همگی، بارها و بارها درباره رنگ باختن فرهنگ خانوادگی در کشورمان و دیگر ملل شنیده‌ایم. بعضی از نهادهای متولی، طرح‌هایی را به صورت سالانه برای کمک به حفظ معنا و ساختار خانواده اصیل ایرانی ـ اسلامی به اجرا می‌گذارند و هرازگاهی اخباری از برخی اقدامات دغدغه‌مندان حوزه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

گام به گام در مسیر «خانواده رضوی»؛ تار و پود نهاد خانواده مستحکم می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت از روزهای نخست آغاز به کارش تا امروز، اقدامات متعددی را برای احیاء و اعتلای نهاد خانواده با رویکرد دینی سامان داده است.

چهاردهم مردادماه به بهانه مبارکِ نزول آیه «هل أتی» به نام روز «خانواده» عنوان گرفته، به این بهانه سراغ برخی اقدامات خانواده‌محور بنیاد کرامت رضوی و مرکز امور بانوان آن رفته‌ایم.

احیای سنتی حسنه

یکی از مأموریت‌های اصلی این مرکز، کمک به تشکیل، تحکیم و تعالی نهاد خانواده است. در حوزه تشکیل خانواده، موضوع  ازدواج مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر با کاهش نرخ تشکیل خانواده مواجه هستیم. مرکز امور بانوان بنیاد کرامت رضوی برای کمک به افزایش آمار ازدواج، مثل بسیاری از حوزه‌های دیگر خود، به سراغ راهکاری از دل بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب رفته و درصدد احیای سنت وساطت ازدواج در قالب تدوین طرحی با عنوان «حسنا» برآمد.

در این طرح، حامیان سنت نبوی ازدواج و کسانی که به صورت خودجوش و دغدغه‌مند در حال وساطت بین دختران و پسران  جوان برای ازدواج بودند، شناسایی شدند. در مرحله بعد، این افراد با آموزش‌هایی توانمند شدند تا به درکی از همسان‌گزینی دست پیدا کنند، معارفه‌های متناسب‌تری را ترتیب ‌دهند و در نتیجه ازدواج‌های موفق‌تری به کمک آن‌ها اتفاق بیفتد.

سال ۹۶ آغاز مراحل اجرایی این طرح بود که بتدریج مدل و محتواهای اجرای کار استخراج شد و ۹۰۰ واسطه‌گر ازدواج از سطح شهر مشهد شناسایی و چند دوره آموزشی دیدند. الگوی به دست آمده برای اجراء در سطح ملی، به کانون‌های بانوان و خانواده در سراسر کشور منتقل شد. نتایج و الگوی طرح «حسنا» به صورت نرم‌افزاری هم تولید و عرضه شد.

مدل وساطت ازدواج، به مرور جای خود را بین مردم باز کرد و حتی برای اجرا بین اقشار مختلف، تقاضاهایی از سوی نهادهای استانی و ملی با امور بانوان آستان قدس رضوی مطرح شد. آن طور که آمارهای این مرکز نشان می‌دهد، چیزی حدود ۳ هزار نفر برای بهره‌مندی از این طرح تحت آموزش‌هایی ویژه قرار گرفتند و حتی بعد از شیوع کرونا همچنان از مسیر فضای مجازی با آموزش‌های مرکز بانوان در ارتباط هستند.

طرحی نو برای زوج‌های جوان

اما مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی در حوزه تحکیم و تعالی خانواده نیز طرح بزرگ «زندگی به سبک رضوی» را از اسفندماه سال ۹۵ اجرا می‌کند. این طرح در ابتدا فقط مشمول نومزدوجینی می‌شد که حداکثر یک سال از تاریخ عقد آنها می‌گذشت و با موفقیت طرح، دامنه مخاطبان آن گسترده‌تر شد. از ابتدای اجرا تاکنون، بیش از ۴۲ هزار زوج جوان از سراسر کشور از سطوح مختلف این طرح بهره‌مند شده‌اند.

زوج‌های جوان از اقصی نقاط کشورمان برای استفاده از این طرح می‌توانند عدد ۱۱ را به سامانه ۸۰۰۸ پیامک یا در سامانه «زندگی به سبک رضوی» ثبت‌نام کنند و یا با حضور در رواق شیخ طوسی حرم مطهر رضوی در این طرح نام‌نویسی کنند.

پس از این مرحله، دبیرخانه با متقاضیان ارتباطی دوسویه آغاز می‌کند که با تکمیل فرم‌های زوجین در سامانه، شرکت در دوره‌های آموزشی، ارتباط تلفنی با پشتیبان‌های طرح، استفاده از خدمات مشاوره‌ای و انجام فعالیت‌های در نظر گرفته در کانال طرح در فضای مجازی به مدت ۳ سال ادامه پیدا می‌کند.

غیر از نتایج مطلوب حضور در این طرح و فراگیری مهارت‌های لازم برای آغاز زندگی مشترک زوج‌های جوان، آنهایی که ارتباط فعال خود را در طول این مدت حفظ می‌کنند، بسته به میزان امتیازات کسب شده، جوایزی به قید قرعه دریافت می‌کنند. در آخرین ابتکاری که به خاطر محدودیت‌های کرونایی به این طرح افزوده شده، همه زوج‌های جوان می‌توانند به راحتی محتواهای مناسب خود را هر روز از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح از طریق برنامه‌ای به همین نام، «زندگی به سبک رضوی» در رادیو زیارت دنبال نمایند.

حمایت از زوجین کم برخوردار

از آغاز امسال، طیف دیگری از مخاطبان به طرح «زندگی به سبک رضوی» اضافه شدند که به نام طرح «هم‌سایه» عنوان گرفت. این بخش در همه ابعاد همانند طرح «زندگی به سبک رضوی» برای نومزدوجین است؛ فقط مخاطبان آن، زوجین محروم هستند که از طریق کانون‌های بانوان و خانواده در سراسر کشور شناسایی شده و تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند.

در چارچوب اجرای این طرح با همکاری نهادهای ذیربط معاونت خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی، پس از شناسایی و رصد شرایط زوجین در استان‌های مختلف، به مدت سه روز مهمان مشهدالرضا(ع) می‌شوند و در جریان این اردو، ضمن زیارت بارگاه منور رضوی، برنامه‌های متنوعی از جمله گذراندن دوره‌های آموزشی و برگزاری جشن ازدواج گنجانده شده است.

بعد از بازگشت نیز با کمک کانون‌های بانوان و خانواده در استان‌ها، همچنان ارتباط مستمر خود را حفظ و آموزش‌های مرتبط با طرح زندگی به سبک رضوی را دریافت می‌کنند.

ترویج فرهنگ فرزندآوری

در چند سال اخیر به تبع کاهش نرخ ازدواج، تغییر نگرش‌ زوجین نسبت به اشتغالات اجتماعی و میل به تک‌فرزندی، نرخ زادآوری کاهش چشمگیری داشته، طوری که اکنون خطر بزرگی از نظر جمعیتی، آینده کشورمان را تهدید می‌کند.

به همه دلایل گفته شده، بخش دیگری از مخاطبان در قالب طرح «زندگی به سبک رضوی» تعریف شدند که شبکه مادران یاور نسل رضوی یا «شمین رضوی» بودند و پس از برگزاری رویداد «شکوه مادری» در سال ۹۹ به بخشی از اهداف تحکیم و تعالی خانواده در مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی اضافه شدند.

به واسطه اجرای رویداد «شکوه مادری»، ۷ هزار مادر با شرایط تعریف شده‌ای(مادران متعهد به ارزش‌های انقلاب اسلامی زیر ۴۰ سال با سه فرزند و بیشتر که در یکی از فعالیت‌های اجتماعی فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی مشارکت فعال داشتند) از سراسر کشور شناسایی و در مراسمی از ۱۸ برگزیده کشوری طرح در شهر مشهد و همچنین از دیگر شرکت‌کنندگان با اردوی زیارتی سه روزه مشهد تقدیر به عمل آمد.

اما در ادامه، برنامه محوری این مرکز این بود که در قالب طرح «شمین رضوی»، همه مادران شرکت‌کننده، در نقش مروجان و مبلغان فرهنگ فرزندآوری در شهر و منطقه خود نقش‌آفرینی کنند. برای این منظور، مادران با تشکیل هسته‌های محله‌محور به پشتیبانی و هدایت کانون‌های بانوان و خانواده در استان‌ها شروع به کار کردند که تاکنون شماری از این هسته‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند و قرار است نتایج موفقیت‌آمیز این گروه‌های پیشگام به سایر هسته‌ها منتقل شود.

خدمتی به خانواده رضوی

آخرین و جدیدترین بخشی که به طرح «زندگی به سبک رضوی» افزوده شده، طرح «خانواده رضوی» است که به به زودی به مرحله اجرا درمی‌آید و شامل خانواده کارکنان آستان قدس رضوی می‌شود. برای مخاطبان متنوع این طرح نیز برنامه‌های متناسب آن‌ها در سه دسته نومزدوجین، خانواده‌های دارای فرزند و مجردها تعریف شده است.

اما برای شرکت‌کنندگان، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اعم از کلاس‌های آموزشی، دوره‌های مطالعاتی، خدمات مشاوره‌ای و نیز شرکت در پویش‌های اجتماعی تحت سامانه «زندگی به سبک رضوی» در نظر گرفته شده که به ازای دریافت هر ۲۵۰ امتیاز کسب شده، یک شانس برای شرکت در قرعه‌کشی فصلی و دریافت جوایزی از قبیل کارت هدیه نقدی و خدمات رایگان بوم‌گردی پیدا می‌کنند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.