رئیس جمهور برای چندمین بار در ماه‌های اخیر، جریان‌های منتقد داخلی را مقصر شکست برجام و برطرف نشدن تحریم‌ها قلمداد کرد.

واکنش‌ها به اظهارات چالشی روحانی درباره برجام

آقای روحانی در دو سخنرانی چهارشنبه و پنجشنبه خود ادامه خطی را پیگیری کرد که وزیر خارجه نیز یک هفته پیش در نامه به کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح کرده بود. مقامات دولتی در هفته‌های اخیر گاه ترامپ و گاه جریان‌های داخلی و به‌ویژه مصوبه هسته‌ای مجلس یازدهم را مسبب برطرف نشدن تحریم‌ها عنوان کرده‌اند. اما این ادعا فارغ از صحت، چقدر به نفع منافع ملی ماست؟

عباس‌زاده مشکینی: رئیس‌جمهور دست از فرافکنی بردارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید اقدام مجلس در قانون هسته‌ای منطبق بر اختیارات قوه مقننه و در راستای منافع ملی و دولت هم موظف به اجرای این قانون بوده است. محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با ما ضمن انتقاد شدید از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور ادامه داد: «هر کس الفبای سیاست خارجی را بداند اذعان می‌کند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها موضع جمهوری اسلامی را از انفعال به فعال تغییر داد و برگ برنده تیم مذاکره‌کننده برای گرفتن امتیاز در وین بود. شما ببینید تعامل حریف با قوه مقننه‌اش به چه شکل است، زمانی که کنگره آمریکا مصوبه‌ای تصویب می‌کند، دولت این کشور در مذاکرات بعدی، مصوبه مذکور را فاکتور و شروع به فشار آوردن برای امتیازگیری می‌کند». این عضو کمیسیون امنیت ملی دستاوردتراشی برای برجام در سالگرد انعقاد آن را خلاف اصل واقع‌بینی عنوان کرد و در انتها گفت: باید ابراز تأسف کرد یک مقام دولتی ما این‌قدر نسبت به فرصت‌ها و تهدیدهای کشور خطای تحلیلی دارد. انتظار این است رئیس‌جمهوری که خود را حقوقدان معرفی می‌کند، حداقل در پایان دولت خود از فرافکنی نسبت به مسائل دست بردارد. 

ذاکریان: رئیس جمهور آزاد است برداشت خود را بگوید

مهدی ذاکریان کارشناس سیاست خارجی  نیز معتقد است ایران کشور آزادی است و رئیس‌جمهور حق دارد برداشت خود از شکست برجام را در فضای جامعه مطرح کند. وی در پاسخ به اینکه صحبت رئیس‌جمهور علیه قانون هسته‌ای مجلس چقدر درست و مقرون به صحت است، می‌گوید: «مجلس باید بازتاب‌دهنده و منعکس‌کننده خواست اکثریت مردم باشد. در حالی که به نظر من مردم در سال‌های ۹۲ یا ۹۶ نظر خود را به شکل شفافی درباره مسئله تحریم‌ها گفته بودند». این کارشناس مسائل خارجی در پاسخ به اینکه اگر قانون مجلس نبود آمریکا به میز مذاکره بر می‌گشت، گفت: من نمی‌توانم قضاوت قطعی دراین‌باره داشته باشم، اما چیزی که طرف مقابل را به مذاکره وادار می‌کند منابع قدرت یک کشور در ابعاد نظامی، اقتصادی، فرهنگی و از همه مهم‌تر مردمی است و نه صرفاً یک مصوبه مجلسی که ضرورتاً نماینده همه جامعه نیست. در ادامه از ذاکریان پرسیدم که به نظر شما صحبت‌های رئیس‌جمهور علیه نیروهای داخلی به منافع ما در مذاکرات کمک می‌کند؟ وی در پاسخ می‌گوید: «طرف مقابل متوجه می‌شود برخی سخنان مقامات ایرانی مصرف داخلی دارد، چنان که ما می‌دانیم بعضی اظهارات آمریکایی‌ها مصرف داخلی دارد، در هر حال مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی است و دولت و مجلس هر دو باید به نحوی رفتار کنند که منافع ملی تأمین بشود».

کوشکی: سخنان روحانی نشانه منقطع بودن از مردم است

بر خلاف این دیدگاه، محمدصادق کوشکی تحلیلگر سیاسی معتقد است تحلیل عمومی مردم برخلاف دیدگاه مقامات دولت است و اگر رئیس جمهور و وزرا واقعاً با جامعه ارتباط داشتند، این مباحث را مطرح نمی‌کردند. وی دراین‌باره به قدس می‌گوید: امروز و پس از هشت سال نه کسی به این بهانه‌ها توجهی می‌کند و نه ارزشی دارد که اهالی رسانه درباره این صحبت‌ها وقت بگذارند؛ چرا که امروز حتی جریان اصلاحات هم اعتماد خود را به رئیس‌جمهور از دست داده است. وی ادامه می‌دهد: اگر آقای رئیس‌جمهور و مشاورانشان ارتباط خوبی با جامعه می‌داشتند متوجه می‌شدند در این روزهای آخر اساساً نباید موضع‌گیری کنند؛ چرا که این نحوه سخنان نه تنها موجب تبرئه دولت در پرونده برجام نمی‌شود، بلکه به  نارضایتی  از رئیس‌جمهور اضافه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.