۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 763311

سعید خطیب‌زاده به ادعای واهی وزیر خارجه انگلیس در مورد دخالت ایران در حمله به نفت‌کش اسرائیلی در آبهای عمان واکنش نشان دادوانرا اقدامی تحریک امیز خواند.

پاسخ خطیب‌زاده به ادعای وزیر خارجه انگلیس

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه اتهامات بی پایه و اساس وزیر امور خارجه بریتانیا علیه جمهوری اسلامی ایران که به سیاق رفتار وزیر خارجه آمریکا  و حاوی مطالبی متناقض، اتهامات واهی و تحریک آمیز را مایه تاسف عمیق عنوان نمود و آنرا و قویا محکوم کرد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در ادامه افزود: این بیانیه‌های هماهنگ شده بخودی خود حاوی فرازهایی متناقض است، بگونه‌ای که ابتدا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک به جمهوری اسلامی ایران اتهام می زند و متعاقبا از "احتمال" آن سخن می گوید! 

خطیب زاده، جمهوری اسلامی ایران را مدافع و حامی تردد امن و بی ضرر کشتی‌ها در خلیج فارس و آبهای بین‌المللی دانست که بیشترین مرز آبی را در خلیج فارس داشته‌ و همواره نیز آماده همکاری در زمینه تامین امنیت دریانوردی در آن با کشورهای منطقه است و حضور و مداخلات نیروهای فرامنطقه ای در آبهای خلیج فارس و کشورهای حاشیه آن را مخل ثبات و امنیت منطقه می داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد:جای تاسف است در حالیکه این کشورها نسبت به تعرض و خرابکاری های تروریستی در قبال کشتی های تجاری ایران در دریای سرخ و آبهای بین‌المللی سکوت حمایت ‌آمیزی داشته‌اند، در یک سوگیری آشکار سیاسی اتهامات واهی را متوجه جمهوری اسلامی ایران‌ می‌نمایند،  در صورتیکه چنانچه این کشورها سندی برای اثبات ادعاهای واهی خود دارند می‌بایست ارائه نمایند.

خطیب زاده در پایان خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به حفاظت از امنیت و منافع ملی خود لحظه‌ای تردید نداشته و هر گونه ماجراجویی احتمالی را بی درنگ و با قوت و جدیت پاسخ خواهد داد.

دومینیک راب وزیر امور خارجه این کشور امروز در بیانیه‌ای درباره هدف قرار گرفتن یک کشتی اسرائیلی در سواحل عمان، گفت: انگلیس این حمله غیرقانونی و بی رحمانه به یک کشتی تجاری در سواحل عمان که به کشته شدن یک شهروند انگلیسی و رومانیایی منجر شد را محکوم می کند. با دوستان و خانواده کسانی که در این سانحه جان باختند، ابراز همدردی می کنیم. 
راب در ادامه مدعی شد: ما بر این عقیده ایم که این حمله عمدی، هدف مند و تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی بوده است. ارزیابی های انگلیس به این نتیجه رسیده است که به احتمال زیاد، ایران بوده است که در تاریخ 29 جولای با استفاده از یک یا چند پهپاد به کشتی تجاری مرسر استریت در آب های بین المللی عمان حمله کرده است. ایران باید چنین حملاتی را متوقف کند و کشتی ها باید بتوانند آزادانه و مطابق قوانین بین المللی دریانوردی کنند. 
او همچنین گفت: انگلیس در حال همکاری با شرکای بین المللی اش برای پاسخی هماهنگ به این حمله غیر قابل قبول است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.