کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونای استان در حالی با حضور نمایندگانی از رسانه‌ها در مرکز صدا و سیمای خراسان رضوی برگزار شد که در این جلسه ضمن تأکید بر اطلاع‌رسانی در خصوص تزریق واکسن کرونا بین گروه‌های مختلف به برگزاری هر چه باشکوه‌تر اعیاد و مراسمات پیش رو در فضای باز با رعایت شیوه‌نامه‌ها تأکید شد.

بیم و امیدهای نبرد با کرونا

رئیس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این جلسه با اشاره به ضرورت اعتمادسازی برای تزریق واکسن در بین اقشار مختلف عنوان کرد: هر واکسنی را که نظام سلامت کشور وارد کرده مورد تأیید است و نباید نسبت به تزریق آن کوتاهی کرد.

زهرا نهبندانی افزود: نظام سلامت و دانشگاه علوم پزشکی آمادگی دارد واکسیناسیون کرونا را در هر شرایطی در خودرو، مساجد و حتی در منزل در حد توان خود انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه واکسن از هر نوعی که باشد از بستری و مرگ جلوگیری می‌کند اظهار کرد: مرگ و میر بالای ۸۰ساله‌های ما در تیرماه ۱۴۰۰ پس از تزریق واکسن ۵درصد بوده است.

وی افزود: مردم هیچ نگرانی از بابت واکسن نباید داشته باشند، به گونه‌ای که در تعطیلات گذشته مراکز تزریق واکسن ما خالی بودند و در گروه بالای ۷۰سال هیچ مراجعه‌کننده‌ای نداشتیم؛ نهبندانی در خصوص آخرین وضعیت واکسن کرونا در استان افزود: ۷۵۶هزار دُز واکسن در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته که تا این لحظه ۵۶۴هزار دُز واکسن در نوبت اول به گروه‌های هدف تزریق شده است.

وی با اشاره به اسفبار بودن وضعیت ابتلا به کرونا در استان عنوان کرد: روزانه ۳۸مرگ در استان گزارش می‌شود که البته بسیاری از این فوتی‌ها مرگ بیمارهای خارج از استان هستند که عمدتاً از پنج استان همجوار در بیمارستان‌های ما گزارش می‌شود. وی با اشاره به اینکه ما هنوز به اوج کرونا در این دوره نرسیده‌ایم و تصور می‌کنیم تا مهرماه ادامه داشته باشد به وضعیت فوق قرمز در استان اشاره و تأکید کرد: رعایت دستورالعمل‌ها بسیار کم شده است بسیاری از مشاغل که نباید فعالیت داشته باشند فعال هستند و این در حالی است که در خصوص تعطیلی این مشاغل نه ما و نه ستاد مقابله با کرونا تصمیم‌گیرنده نیستیم.

علیرضا ابوترابی، قائم مقام صدا و سیمای خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به ضعف اطلاع‌رسانی در دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در بیشتر موارد رسانه‌ها این گلایه را دارند که هیچ مرجعی به طور رسمی خود را پاسخگوی رسانه‌ها در خصوص کرونا نمی‌داند.

ابوترابی با اشاره به اینکه اگر در جایی انتقادی صورت می‌گیرد باید به مثابه فرصتی برای پاسخگویی و اعتمادسازی در نظر گرفته شود، عنوان کرد: هر فرد مسلمان رعایت دستورالعمل‌ها را باید به عنوان حق‌الناس در نظر بگیرد.وی به فرهنگ‌سازی در خصوص تأثیرگذاری واکسن زدن در جامعه اشاره کرد و گفت: اعتمادسازی در اینکه هر واکسنی می‌تواند از مرگ جلوگیری کند باید انجام شود. شاید نتوانیم جلو مردم را بگیریم ولی حداقل کاری که می‌شود انجام داد رعایت دستورالعمل‌ها به خصوص در اعیاد و مراسمات پیش رو است. عبدالله ابراهیمی، مسئول رسانه اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به اینکه به زودی مراسمات غدیر، محرم و صفر را در پیش داریم به رعایت شیوه‌نامه‌ها در اعیاد و عزاداری‌ها تأکید کرد و گفت: هیئت‌های مذهبی زیر نظر شبکه بهداشت باید همان گونه که سال گذشته رعایت شیوه‌نامه‌ها را به خوبی اجرا کردند امسال نیز باید همانند سال گذشته انجام شود.

در همین حال در بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی اعضای ستاد واکنش سریع مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی منتشر شد، با اشاره به اینکه مدافعان سلامت به تنهایی قادر به حفظ جان مردم نیستند، آمده است ما همچنان تا پای جان برای انجام وظیفه خواهیم ایستاد، اما ظرفیت و توان مجموعه بهداشت و درمان استان محدود و در حال اشباع است و دردمندانه هشدار می‌دهیم که در صورت تداوم بی‌تفاوتی‌ها و عادی‌انگاری عمومی به زودی تعداد بیماران بدحال منتظر تخت در پشت درهای بیمارستان‌ها افزایش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.