدان و ماجرا حضور داریم اما در رسانه غایبیم. امروز تاریخ را رسانه‌ها می‌نویسند و همین فیلم‌هایی که تولید می‌شود مرجع و منبعی برای نسل‌های آینده است و متاسفانه غیبت ما باعث می‌شود دیگران تاریخمان را آنطور که می‌خواهند بنویسند.

در میدان حاضریم اما در رسانه غایب/ اگر منفعل باشیم تاریخمان را آن طور که می‌خواهند می‌نویسند

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، کشورهای منطقه از سال‌های گذشته تا امروز درگیر بحران‌های مختلف و دستخوش حوادث استراتژیک بسیاری بوده‌اند و در خلال آن مفهوم تازه‌ای از مقاومت را خلق کرده‌اند که تبلور آن را در کشورهای اطرافمان می‌بینیم و در کنار این رخدادهای تاریخ‌ساز سوژه‌های نابی را با محوریت مقاومت در اختیار فیلمسازان قرار داده تا آنها را در قاب سیما و تلویزیون به تصویر بکشند. امروز«مقاومت» دیگر به سال‌های دفاع مقدس محدود نمی‌شود، بلکه به واژه‌ای فراملیتی تبدیل شده که پشت دوربین فیلمسازان خوش قریحه‌ای معنا پیدا می‌کند.

سال گذشته سیمافیلم خبر از ساخت یک سریال درجه الف فاخر با محوریت سوریه داد؛ «زینبه» سریالی درباره بحران و مقاومت در سوریه است که جواد اردکانی آن را جلوی دوربین خواهد برد. او این روزها درگیر نگارش سریال دیگری با محوریت لبنان نیز هست. با این کارگردان درباره روند تولید این دو مجموعه فاخر به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

اردکانی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته سریال «زینبیه» در سیمافیلم تصویب شد و از آن زمان تیم تحقیق و پژوهش مشغول فعالیت هستند، می‌گوید: در حال حاضر در مرحله طراحی قصه و نگارش فیلمنامه هستیم و نیمه دوم امسال وارد پیش تولید می‌شویم.

وی با اشاره به تداخل کرونا در روند تولید تاکید می‌کند: تولید فیلم و سریال در همه جای دنیا وضعیت مشابهی دارد و طبیعتاً پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. ۸۰ درصد این سریال ۱۵ قسمتی در سوریه و ۲۰ درصد باقی مانده در ایران تصویربرداری خواهد شد. بیشتر بازیگران سوری هستند و سه بازیگر مطرح ایرانی نیز در سریال حضور دارند.

خط مقاومت برای ما از داستان کربلا شروع شده است

کارگردان «شور شیرین» درباره داستان این سریال می‌گوید: در این سریال به نقش منطقه زینبیه با محوریت حرم حضرت زینب(س) در بطن بحران سوریه ‌پرداخته می‌شود، اینکه چگونه تجمع شیعیان و نیروهای مقاومت در زینبیه باعث ایجاد یک نقطه امن و از سویی دیگر مانع سقوط فرودگاه بین‌المللی دمشق شد. زینبیه در جایی قرار گرفته که اگر مقاومتی وجود نداشت بدون شک سقوط می‌کرد و از طرفی سبب شد دمشق به عنوان یک پایتخت کمتر آسیب ببیند. بهرحال خط مقاومت برای ما از داستان کربلا شروع شده و حضرت زینب(س) در آن محوریت دارد؛ اکنون نیز این مقاومت در منطقه زینبیه و اطراف حرم حضرت ادامه دارد و قصد ما این است بتوانیم قصه‌های مربوط به مقاومت را در این سریال بازگو کنیم.

به گفته اردکانی؛ مرجع ما در این سریال واقعیاتی است که رخ داده. وقتی منطقه‌ای از همه طرف در محاصره است و دشمن قصد دارد این منطقه را تصرف کند طبیعتاً بدون درگیری و شهید دادن نمی‌توان منطقه را حفظ کرد. بنابراین بخشی از سریال مربوط به عملیات‌هایی است که باعث شد زینبیه حفظ و دشمن عقب رانده شود.

اما افرادی که در حفظ زینبیه نقش مهمی ایفا کردند عموماً نظامی نبودند و از دل زندگی عادی جوشیدند و مقاومت کردند و روایت قصه‌ زندگی این آدم‌ها را نیز خواهیم داشت.

نیروهای مقاومت ارتشی فراملیتی بودند که با انگیزه اعتقادی ایستادند

به گفته این فیلمساز؛ نکته مهم دیگر این است که «زینبیه» محل تجمع نیروهای مقاومت از همه جای دنیا بود و اینگونه نبود که فقط نیروهای سوری منطقه مقاومت کنند، بلکه نیروهایی از عراق، افغانستان، پاکستان، لبنان و (ایران به صورت مستشاری) حضور داشتند و به تعبیری ارتشی فراملیتی تشکیل دادند؛ ارتشی که نظامی نبود و از مردم عادی ساخته شده بود که با انگیزه اعتقادی ایستادند و مقاومت کردند.

اردکانی با تشریح وضعیت سریال دیگری با محوریت لبنان و سوریه ادامه می‌دهد: «نجیبه» عنوان سریال دیگری است که در چهل قسمت برای شبکه برون مرزی تولید خواهد شد. سیناپس کار نوشته شده و در مرحله نگارش فیلمنامه هستیم. این سریال چهل قسمتی به لحاظ کار تولیدی سنگین‌تر از «زینبیه» است.

وی می‌افزاید: تلاش می‌کنیم هردوی این سریال‌ها را در یک برنامه مشترک با یکدیگر پیش ببریم که در هزینه‌ها صرفه جویی شود و با فاصله زمانی کوتاهی هردوی این پروژه‌ها به کمک تیم‌هایی که در سوریه مستقر و لبنان هستند به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه پیش از این سریالی با این محوریت تولید نشده، می‌گوید: تاکنون در رابطه با بحران سوریه و در قالب سریال کاری انجام نداده‌ایم. البته مستندهای خوبی ساخته شده اما در حوزه داستانی و سریال کاری صورت نگرفته است.

امروز تاریخ را رسانه‌ها می‌نویسند

کارگردان «به کبودی یاس» در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ظرفیت‌های تولید و فراوانی سوژه در حوزه مقاومت و منطقه اما سینما و تلویزیون نسبت به آن بی‌توجه است، می‌گوید: فیلمسازانی که علاقمند ورود به حوزه مقاومت هستند بسیارند؛ فیلمسازان درجه یکی که برند جهانی هستند و بارها به من ابراز علاقه کرده‌اند که در این حوزه کار کنند. این اشتیاق در فیلمسازان نسل جوان هم وجود دارد. بنابراین ما از جانب فیلمسازانی که آمادگی ورود به این حوزه را دارند مشکلی نداریم. اما مشکل در الویت‌هایی است که بایستی از ناحیه مدیریت فرهنگی رده بندی شود. متاسفانه این گونه تولیدات در حوزه سینما و تلویزیون در الویت نبوده و تاکنون هم توجهی به آن نشده است اما امیدوارم این اتفاق از یک جایی آغاز شود.

غیبت ما در صحنه خیانتی بزرگ و نابخشودنی است

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: اکنون ما در یک مقطع تاریخی حساس ایستاده‌ایم؛ حوادثی که در ده سال اخیر در منطقه رخ داده بخش مهمی از تاریخ معاصر را شکل داده و این تاسف‌بار است که در میدان و ماجرا حضور داریم اما در رسانه غایبیم. امروز تاریخ را رسانه‌ها می‌نویسند و همین فیلم‌هایی که تولید می‌شود مرجع و منبعی برای نسل‌های آینده است و متاسفانه غیبت ما باعث می‌شود تاریخمان را دیگران، آنطور که می‌خواهند بنویسند و این خیانتی بزرگ و نابخشودنی است. امیدوارم همت و اراده واقعی شکل بگیرد و این نقیصه جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.