دبیر انجمن انبوه سازان نسبت به تبعات سنگین افزایش قیمت سیمان و فولاد برای صنعت ساختمان و قیمت تمام شده مسکن هشدار داد و از نهادهای امنیتی و نظارتی خواست با ورود به فضای دلال زده این دو نهاده مهم تولید، اجازه ندهند کشور در ماههای پیش رو در شرایط سخت تر قرار گیرد.

وضعیت نامطلوب سیمان و فولاد، نتیجه مدیریت "سلاطین" است/ باید نگران مردم بود که با دلّالان وقیح مواجهند

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با قدس آنلاین و در تشریح وضعیت فعلی ساخت و ساز کشور گفت: گزارش‌هایی که به نهاد صنفی ما رسیده بیانگر شرایط سخت کارگاه‌های ساختمانی در اثر کمبود و گرانی سیمان و فولاد است. این کمبود و گرانی قطعاً فقط برای تولید مسکن، تبعات منفی نخواهد داشت چون صنعت ساختمان به عنوان لوکوموتیو اقتصاد کشور با انبوه سازان اداره می شود و وقتی کارگاه‌ها در اثر دیر رسیدن یا نرسیدن سیمان و فولاد به سختی کار کنند و یا تعطیل شوند، چند صد نوع فعالیت صنفی دیگر به صورت پسینی و پیشینی متاثر خواهند شد.

به گفته این فعال صنفی تولید مسکن، سال گذشته که دلار به ۲۸ هزار تومان هم رسید قیمت هر کیلو فولاد هم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت و بسیاری این دو را به هم مرتبط دانستند اما امروز باید پرسید چرا وقتی دلار به زیر ۲۵ هزار تومان رسیده فولاد به کیلویی ۲۰ هزار تومان افزایش یافته و نسبت به کمتر از یک سال پیش ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است و این قیمت هیچ سنختی با قیمت‌های جهانی ندارد؟!

به باور وی نهادهای حاکمیتی بیش از کارخانه‌ها در ایجاد قیمتهای جدید نقش داشته‌اند و این مداخله، موج تازه تورّمی بر بازار فولاد و سیمان تحمیل کرده ضمن اینکه پروژه های عمرانی کشور و طرحی مانند مسکن ملّی هم با شرایط بسیار سخت دست و پنجه نرم می‌کند.

پورحاجت تأکید کرد: وقتی صنعت ساختمان به کما برود نظام تولید مسکن با اختلال جدی مواجه می‌شود که این وضعیت آبستن خطرات جدی برای اقتصاد مسکن و صنایع وابسته است و طبعاً تهدیدی جدی برای اشتغال کشور خواهد بود که تبعات  اجتماعی را هم در پی خواهد داشت.

این فعّال صنفی حوزه تولید مسکن با اشاره به اینکه باید منتظر خلق تورّم جدید در بازار بود،  ادامه می دهد: در ۹ ماه گذشته شرایط به همین منوال بوده که بخشی از آن به دلیل سوء مدیریت است اما بخشی دیگر کاملا مدیریت شده در حال وقوع است. برای مثال آذر سال گذشته دبیر انجمن سیمان اعلام کرده بود قیمت سیمان باید بالای ۵۰ هزار تومان باشد و امروز شاهد رخ دادن چنین اتفاقی هستیم.

وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود قطع برق در کمبود سیمان نقش داشته، گفت: بخشی از این تأثیر قابل پذیرش است اما نسبت دادن کل نابسامانی به قطع برق، به منزله پاک کردن صورت مسأله است. واقعیت این است که سیمان و فولاد قابلیت بالایی در دپو شدن دارد و می توان به وضوح رد پای دلالان و سلاطین را در این حوزه مشاهده کرد.

پور حاجت از وجود ۷۸ کارخانه سیمان در کشور هم سخن گفت و ادامه داد:  ما جزو ۵ تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان هستیم و همیشه آمار دست و پا شکسته سیمانی‌ها مؤیّد این بوده که ۲۰ درصد بیش از نیاز ماهانه کشور تولید داریم، بر این اساس دستهایی پشت پرده برای افزایش قیمت سیمان و فولاد در کار است تا این دو نهاده مهم تولید مسکن با افزایش شدید قیمت و کمبود مواجه شود.

او با تأکید بر اینکه آسیب اصلی در این شرایط متوجه مردم و مصرف کنندگان نهایی مسکن است، افزود: به هر روی تولید کننده شاید به هر قیمتی کارش را ادامه دهد و به هر شیوه‌ای نهاده‌ها را تأمین کند ضمن  اینکه مایل نیست کارگران را بیکار کند و تلاش می‌کند کارگاه زنده بماند اما باید برای مردم نگران بود که با دلّالانی مواجه هستند که با وقاحت تمام اعلام می‌کنند در ۱۵ سال گذشته تنها ۳۰ نفر ۷۰ درصد تولید سیمان کشور را خریده‌اند!

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.