کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: وسعت غفلت دولت آقای روحانی در ارتباط با کشورهای همسایه و ورود به بازارهای کشورهای دور و برمان به حدی بود که حتی از ظرفیت های بازار سوریه که در طی چند سال گذشته جنگ با داعش ایران حمایت‌های مستشاری قابل توجهی از مردم سوریه داشت نیز به درستی استفاده نشد.

آقای رئیسی همکاری با کشورهای منطقه را هر چه زودتر باید کلید بزند/ حتی نتوانستیم از ظرفیت بازار سوریه سهمی ببریم

بیژن عبدی اقتصاددان و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با قدس آنلاین به این موضوع پرداخت که دولت سیزدهم باید روی تعامل و ارتباط هر چه بیشتر با کشورهای منطقه کار کند گفت: یکی از اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم برقراری ارتباط و افزایش تعامل تجاری با کشورهای مختلف مثل عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای دورتر اعم از چین و هند است. آقای رئیسی این موضوع را هر چه زودتر باید کلید بزند چرا که متاسفانه در هشت سال گذشته به دلیل بداخلاقی‌های دولت آقای روحانی با دوستان منطقه‌ای و همسایگان خود، نتوانستیم به خوبی از ظرفیت تبادلات تجاری با کشورهای همسایه بهره مند شویم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: وسعت غفلت دولت آقای روحانی در ارتباط با کشورهای همسایه و ورود به بازارهای کشورهای دور و برمان به حدی بود که حتی از ظرفیت‌های بازار سوریه که در طی چند سال گذشته جنگ با داعش ایران حمایت‌های مستشاری قابل توجهی از مردم سوریه داشت نیز به درستی استفاده نشد. بیژن عبدی اقتصاددان برای تحقق افزایش تجارت با کشورهای همسایه گفت: برای احیای روابط خوب اقتصادی با کشورهای همسایه لازم است دولت آقای رئیسی نگاه اقتصادی جدی و قوی‌تری به این موضوع داشته باشد.در هفته‌های گذشته رئیس مجلس در سفر به سوریه بر این موضوع تاکید کردند که تعاملات تجاری بین ایران و سوریه افزایش بیابد بنابراین دولت باید زمینه های لازم را برای بازکردن راه های فعالیت تجار و صنعتگران برای استفاده از ظرفیت‌های ساخت وسازها و زیر ساخت‌های مورد نیاز سوریه مهیا کند.

 وی در ادامه خاطر نشان کرد: استراتژی و دکترین آینده اقتصادی دولت آقای رئیسی باید ناظر بر این مسئله باشد که نباید منتظر برجام ماند بلکه با شناسایی اولویت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی، اقتصاد داخلی را پویا نمود. ضمن اینکه از ظرفیت ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی مردم منطقه برای تعامل تجاری بیشتر باید به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. تعامل تجاری با کشورهای همسایه و ورود به بازارهای کشورهای منطقه برای اقتصاد ما کافی است ودیگر نیاز چندانی برای برقراری ارتباط تجاری با غرب نداریم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت آقای روحانی در هشت سال گذشته ازاین ظرفیت خوب غفلت کرد لذا این مساله خسارت بار یک بار دیگر نباید دراقتصاد ایران تکرار شود بنابراین انتظار داریم دولت سیزدهم نگاه پویاتری به این موضوع داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.