وسیم بزی معتقد است سعد الحریری در شرایط کنونی در نقش کسی ظاهر شده که مأموریت وقت کشی دارد و هیچ تلاشی برای تشکیل کابینه انجام نمی‌دهد.

سعدالحریری، مأمور وقت کشی است نه مأمور تشکیل دولت جدید/ دیکته‌های آمریکایی، مانع از حل بحران لبنان شده است

پس از آغاز اعتراضات مردمی در لبنان به دلیل وخامت اوضاع معیشتی و گسترش فساد گروه‌ های سیاسی در این کشور، حسان دیاب، نخست وزیر لبنان مجبور به استعفا و کناره گیری از سمت خود شد و اوضاع سیاسی به دلیل اختلافات گروه‌ های تاثیرگذار  از یک طرف و دخالت بیگانگان مانند آمریکا و غرب از طرف دیگر، به شدت پیچیده شد.

پس از استعفای دیاب از نخست وزیری و ادامه کار او به عنوان نخست وزیر پیشبرد امور، مجلس لبنان و رئیس جمهور این کشور پس از ماه ها کش و قوس در نهایت سعد الحریری رئیس جریان المستقبل را به عنوان نخست وزیر مأمور به تشکیل کابینه معرفی کردند.

علی رغم گذشت هشت ماه از مأموریت سعدالحریری برای تشکیل کابینه، اما او هنوز نتوانسته با گروه های سیاسی در این خصوص به توافق برسد که این عدم موفقیت دلایل متعددی داشته و از همین رو بحران لبنان روز به روز در حال تشدید و وخیم تر شدن است.

وسیم بزی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل لبنان در ارتباط با اوضاع سیاسی لبنان و تنگنایی که این کشور در تشکیل کابینه جدید با آن مواجه است تصریح کرد: لبنان بیش از دو سال است با یک تنگنای سیاسی بی سابقه و چند وجهی روبه روست و حل اختلافات بین گروه‌های سیاسی در این کشور به پیچیدگی خاصی دچار شده که این تنگنا با وقوع انفجار در بندر بیروت و پیامدهای برآمده از آن، تشدید شد.

وسیم بزی افزود: یک وجه این بحران به نزاع موجود بین گروه‌های سیاسی و فهم قانون و اجرای آن به ویژه در مورد مکانیزم تشکیل کابینه و تفسیر آن مربوط است؛ وجه دیگر بحران لبنان با فهم و درک متفاوت این گروه‌ها از مشارکت در دولت و اولویت بندی‌ها در این خصوص مرتبط است.

استاد دانشگاه لبنان ادامه داد: اما بخش مهمتر و خطرناکتر بحران لبنان جنگ آمریکا و کشورهای غربی تحت عنوان تعرض به حزب الله و مقاومت در لبنان در حالی است که بیش از یک دهه و نیم تلاش آن‌ها برای از بین بردن مقاومت با سلاح به ویژه در جنگ تموز به شکست کشیده شد و همچنین موفق نشدند تروریست‌ها را به لبنان وارد و آنجا را نیز به مانند سوریه به ویرانی بکشانند؛ به گونه‌ای که مقاومت لبنان در نبرد جرود با تروریست‌ها پیروز شد و میشل عون ریاست جمهوری را برعهده گرفت.

وی گفت: پس از آنکه لبنان با مشارکت حزب الله و ارتش بر تروریست‌ها پیروز شد، آمریکا به جنگ نرم علیه مقاومت متوسل شد و هنگامی که در این جنگ نیز بنا به دلایل متعدد ناکام ماند، تصمیم گرفت تا دولت و همه مردم لبنان را هدف قرار دهد؛ از همین رو فرانسه نیز پس از انفجار بندر بیروت، با ادعای همدردی با لبنان تلاش کرد تا دستور العمل‌های غربی را در روند تشکیل دولت لبنان تحمیل کند تا کشور را تحت سیطره خود قرار داده و امنیت اجتماعی و اقتصادی را هدف قرار دهد.

وسیم بزی تأکید کرد: حزب الله در قبال تمام طرح‌های پیشنهادی تاکنون رویکرد ایجابی و مثبت داشته و منافع ملی لبنان را بر همه چیز مقدم داشته است؛ به همین منظور موضوع تشکیل دولت را تسهیل کرده و از هیچ تلاشی برای کمک به این روند فروگذار نکرده است. سید حسن نصرالله همواره با سخنرانی‌های خود کوشیده تا طرف‌های سیاسی را به توافق در مورد تشکیل کابینه ترغیب کند و مانند یک میانجی بین نبیه بری، رئیس پارلمان و میشل عون، رئیس جمهور تلاش کرده است تا اختلافات بر سر تشکیل دولت برطرف شود

تحلیلگر مسائل لبنان تأکید کرد: حزب الله بسیاری از اولویت‌های خود را نادیده گرفته تا این روند هرچه بیشتر تسهیل شود؛ اما واضح است که سعد الحریری پس از گذشت بیش از هشت ماه از مأموریتش برای تشکیل کابینه، برای خود مکانیزم‌های خاصی چه از لحاظ داخلی و چه از لحاظ خارجی قائل است که از جمله آن فشار عربستان سعودی بر او برای جلوگیری از تشکیل کابینه است؛ از همین رو سعد الحریری در شرایط کنونی در نقش کسی که مأموریت وقت کشی دارد ظاهر شده و هیچ تلاشی واقعی را برای تشکیل کابینه انجام نمی‌دهد تا از این طریق بر نتایج انتخابات آتی تاثیر بگذارد و اولویت‌ها را تغییر دهد.

وی در انتها اضافه کرد: به طور قطع شرایط سیاسی اکنون بسیار دشوار و موازی با شرایط سخت معیشتی است که علت آن در وهله اول فشار و محاصره اقتصادی آمریکا علیه مردم لبنان است که می‌خواهد از این طریق این کشور را به سمت فروپاشی بکشاند تا مکانیزم‌های حکومتی خود را بر لبنان حاکم کند. بحران سوخت هم همسو با دیگر بحران‌ها مزید بر علت شده و علت آن هم این است که آمریکا از ورود کمک‌های متعدد به لبنان ممانعت می‌کند، در حالی که سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان بارها اعلام کرده است ایران برای تأمین نیاز سوخت لبنان با دریافت لیر این کشور و کمک به خروج ملت لبنان از تنگنا آمادگی دارد، اما متأسفانه لبنان دهه هاست که گروه‌های سیاسی آن تحت تأثیر دیکته‌های آمریکایی قرار دارند و تا این لحظه تصمیمی برای حل این بحران‌ها اتخاذ نشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.