این روزها شیوع دلتا کرونا سبب شده استقبال از تزریق واکسن بیشتر شود البته هنوز هم نگرانی از نوع انتخاب واکسن، عوارض، نحوه مراجعه، نوبت‌دهی و... مباحثی است که ذهن بسیاری از مردم شهرمان را به خود مشغول کرده است.

چینی می‌زنی یا ایرانی؟

در حالی که مردم باید بدانند در این شرایط مهم زدن واکسن است و چون هر دو واکسن ایرانی و چینی در آزمون‌ها موفق بوده‌اند دیگر خیلی نوع واکسن تفاوتی ندارد.

به یکی از مراکز واکسیناسیون شهرمان به نام مرکز واکسیناسیون تجمیعی شهید محرابی در سالن ورزشی شهید محرابی واقع در مجد ۲۸ می‌روم. ساعت حدود ۱۲ ظهر است و ۲۰ نفری در صف انتظار ورودی ایستاده‌اند. برای ورود مراجعان کارت ملی ضروری است و پس از تب‌سنجی از فرد پرسیده می‌شود که مایل به تزریق چه واکسنی است .

در این مرکز واکسن‌های ایرانی برکت و همچنین واکسن چینی سینوفارم تزریق می‌شود.

داخل سالن بزرگ ورزشی صندلی‌ها با فاصله چیده شده است و براساس خواسته مراجعه‌کننده در نوبت تزریق واکسن ایرانی یا چینی قرار می‌گیرد .

مشاوره پزشکی

کمی آن طرف‌تر پزشکی به مراجعه‌کنندگانی که دارای بیماری‌هایی چون دیابت، فشارخون و... هستند مشاوره می‌دهد و عده‌ای داروهای مصرفی‌شان را نشان می‌دهند تا مطمئن شوند با تزریق واکسن تداخل دارویی پیش نمی‌آید.

در این مرکز روزانه معمولاً ۸۰۰ الی هزار دز واکسن تزریق می‌شود که شامل ۴۰۰دز واکسن برکت و ۶۰۰دز چینی است.

یکی از افراد منتظر در نوبت تزریق واکسن، حمیدی نیک و متولد۴۲ است که مسافر یک کشور خارجی است. او می‌گوید: نیاز به گواهی تزریق واکسن دارم. واکسن سینوفارم خواهم زد اما متأسفانه دو واکسن موجود در این مرکز جزو واکسن‌های مورد قبول گواهی برای اجازه سفر به کانادا نیست.

او می‌افزاید: واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون و آسترازانکا مورد قبول کاناداست اما این واکسن‌ها در مشهد موجود نیست .

یکی از خانم‌ها که در نوبت انتظار تزریق واکسن برکت است، می‌گوید: برکت را انتخاب کردم زیرا ایرانی هستم و به واکسن کشورم معتقدم .

استقبال ازواکسن ایرانی

غلامرضا سهرابی‌پور متولد ۴۰ و راننده است و به گفته خودش امروز برایش پیامک مراجعه آمده است.  وی خاطرنشان می‌کند: واکسن ایرانی می‌زنم، چون ساخته کشور خودمان است و معتقدم مطمئن‌تر است.

یکی از خانم‌های داخل صف که واکسن سینوفارم را برای تزریق انتخاب کرده است می‌گوید: ابتدا که واکسن‌های مختلف اعلام شد حرف و شایعات زیادی بود که سبب ترس و نگرانی شد اما اکنون مدتی از تزریق گذشته و با توجه به شیوع بیشتر کرونا و آمار بالای ابتلا و فوتی‌ها تصمیم گرفتم حتماً واکسن تزریق کنم.

یکی دیگر از مراجعان که برای همراهی دوستش آمده است آقای ۵۰ ساله‌ای است، که می‌گوید: ۶ مرداد خودم واکسن چینی تزریق کردم و خوشبختانه هیچ عارضه‌ای پس از تزریق نداشتم.

واکسن بی‌واکسن!

چند روز پیش یکی از مدیران علوم پزشکی مشهد گفته بود در گروه سنی بالای ۶۰سال متأسفانه استقبال از تزریق واکسن کمتر بوده به نوعی که پیش‌بینی می‌شود ۴۰درصد افراد مشمول در این رده سنی واکسن تزریق نکرده‌اند به همین بهانه به دنبال افرادی هستیم که واکسن تزریق نکرده‌اند یا تمایلی به تزریق ندارند.

یکی از افراد بیرون سالن مرد میانسالی است که برای تزریق واکسن همسرش آمده اما خودش حاضر به تزریق نیست و می‌گوید: چیزهای مختلفی شنیده‌ام برای همین ترس دارم پس از تزریق واکسن دچار عوارض جبران‌ناپذیری بشوم اما همسرم چنین نظری ندارد. زن دیگری که خودش را مختاری معرفی می‌کند هم با این مرد هم‌نظر است و می‌گوید: من در گروه ۷۰ ساله‌ها بودم ولی تزریق نکردم چون یکی از نوه‌هایم می‌گفت آن‌هایی که پیر هستند با تزریق واکسن بدنشان ضعیف‌تر می‌شود و زودتر بیمار می‌شوند به خاطر همین ترجیح دادم تزریق نداشته باشم.

دختر جوان دیگری هم می‌گوید: هر چه تلاش کردم نتوانستم پدرم را که نزدیک به ۸۰سال دارد راضی به تزریق واکسن کنم و متأسفانه تحت تأثیر تبلیغات رادیو و تلویزیون‌های بیگانه که تلاش دارند جنبه علمی واکسن ایرانی و چینی را تضعیف کنند قرار گرفته است اما مادرم راضی شده و امروز برای تزریق آمده است.

چرا برخی‌ها واکسن نمی‌زنند؟

یک روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص نگرانی برخی از مردم در تصمیم‌گیری تزریق واکسن می‌گوید: نگرانی مردم از اطلاع‌رسانی غیرشفاف است.

دکتر موحدیان با اشاره به اینکه این تعارض بین استفاده نکردن از واکسن با وجود ویروس کرونا استرس و فشار روانی زیادی به مردم وارد کرده است، بیان می‌دارد: نتیجه این تعارض و اضطراب بر سیستم ایمنی بدن اثرات منفی دارد. دولتمردان باید با اظهار نظرهای خود بر آگاهی مردم تأثیری داشته باشند نه اینکه سبب شک و تردید در جامعه شوند.

این روان‌شناس بالینی تأکید می‌کند: در این برهه وظیفه مسئولان و خبرنگاران آگاهی‌سازی صحیح از واکسن‌های موجود، میزان اثرگذاری و پیامدهای عدم استفاده از واکسن به عموم مردم برای انتخاب آگاهانه و بدون استرس است.

وی تصریح می‌کند: ترس و اضطراب به خاطر ناآگاهی است پس وظیفه اصلی رسانه‌ها آگاه‌سازی مردم از طریق مسئولان و متخصصان مورد اعتماد حوزه بهداشت و درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.