مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در استان خراسان رضوی گفت: ۷۰۰ هکتار از زمین‌های این شهرستان زیرپوشش آبیاری تحت‌ فشار است که ۷۵ درصد این سطح توسط کشاورزان و بقیها استفاده از کمک‌های دولتی به این روش آبیاری مجهز شده است.

۷۰۰ هکتار زمین‌ خلیل‌آباد خراسان رضوی زیرپوشش آبیاری تحت فشار است

به گزارش قدس آنلاین، محمود شبان با اشاره به لزوم توجه به بحران آب و سرعت بخشیدن به اجرای سیستم های نوین آبیاری افزود: خرده مالکی از عمده دلایل عدم استفاده از اعتبارات دولتی برای آبیاری تحت‌ فشار است زیرا با توجه‌ به ضوابط و مقررات موجود، باغداران و متقاضیان این شهرستان نمی‌توانند از اعتبارات طرح‌های آبیاری تحت‌ فشار استفاده کنند.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: در برخی موارد نداشتن مجوز تمدید اعتبار پروانه بهره‌برداری چاه موتور به رغم دایر و فعال بودن آن مانع استفاده از اعتبارات دولتی برای اجرای طرح های آبیاری تحت‌ فشار می‌شود.

شبان با بیان این که حدود ۹۰ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی خلیل‌آباد از ۲۹۹ حلقه چاه عمیق و بقیه از قنات و ۲ رودخانه فصلی تأمین می‌شود افزود: در سال‌های اخیر برای جلوگیری از هدررفت آب‌های استحصالی و افزایش راندمان آبیاری و همچنین افزایش بهره‌وری آب، طرح‌های آبیاری نوین کم‌ فشار در زمین‌های زیرپوشش ۹۵ حلقه چاه‌ عمیق شهرستان اجرا شده که بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: پارسال طرح انتقال آب با لوله به طول ۱۱۳ کیلومتر با سطح پوشش هزار و ۶۰۰ هکتار با استفاده از کمک‌های بلاعوض دولتی در ۴۰ حلقه چاه موتور اجرا شد.

۸۵ درصد اهالی خلیل‌آباد به کشاورزی اشتغال دارند که سالانه ۲۳۸ هزار تن انواع محصول از ۱۸ هزار هکتار مزرعه و باغ تولید می‌کننند.

انگور، زعفران، انار و پسته مهم‌ترین محصولات این شهرستان هستند که برخی از آنها به خارج از کشور صادر می‌شوند.  

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری خلیل‌آباد در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

منبع:ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.