معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: رعایت فاصله اجتماعی بین نمازگزاران عید قربان از زمان ورود به مساجد تا زمان خروج ضروری است.

جزئیات پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری دعای عرفه و نماز عید قربان

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قلیان با بیان اینکه نمازگزاران باید سجاده و مُهر شخصی به همراه داشته باشند، خاطر نشان کرد: در مساجد مکان‌هایی برای شستن دست با آب و صابون و محلول الکل ۷۰ درصد برای ضدعفونی کردن دستان نمازگزاران در مساجد باید وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت برگزاری مراسم عید قربان، این برنامه در محیط‌های باز برگزار شود، اظهار کرد: در صورتی که لازم است مراسم عید قربان در مکان‌های بسته برگزار شود، از وجود تهویه مناسب اطمینان حاصل شود و مدت مراسم تا حد ممکن کوتاه باشد زیرا هر چقدر مدت زمان مراسم طولانی‌تر باشد امکان انتقال ویروس کرونا میان شرکت‌کنندگان افزایش می‌یابد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در برگزاری مراسم عید قربان باید تعداد شرکت‌کنندگان مراسم تا حد امکان کم باشد، گفت: حداقل فاصله یک متر با دیگران رعایت شود و شرکت کنندگان از ماسک استفاده کنند.

وی در خصوص سنت قربانی در روز عید قربان تاکید کرد: در شرایط فعلی هشدارهای دامپزشکی در خصوص مخاطرات انتقال بیماری‌های مهلک و مشترک بین انسان و دام از طریق کشتار غیر مجاز دام خارج از کشتارگاه را باید جدی گرفت.

قلیان با بیان اینکه  بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از حیوان و فرآورده‌های دام به انسان منتقل می‌شود، گفت: کشتار دام خارج از کشتارگاه و مصرف گوشت فاقد مهر بازرسی دامپزشکی، تهدید کننده سلامتی است.

 وی با بیان اینکه تماس مستقیم با خون و ترشحات لاشه تازه دام، ممکن است موجب انتقال بیماری‌های  کشنده  مشترک بین انسان و دام خصوصا تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو شود، اظهارکرد: کشتار و قربانی دام در منازل و معابر موجب انتشار بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان و آلودگی محیط زیست و آزار همسایگان می‌شود، پس کشتار دام  در کشتارگاه‌ها یا مراکز خیریه تحت نظارت دامپزشکی انجام شود.

 همچنین علی اصغر حسنی،  مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در شرایط قرمز کرونایی هر گونه ازدحام جمعیت می‌تواند باعث انتشار بیشتر بیماری شود از همین رو برگزاری مراسم مذهبی دعای عرفه در فضای باز و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی بلا مانع است.

وی با اشاره به اینکه هر گونه برگزاری مراسم مذهبی طبق دوره‌های قبل باید با رعایت پروتکل های بهداشتی  باشد تا کمترین میزان خطر برای افراد وجود داشته باشد، خاطر نشان کرد: قرائت دعای پر فیض عرفه نیز می‌تواند در محوطه باز با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک انجام شود.

حسنی ادامه داد: همراه آوردن کتاب دعا و رعایت حداقل یک و نیم متر فاصله بین شرکت‌کنندگان در مراسم از دیگر مواردی است که باعث جلوگیری از انتشار بیماری می شود.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه حفظ سلامت عمومی مردم یکی از مهمترین اولویت‌هاست، اظهار کرد: پرهیز از توزیع نذورات نیز یکی از موضوعات مهم در این خصوص است که کارشناسان بهداشت بر این مهم نظارت خواهند کرد.

به گزارش وبدا، وی تصریح کرد: ناظران بهداشت محیط بر نحوه برگزاری مراسم دعای پرفیض عرفه نظارت دارند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی نسبت به ارائه توصیه‌های لازم در این خصوص اقدام می‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.