۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کد خبر: 762992

یادداشت

مهمترین درس‌های رهبر انقلاب به دولت آینده چیست؟

احمد دستمالچیان/ کارشناس سیاست خارجی و سفیر سابق ایران در لبنان

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با هیئت دولت نکات ارزشمندی را بیان کردند که دولتمردان دولت دوازدهم باید برای پست‌ها و مقاطع بعدی مدیریت از آنچه کرده اند عبرت بگیرند و آموزه خوبی باشد برای مدیران بعدی در دولت سیزدهم تا یک بار دیگر دچار خطاها و مصائبی نشوند که کشور در هشت سال گذشته به دلیل چشم انتظار غرب بودن متحمل شد.

معظم له بر این موضوع تاکید داشتند که دولتمردان و همه ی مسوولین و مردم در برابر دشمنان و یاوه گویی ها و زیاده خواهی‌های آنها باید تیزهوش بوده تا با هوشیاری کامل نقشه‌ها و توطئه‌های دشمن را خنثی کنند، چرا که دشمن هر آن منتظر وارد کردن ضربات پی درپی مهلکی بر جسم و روح انقلاب ماست.

 کوچکترین غفلتی یعنی وارد شدن ضربه مهلک تری از سوی دشمن لذا به هیچ وجه نباید در برابر دشمن کوتاه آمد و به دشمن اعتماد کرد.

آنچه مورد توجه مقام معظم رهبری بود این نکته مهم است که دیپلماسی لبخند در برابر دشمن نتیجه ای به بار نمی‌آورد. هر چند که این موضوع نافی تداوم برجام نیست چرا که مشکلی با مذاکره با غرب نداریم، بلکه مقام معظم رهبری مسوولان را نسبت به این موضوع تذکر و آگاهی می‌دهد که در برابر دشمن باید هوشیار بود. کما اینکه دولت خسارات محض اقتصادی امروز کشور نتیجه بی‌توجهی دولت آقای روحانی نسبت به هشدارهای رهبر انقلاب است.

اگر مسوولین دولتی گام به گام برجام را اجرا می کردند، یعنی یک گام ما در برابر یک گام آمریکا و کشورهای غربی، امروز شاهد این همه بحران اقتصادی نبودیم. با آنکه مقام معظم رهبری بارها و بارها دولت را به انجام گام به گام عمل به تعهدات ایران فراخواندند اما نتیجه بی توجهی‌ها به این اصل مهم در دیپلماسی و توافق های بین‌المللی آن چیزی است که امروز خسارت محض بر ما نامیده می شود.

بی توجهی دولت آقای روحانی به آنچه رهبر انقلاب عنوان کردند یعنی بی توجهی به بحث فنی در توافقات و معاهدات بین‌المللی چرا که رهبر انقلاب به خوبی می‌دانند توافقی به بار می‌نشیند که دو طرف گام به گام تعهدات خود را عملیاتی کنند نه اینکه یک طرف عامل و طرف دیگر ناظر باشد!

به هر حال رهبر فرزانه انقلاب دولت بعدی را به برداشتن گام های بلند و اقدامات مناسب برای خروج کشور از بن بست های فعلی خواند که در نتیجه اعتماد به غرب ایجاد شده است. بی‌تردید اعتماد دولت آقای روحانی به غرب، درس عبرت خوبی برای دولت سیزدهم است که نباید فرصت های کشور به پای برجام از بین برود و کشور معطل بماند یا اینکه همه طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی که قابلیت درونی سازی دارد به برجام گره زده شود.

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با هیات دولت آقای روحانی بر هوشیاری دولتمردان، عدم اعتماد به دشمن و عدم فریب خوردن از دشمن تأکید کردند چرا که دشمن برای پیشبرد اهداف خود به ترفندهای مختلفی دست می‌زند.

دولت سیزدهم نباید همچون دولت یازدهم و دوازدهم با سادگی تعهدات خود را در برابر توافق نامه‌های بین‌المللی با آمریکا و غرب انجام دهد در حالی که آنها همانند یک بییننده دست به سینه بدون هیچ عکس العملی و کار متقابلی رو به روی ما نشسته باشند! دولت آقای رئیسی باید از تمام فرصت و وقت گرانبها و طلایی که در دوران مدیریت خود دارد به خوبی استفاده کند تا جبران عقب ماندگی‌هایی شود که متأسفانه در هشت سال گذشته بدان مبتلا شدیم.

رهبر انقلاب با دقت فراوان و با حکمت متعالیه‌ای که دارند این نکات را گوشزد کردند که باید مواظب بود تا بار دیگر با ریسمان ریا و نیرنگ دشمن وارد چاه عمیق تری نشویم که خلاص شدن از آن سخت باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.