کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: نگرانی های مطرح شده درخصوص غنی سازی اورانیوم در ایران زمانی پایان می گیرد که ایران و آمریکا به روز روز ٧ می 2018 برگردند، روزی که آقای ترامپ به صورت خودسرانه از برجام خارج شد اگر ما به قبل از آن روز برگردیم یعنی آمریکا بپذیرد که باید تعهدات برجامی خود را در قبال ایران انجام دهد.

پیش نیازهای آمریکاوایران برای بازگشت به7می 2018 چیست؟/ایران وقعی به دخالتهای اروپا در مسائل هسته ای وبرجامی خود نمی دهد

امیر علی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی وبین الملل در خصوص بیانیه صادر شده از سوی کشورهای اروپایی مبنی بر نگرانی آنها از غنی سازی اورانیوم در ایران گفت: مساله بازگشت به برجام و هر آنچه حول موضوع توافق هسته ای در نشست های بین المللی مطرح است،   مسئله تهران و واشنگتن است. گرچه تا پیش از خروج آقای ترامپ از برجام آمریکا هم در مذاکرات پنج به علاوه یک حاضر بوده، اما بعد از این در نشست های وین  مذاکرات به صورت چهار به علاوه یک برگزار می شود اما باز هم حقی برای موضع گیرهای نادرست اروپا باقی نمی ماند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: به هر حال موضع گیری های طرفین دیگر اعم از کشورهای چین، روسیه و سه کشور اروپایی نیز در مساله برجام مشخص است، به نخوی که هر کدام به اندازه نقش وسهم خود می توانند روی طرفین اصلی مساله توافق برجام یعنی بین ایران و آمریک اثرگذار باشند، لذا موضوع دخالت های گاه و بیگاه تروئیکای اروپایی چندان حائز اهمیت نیست و این موضوع برای جمهوری اسلامی ایران اهمیتی ندارد که اتحادیه اروپا درباره ما چه فکری می کند، بلکه برای ما ورود آمریکا به برجام و حل این مساله برای رفع چالش های اقتصادی ناشی از تحریم های آمریکاست.

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل بین المللی درخصوص بازگشت به برجام و تعیین مسائل بین ایران و آمریکا به موضوعی اشاره کرد و گفت: اما نگرانی های مطرح شده درخصوص غنی سازی اورانیوم در ایران زمانی پایان می گیرد که ایران و آمریکا به روز روز ٧ می ۲۰۱۸ برگردند، روزی که آقای ترامپ به صورت خودسرانه از برجام خارج شد اگر ما به قبل از آن روز برگردیم یعنی آمریکا بپذیرد که باید تعهدات برجامی خود را در قبال ایران انجام دهد، حتما براساس توافقات انجام شده برجامی در آن روز ایران، غنی‌سازی ۳.۶۷ درصدی و ذخایر اورانیوم  ٣٠٠ کیلویی خواهد داشت، چرا که نمی توان یک طرفه کار کرد.

ابوالفتح در این باره خاطر نشان کرد: اگر به قبل از خروج ترامپ از برجام برگردیم و آمریکا متعهد به اجرای مفاد برجام شود حتما درآن روز همه چیز ما درباره سانتریفیوژهای آی آر، محل قرارگیری ها، تعداد آبشار گاز دهی شده و در گردش بدون گاز دهی و سانترفیوژهایی که باید انبار شود براساس آنچه در ۱۶۰ صفحه برجام با جزئیات نویسی مشخص شده، خواهد بود.

کارشناس مسائل آمریکا وسیاست خارجی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد ایران و آمریکا به ٧ می ۲۰۱۸ یعنی یک روز قبل از خروج آمریکا از برجام برگردند ایران باید حتما غنی سازی خود را به ۳.۶۷ درصد برساند. سانتریفیوژها را حتما باید به تعداد ۵۰۶۰ محدود کند و ذخایر اورانیوم حتما باید به ۳۰۰ کیلوگرم برسد، البته این کار زمان بر است و فرمول خود را دارد که در جدول زمانی روند آن طراحی شده و می تواند جرا شود.

امیر علی ابوالفتح در خصوص راستی آزمایی هایی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود گفت: به هر حال اگر آمریکا به برجام برگردد وتمای محدودیت های اعمال شده از ایران را حذف کند ما نیز با عمل به برجام و اینکه آژانس انرژی اتمی راستی آزمایی می کند می توانیم امیدوار به رفع مشکلات باشیم چرا که دراین صورت مشکلی باقبی نمی ماند وکسی از رسیدن غنی سازی اورانیوم ایران به به ۳.۶۷ درصد نگرانی ندارد. به هر حال غربی ها می دانند آژانس می تواند دقیق  گرم به گرم مواد رادیواکتیو را آنالیز و مشخص کند که ایران آیا به تعهدات خود عمل کرده یا نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.