نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان یک حقوقدان و جرم شناس طرح قانونی حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی از جمله طرح های منزوی مجلس خواهد شد و به جز ایجاد یک هزینه و نگرانی در سطح جامعه عایدی دیگری در پی نخواهد داشت .

طرح صیانت از حقوق کاربران مجازی  احساسی تهیه شده است /نیاز به تشکیل هیات اندیشه ورز برای اقتدار و قوی شدن فضای مجازی

علی آذری در گفتگو با قدس آنلاین درباره  پیش نویس طرح قانونی حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی گفت: به عنوان حقوقدان با این طرح به دلایل مختلفی مخالف هستم.

*قوانین منزوی و مسکوت

وی افزود: مجلس باید به دنبال تصویب قوانینی  باشد که در توسعه جامعه تاثیرگذار بوده و به نحو یکسان و عادلانه قابل اجرا باشد زیرا امروز برخی از قوانین مصوب مجلس مسکوت و منزوی هستند  و برخی نیز به سختی قابل اجرا می باشند که دلیل اصلی که باعث ایجاد این سرنوشت برای این چنین قوانین شده است احساسی بودن و یا احتمال داشتن  دیدگاه سیاسی در هنگام تصویب انها بوده است.

*فرهنگ، فضای مجازی و نظام اسلامی

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: قبل از بررسی این طرح باید به سه کلید واژه فرهنگ، فضای مجازی و نظام اسلامی توجه داشته باشیم. در هرجایی که مقابل فرهنگ ، کیفردهی و سزادهی قرار داده شده و نظارت اجتماعی نهادهای رسمی را قوی کرده ایم با ضعف و یا عدم اجرای قوانین مواجه شده ایم، به عبارتی برای یک  موضوع فرهنگی باید  تصمیم گیری فرهنگی صورت بگیرد.

وی بیان داشت: در موضوع فضای مجازی با  فرهنگ جهان مجازی مواجه هستیم که دارای تعریف پیچیده ای می باشد که برگرفته از یک مجموعه ای از دانش ها، هنرها ، افکار ، اعتقادات، آیین نامه ها، قوانین، مذهب، رسوم  است  از این رو باید برای فضای مجازی تصمیم و سیاستی گرفته شود که به آرامش مردم و توسعه جامعه منتهی شود. امروز در برخی از قوانین و طرح ها نظیر همین طرح نظارت ها و رویکردهای اجتماعی به دنبال رسمی ، بیرونی  و سزا دهنده و کیفر دهنده است به طوری که مثلا در همین طرح در برخی جاها از مسدود کردن، محدود کردن و محرومیت و همچنین در ماده ۳۳ که فعالیت هایی که درباره فیلتر شکن ها و vpn ها می باشد از  مجازات سخن گفته شده است.

عضو کمیسیون اصل ۹۰مجلس  ادامه داد: به عنوان یک حقوقدان و جرم شناس این طرح از جمله طرح های منزوی مجلس خواهد شد و به جز ایجاد یک هزینه و  نگرانی در سطح جامعه عایدی دیگری نخواهد داشت .

*نظارت بیرونی و درونی

وی با اشاره به اینکه  افزایش نظارت بیرونی و کاهش نظارت درونی یکی از ضعف هایی است که امروز گریبان گیر جامعه ما شده است، تصریح کرد: بهترین وضعیت مطلوب برای هرجامعه رعایت هنجارهای اجتماعی در درون افراد  یا همان اخلاق است . اگرچه در برخی زمینه ها شاهد افول اخلاق هستیم که یکی از دلایل آن این است که بر نظارت های بیرونی بیشتر از نظارت های درونی تاکید داشته ایم . در موضوع فضای مجازی اگر نظارت بیرونی نیز نیاز و احساس می شود با دیدگاه فرهنگی بودن فضای مجازی باید پیگیری و انجام شود.

آذری تصریح کرد: در موضوع فضای مجازی با یک جهان مجازی واقعی  برای برقراری ارتباطات و تبادل اطلاعات مواجه هستیم اما چون این فرایند ارتباط و انتقال اطلاعات قابل لمس نیست واژه مجازی برای آن بکار برده می شود در حالی که همین ارتباط و اطلاعات زندگی جامعه را به سمت پیشرفت یا پسرفت سوق می دهد از این رو یک موضوع حقیقی است بنابراین خدمات ، محتواها و تبادل اطلاعات باید در قالبی تعریف شود که محیط فضای مجازی را در اختیار بگیریم و بر آن مسلط شویم.

*اقتدار و قوی شدن

وی ادامه داد: کشور در موضوع فضای مجازی  در حال حاضر به دنبال استقلال و عدم وابستگی بویژه به بیگانگان  می باشد و اقتدار و قوی شدن کشور در فضای مجازی و  حضور جریان ساز و تاثیر گذار در این فضا طبق بیانات رهبر معظم انقلاب با تشکیل یک  هیئت اندیشه ورز فضای مجازی با امید آفرینی و تولید محتوای درست قابل دستیابی است تا مفاهیم فضای مجازی خود را  به صورت قوی دنبال کنیم و در آرایش جنگی در فضای مجازی مقابل دشمن موفق باشیم .

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه با این طرح مخالف هستم، بیان داشت: در ماده ۳این طرح یک تنظیم گر و یک کمیسیون عالی تنظیم گری مقررات و بیست سازمان و ارگان را معرفی کرده است که در این کمیسیون تنظیم گری فعالیت داشته باشد، موضوع بدتر اینکه عنوان کرده است که دبیرخانه کمیسیون در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل می شود و دارای ردیف اعتباری در بودجه سالانه مرکز مذکور خواهد بود. همچنین عنوان کرده است که سازمان امور اداری استخدامی مکلف است با رعایت ماده ۲۹قانون خدمات کشوری ساختار سازمانی و تشکیلات مرکز ملی که به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است را طی ۳ماه ابلاغ کند .

*دولت فربه

وی افزود: سوال ما این است که ایا در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰برای بودجه بخش فناوری های نوین و توسعه نوآوری ها بودجه تعیین نشده است !از طرفی یک نگرانی دیگر ما این است که دولت ما در حال حاضر بسیار فربه شده است و از چابکی لازم برخوردار نمی باشد اما در این طرح بنا بر تشکیل یک سازمان جدید با نیروی انسانی و بودجه مستقل  است که به طور قاطع هیچ نتیجه گیری مشخصی برای جامعه در آینده نخواهد داشت.

آذری  با بیان اینکه این طرح احساسی و ناگهانی نوشته شده است و با بکار بردن واژه صیانت برای آن به دنبال موضوع های شعاری هستند، ادامه داد: کمیسیون فرهنگی  در حالی به دنبال تنظیم گری می باشد که نهادها و وزارتخانه هایی نظیر  مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ، سازمان پدافند غیرعامل ، سازمان تبلیغات اسلامی ، شورای عالی فضای مجازی  در حال حاضر همین ماموریت را دنبال می کنند از این رو اگر می خواهیم در چنین طرح هایی موفق باشیم تنها کلید واژه این است که یک هیئت اندیشه ورز در فضای مجازی از بیست ارگانی که مرتبط با فضای مجازی هستند تشکیل شود و این طرح را دنبال کند نه اینکه این چنین طرحی؛  را به صورت احساسی و ناگهانی مطرح کند.

*تورم قوانین

وی با بیان اینکه یک نوع رقابت در مجلس برای ارائه طرح وجود دارد  در حالی که تورم قوانین در مجلس  به وضوح قابل مشاهده است، افزود: کاربران فضای مجازی نگرانی نداشته باشند زیرا برای بررسی این  طرح که اصل هشتاد و پنجی قانون اساسی  شده است یک کمیسیون مشترک با حضور نمایندگان، حقوقدانان، کارشناسان و رسانه ها تشکیل خواهد شد از طرفی طبق این اصل حتی اگر بنای بر اجرای ازمایشی این طرح باشد باید تصویب نهایی مجلس را داشته باشد .

وی افزود: هیئت اندیشه ورز فضای مجازی باید یک طرح قوی برای مدیریت و اقتدار این فضا با این محور که فضای مجازی یک موضوع فرهنگی است و راهبرد تصمیم گیری درباره آن نیز باید رویکرد فرهنگی داشته باشد و در صورتی که برای مدیریت ان به سمت نظارت بیرونی برویم به سرنوشت قوانینی نظیر دریافت تجهیزات ماهواره دچار خواهیم شد که در حال حاضر منزوی ، مسکوک و یا به سختی در حال اجرا می باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.