۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 763143

خون اصلی‌ترین و پیچیده‌ترین مایع جاری در بدن است که با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی هیچ جایگزینی برای این مایع حیاتی تاکنون کشف نشده است، حال آنکه روزانه تعداد بسیار زیادی از مردم به تزریق خون نیاز پیدا می‌کنند.

جریان زندگی به رنگ سرخ

این‌ها بخشی از سخنان «بیژن ایزدپناه» کارشناس مسئول بانک خون بیمارستان فوق تخصصی رضوی است. به مناسبت روز «اهدای خون» به سراغ وی رفتیم و با او درباره اهمیت اهدای خون به گفت‌وگو پرداختیم. وی دارای مدرک کارشناسی علوم آزمایشگاهی بوده و حدود ۱۰ سال در بخش آزمایشگاه بیمارستان رضوی مشغول فعالیت است.

 اهدای خون؛ «بهترین هدیه» برای تداوم زندگی بیماران

کارشناس مسئول بانک خون بیمارستان فوق تخصصی رضوی با بیان اینکه با بخشیدن خون خود به دیگران می‌توان در راستای نجات جان آن‌ها تلاش کرد، گفت: تحقیقات پژوهشگران حاکی است که اهدای خون نه تنها سلامتی فرد سالم را با خطر مواجه نمی‌کند، بلکه برعکس از او در برابر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نیز محافظت می‌کند؛ بنابراین می‌توان گفت اهدای خون نه تنها به فرد دریافت‌کننده کمک می‌کند که مزایای بسیاری نیز برای فرد اهداکننده دارد.این کارشناس مسئول بانک خون اظهار می‌دارد: بدون کمک داوطلبانه افرادی که مرتب خون اهدا می‌کنند، برخی خدمات درمانی متوقف می‌شود. با این حال تمامی کشورهای دنیا تجهیزات کافی برای نگهداری خون و پیشگیری از فاسد شدن آن را ندارند. از طرف دیگر لازم است دولت‌ها مردم را از ضرورت ذخیره خون و اهمیت مشارکت آن‌ها در این راستا آگاه کرده و به فرهنگ‌سازی و ضرورت ترغیب افراد و همچنین گسترش فناوری‌های مفید برای آن تأکید کنند.

به گفته وی در این زمینه لازم است کشورها از آموزش مسائلی همچون بهبود شیوه‌های جمع‌آوری، نگهداری و تحویل خون غافل نمانند؛ چرا که فرایند پیچیده انتقال خون از فردی به فرد دیگر همواره با مشکلات بسیاری در سراسر جهان مواجه بوده و افزایش آگاهی در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بانک خون برگزیده و دارای گواهی‌نامه ‌ACI از کانادا

کارشناس مسئول بانک خون بیمارستان فوق تخصصی رضوی در زمینه میزان مصرف سالانه خون و فراورده‌های خونی در بیمارستان رضوی نیز می‌گوید: میزان مصرف سالانه بیش از ۱۵ هزار واحد است و میزان و حجم هر واحد هم بستگی به نوع فراورده خونی تهیه شده دارد که در احجام ۲۰، ۷۰، ۲۵۰، ۳۰۰، ۴۵۰ سی‌سی و... متغیر است.  وی بیان می‌کند: این میزان (۱۵ هزار واحد مصرف سالیانه) شامل: پلاسمای تازه منجمد FFP  حدود ۲هزار و ۵۰۰ واحد، «پلاکتPLT» حدود ۵ هزار واحد، «پلاکت آفرزیس» ۳۰۰ واحد، «گلبول قرمز متراکمRBC »  حدود ۶هزار واحد، «گلبول قرمز متراکم شسته شده» حدود ۱۰ واحد، «گلبول قرمز کم‌لکوسیتLRBC» حدود۳۰ واحد، «گلبول قرمز کم‌لکوسیت اشعه دیده» حدود ۵ واحد، «کرایو (CRAYO)(یکی از فراورده‌های خونی دارای فاکتورهای انعقادی)» حدود ۳۵۰ واحد و... می‌شود.

این مقام مسئول تصریح می‌کند: بانک خون بیمارستان فوق تخصصی رضوی به طور مستمر و ماهیانه مورد بازدید مسئولان سازمان انتقال خون قرار می‌گیرد و به دلیل عملکرد مناسب در انجام آزمایش‌های کنترل کیفی و نحوه انجام آزمایش‌های گروه‌های خونی و سازگاری خون، بانک خون این بیمارستان در سال‌های گذشته به عنوان واحد نمونه در استان خراسان رضوی انتخاب شده است.

ایزدپناه خاطرنشان می‌کند: بانک خون بیمارستان رضوی تحت گواهی‌نامه ACI از کشور کانادا بوده که این گواهی‌نامه از معدود گواهی‌نامه‌های معتبر در سطح دنیاست که در زمینه عملکرد بانک‌های خون به بیمارستان‌های کشورها اعطا می‌شود و در ایران چند بیمارستان خاص از جمله بیمارستان رضوی دارای این گواهی‌نامه هستند.

وی یادآور می‌شود: یکی دیگر از خصوصیات بانک خون این بیمارستان این است که کیسه‌های خونی مصرف شده برای بیماران نیازمند، در یخچالی جداگانه و به مدت دست‌کم یک هفته برای پیگیری عوارض احتمالی مراحل انتقال خون نگهداری می‌شود.

نگاهی متفاوت به خون و اهدای آن به بیماران

کارشناس مسئول بانک خون بیمارستان فوق تخصصی رضوی در بیان دیدگاه خود درباره خون و اهدای خون می‌گوید: من به طور مستمر دست‌کم سالی دو بار خون اهدا می‌کنم. پیام انتقال خون، پیام تداوم زندگی است. وی ادامه می‌دهد: بانک خون به نظر من، ثروتمندترین بانک‌هاست، نه از نظر پولی و مادی، که از نظر معنوی و انسانی. اینجا محل نگهداری احساسات و عاطفه‌های افرادی است که برای رضای خداوند و احساس همنوع‌دوستی فداکاری کرده و خون خود را برای زندگی همنوعان اهدا کرده‌اند و سرمایه‌گذاران بانک خون، اجر اخروی و برکت در زندگی را از خداوند دریافت می‌کنند.

ایزدپناه تصریح می‌کند: خون جایگزین ندارد و ما انسان‌ها باید به نیازهای خونی همنوعان خود توجه کنیم. انتقال خون یعنی انتقال زندگی و حیاتی تازه که این انتقال از درون قطره قطره‌های خون به دیگران صورت می‌گیرد و خوشحالی و شادمانی بیمار نیازمند دریافت خون از این انتقال، قابل توصیف نیست.

این مقام مسئول تأکید می‌کند: بارها شده پزشک معالج براساس آزمایش‌ها و بررسی‌های پزشکی درخواست تعویض خون نوزاد بیماری را کرده است و من همیشه به این موضوع فکر می‌کنم که حیات و زندگی این گونه نوزادان وابسته به خون‌های اهدایی دیگران است. اهمیت اهدای خون در همین تداوم زندگی دیگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.