قدس آنلاین/هدی احمدی: اساس و رکن خانواده به عنوان زیربنای جامعه، ازدواج است. ازدواجی که بزرگترین و مهمترین حادثه زندگی هر انسان است و موفقیت یا شکست هر یک از زوجین می‌تواند سرنوشت ساز باشد. به همین جهت ازدواج باید بر پایه‌های اصولی و صحیح صورت گیرد تا موجبات رشد و شکوفایی افراد و در نتیجه جامعه را فراهم آورد. خصوصاً اینکه در جوامع مختلف و حتی در جامعه خود، شاهد بسیاری از ناسازگاری‌های خانوادگی و از هم پاشیدگی بنیان خانواده هستیم که مهمترین آنها، عدم شناخت و درک صحیح زن و مرد از یکدیگر و در نتیجه داشتن انتظارات توقعات مبهم و غیر واقع بینانه از یکدیگر است.

پایداری ازدواج و الگوبرداری از سیره ائمه معصومین(ع) با هم رابطه‌ای مستقیم دارند/ازدواج مهمترین زمینه اصلاح اجتماع است

در گفت‌وگو با حجت الاسلام محسن دعایی، دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب ویژگی‌ها و شرایط ازدواج سالم را مورد بررسی قرار دادیم. ازدواجی که نیاز و خواست طبیعی زن و مرد است و همه مکاتب به ویژه مکتب آسمانی و خاصه دین مبین اسلام بر این صحه نهاده و پیروان خود را به ازدواج دعوت و ترغیب کرده است. پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در این باره می‌فرماید: هیچ بنایی در اسلام بنیانگذاری نشده است که نزد خداوند محبوبتر از ازدواج باشد.

حجت‌الاسلام دعایی با تاکید بر اینکه پایداری ازدواج و الگوبرداری از سیره ائمه معصومین(ع) با هم رابطه‌ای مستقیم دارند، می‌گوید: سیره عملی ائمه معصومین(ع) به ویژه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) بالاترین الگو در ازدواج برای جوانان است. لذا جوانان در راستای بنای ازدواج سالم و پایداری از زندگی خود باید از آن بزرگان الگو بردارند. برخی جوانان با این طرز تفکر که ائمه معصومین(ع) در هزار سال پیش زندگی کرده‌اند و شیوه زندگی آن زمان با این دوره کاملاً متفاوت شده است خود را توجیه می کنند که نمی‌شود از سیره ائمه(ع) الگوبرداری کرد. اما در واقع این طور نیست چرا که انسان ها عوض نشده‌اند بلکه ابزارهای زندگی تغییر نموده است.

او اظهار می‌کند: امروزه ملاکهای غلطی در امر ازدواج رایج شده است به طوری که این عوامل سبب شده تا بر زندگی ایده‌آل تاثیر بگذارد و جوانان را با چالش‌هایی مواجه کند. بنابراین اولین فاکتور مهم در امر ازدواج مسئله شناخت است و اگر این شناخت ازدواج از راه دوستی‌های قبل از ازدواج به وجود آید بسیار ناقص است، چرا که قداست این امر را زیر سوال می برد. دین اسلام سه ملاک عمده برای ازدواج معرفی کرده است. جذابیت ظاهری، امکانات و توانمندی، ایمان و فرهنگ سه فاکتور مهم از دیدگاه اسلام برای ازدواج است. اما از بین این سه مهم آنچه که بیشتر از همه مورد تاکید اسلام است ایمان، تدین، فرهنگ و باور طرفین است. چرا که اگر ایمان مهمترین معیار ازدواج باشد، خداوند زیبایی و توانایی فرد را نیز تضمین می‌کند.

دبیر کل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب یادآور می‌شود: رسانه‌ها نقش اصلی در بسط فرهنگ صحیح ازدواج جوانان در شرایط کنونی جامعه دارند، اگر چه نقش خانواده، مدرسه و جامعه در این رابطه بی‌تاثیر نیست، اما به خاطر تاثیر فراگیر رسانه‌ها این مسئولیت بیشتر بر دوش رسانه‌ها قرار دارد. اما متاسفانه جایگاه ازدواج در رسانه‌ها، مغایر با ارزش‌های اسلامی است و جایگاهی که رسانه‌های ما به ویژه سینما و تلویزیون درباره ازدواج ترسیم می‌کنند، بسیار متفاوت و متعارض با مبانی دین اسلام است. در واقع ازدواج مقوله‌ای پیچیده، حساس و دارای ابعاد گوناگونی است. اما در فیلم‌های ما معمولاً این ابعاد نادیده گرفته شده و ازدواج امری ساده و سطحی انگاشته می‌شود که نتیجه چنین نگرشی ترویج ازدواج‌های سطحی و ناآگاهانه است که با تعالیم دینی در تعارض است.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان می‌کند: رسانه ملی به عنوان تاثیرگذارترین رسانه فراگیر کشور وظیفه دارد که ازدواج‌های منطبق بر ارزش‌های اسلامی و ایرانی را نشان دهد تا مردم آن را الگوی خود قرار دهند و در این راستا فیلم‌های سینمایی نیز باید به مردم در زمینه ازدواج آگاهی و شناخت بدهند، زیرا جامعه ما در زمینه ازدواج دچار معظل ناآگاهی و نداشتن شناخت است و ارایه این اطلاعات نیازمند پژوهش های گسترده توسط فیلم سازان است.

حجت‌الاسلام دعایی با بیان مغایرت ازدواج‌های اینترنتی با مولفه‌های اسلامی نیز توضیح می‌دهد: شالوده و پایه ازدواج‌های اینترنتی و مجازی مغایر و متناقض با تاکیدات قرآن و آموزه‌های اسلامی نسبت به این سنت مقدس است. علیرغم اینکه ازدواج از دیدگاه اسلام یک فرآیند تکاملی است اما متاسفانه در شرایط امروزی دیدگاه رایج درباره ازدواج یک نگاه منفعت طلبانه است. این در حالی است که آموزه‌های قرآنی و دینی موافق این دیدگاه نیست و سنت ازدواج را برای بشر فرآیند تکاملی تعریف می کند.

مدیر عامل مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلامی به نقش کلیدی خانواده در تسهیل ازدواج نیز اشاره کرده و بیان می‌کند: به طور کلی دیدگاه جوانان نسبت به امر ازدواج تسهیل گرایانه است. اما با توجه به اینکه خانواده‌ها نتوانسته‌اند مصادیق و شاخصه‌های اصلی این مهم را برای جوانان تبیین و تشریح کنند، یکسری از مشکلات حاشیه‌ای در قالب عرف جامعه وارد متن فرهنگ اصیل ازدواج شده است که این سنت مقدس را با مشکلات عمده‌ای از جمله درخواست مهریه‌های سنگین مواجه کرده است. بروز برخی مشکلات رفتاری و هنجارهای غیر اخلاقی در جامعه یکی از مهمترین عوامل سخت گرفتن ازدواج است، در واقع ازدواج مسیر پذیرفته شده برای ارضای یکسری از نیازهای عاطفی و غریزی افراد است که با ورود برخی مشکلات عرف شده این مسیر بسته شده است. لذا خانواده ها موظف هستند که بازنگری دقیقی نسبت به این امر داشته باشند و مصادیق و شاخصه های ازدواج پایدار و سالم را برای جوانان تعریف و تبیین کرده و آنان را در این راه همراهی کنند.

حجت‌الاسلام دعایی در پایان می‌گوید: ازدواج مهمترین تصمیم زندگی فرد است. ضمانت و عیار این تصمیم با مشاوره‌های قبل از ازدواج افزایش می‌یابد. همچنین ازدواج مهمترین زمینه اصلاح اجتماع است، لذا اصلاح امور اجتماعی مستلزم ترویج فرهنگ صحیح و اصیل ازدواج مبتنی بر مولفه‌های اسلامی است که باید بیش از پیش مورد توجه خانواده‌ها به ویژه جوانان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.