متولیان حوزه سلامت در خراسان رضوی در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این استان به طور نگران‌کننده‌ای افزایش یافته و ظرفیت بیمارستانها تکمیل شده است برای خدمات رسانی به بیماران تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند.

تکمیل ظرفیت بیمارستانها و تدابیر متولیان حوزه سلامت در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، طبق آمارهای منتشر شده هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای استان خراسان رضوی بستری هستند.
تعداد مبتلایان به کرونا در بخش سرپایی و همچنین بستری شدگان روزانه و تعداد فوتی های ناشی از کرونا در این استان نیز همچنان سیر فزاینده دارد.
این در حالی است که بیمارستانهای شهر مشهد مملو از بیماران کرونایی است و ظرفیت آنها تکمیل شده است.
از سوی دیگر مدیر عامل سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد نیز از وضعیت حاد آرامستان بهشت رضوان و قرارگرفتن تعداد فوتی‌های روزانه ناشی از کرونا در مشهد در آستانه سه رقمی شدن خبر داده است.
در حال حاضر از میان ۳۳ شهرستان خراسان رضوی، مشهد و ۲۱ شهرستان دیگر استان در وضعیت قرمز قرار دارند که هفت شهرستان از این تعداد در وضعیت قرمز تیره هستند.

هم اکنون فقط یک شهرستان (داورزن) در وضعیت زرد و ۱۰ شهرستان دیگر این استان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.

در این شرایط بحرانی که هنوز تعداد مبتلایان کرونا در خراسان رضوی به قله موج پنجم شیوع این ویروس نرسیده است، مسوولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تلاش برای افزایش تخت های بستری بیماران کرونایی و همچنین رفع کمبود در بخش‌های دارو، اکسیژن و سایر تجهیزات تشخیصی و درمانی هستند.

بیمارستان امام رضا (ع) مشهد مملو از بیماران کرونایی است

رییس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد که بیشترین بیماران کرونایی را در خود جای داده است گفت: این مرکز درمانی مملو از بیماران کرونایی است و در شرایط بحرانی قرار دارد.
دکتر علی خورسند افزود: مدافعان سلامت در این مرکز با تمام توان در حال خدمات رسانی به بیماران هستند.

وی ادامه داد: تمامی بیمارستان های دولتی، خیریه و خصوصی در مشهد برای درمان بیماران کرونایی بسیج شده اند ولی همچنان شاهد افزایش بیماران در این مراکز هستیم.

رییس بیمارستان امام رضا (ع) مشهد گفت: شهروندان در صورت بروز اولیه علائم در مرحله نخست به مراکز منتخب ارائه خدمات سلامت یا درمانگاه های سطح یک مراجعه کنند و از حضور در بیمارستان ها خودداری نمایند.
وی با بیان اینکه راه اصلی پیشگیری از بیماری عدم حضور در تجمع ها است افزود: مردم از برگزاری و حضور در مراسم اجتناب کنند زیرا سرعت انتشار این ویروس زیاد است و بیشتر مراجعان به صورت خانوادگی به بیمارستان مراجعه می کنند.

ظرفیت بیمارستان طالقانی مشهد تکمیل است

سرپرست مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی طالقانی از مراکز زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: به دلیل افزایش ناگهانی بیماران کرونایی ۲۰ تخت این مرکز و سه تخت مراقبت های ویژه در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ قرار گرفت و در حال حاضر ظرفیت این بیمارستان تکمیل است.
دکتر سعیده صباغ سجادیه افزود: بیمارستان طالقانی مرکز ارجاع سطح دو بیماران حاد تنفسی است و روزانه تعداد بسیاری از بیماران در این مرکز درمانی پذیرش می شوند.
وی ادامه داد: در اورژانس این بیمارستان تزریق رمدسیویر برای بیماران سرپایی انجام می شود و روزانه درصد قابل توجهی بیمار برای دریافت دارو به این مرکز درمانی مراجعه می کنند.

سرپرست بیمارستان طالقانی گفت: این بیمارستان یک مرکز ارجاع برای بیماران سوانح و تصادفات است و در حال حاضر فقط بیماران اورژانسی و اعمال جراحی اورژانسی در این مرکز انجام می شود.
وی با بیان اینکه ۱۲۰ بیمار تروما در این مرکز درمانی بستری هستند که همگی نیاز به اقدامات پزشکی فوری داشتند افزود: تعداد بیماران حاد تنفسی نیز به سرعت رو به افزایش است و تا زمانی که این بیماران ترخیص نشوند بیمارستان ظرفیت پذیرش بیمار جدید را ندارد.

ارجاع ۱۵ درصد از مراجعان سرپایی به بیمارستانها

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: ۱۵ درصد مراجعان روزانه مراکز منتخب کرونا به بیمارستان منتقل می شوند.
دکتر محمدحسن درخشان افزود: تمام تلاش ما این است که مشکل بیمار در مراکز منتخب کرونا برطرف شود و موارد انتقالی به بیمارستان به حداقل میزان ممکن کاهش یابد.
وی ادامه داد: با جهش ویروس کرونا میزان آلایندگی افزایش یافته و شدت خطر و سرایت نیز ۱۰ برابر شده بطوریکه بیشترین درگیری‌ها خانوادگی بوده است.

مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر تعداد مراجعان به مراکز منتخب کرونا در مناطق زیرپوشش این دانشگاه به پنج هزار و ۵۰۰ نفر در روز رسیده است در حالی که در موجهای قبلی حداکثر تعداد مراجعان به چهار هزار و ۵۰۰ نفر نمی‌رسید.
وی افزود: با شرایط فعلی امیدی به فروکش کردن زودهنگام کرونا در موج پنجم شیوع آن نیست زیرا همه جا باز است و هیچ رعایتی وجود ندارد.
درخشان ادامه داد: برگزاری مجالس عروسی و عزا، دورهمی‌های خانوادگی، سفرهای تابستانی، بی‌تفاوتی نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، کنار گذاشتن ماسک و حضور بی‌مورد در تجمع ها و مکان‌های روباز و سرپوشیده از قبیل بازارها و پاساژها همچنان ادامه دارد.

افزوده شدن ۶۰۰ تخت برای بیماران کرونایی

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از افزوده شدن ۶۰۰ تخت بستری به مجموع تخت های کرونایی در مراکز درمانی زیرپوشش این دانشگاه خبر داد.
دکتر  علی اصغر انجیدنی گفت: با توجه به افزایش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در مشهد در مرحله نخست تخت های پیش بینی شده برای بستری بیماران کرونایی تکمیل شدند.
وی افزود: از همین رو طی نشستی روسای بیمارستانهای غیردولتی متعهد شدند ۱۵۰ تخت به ظرفیت تخت های کرونایی بیفزایند و بیمارستانهای دولتی نیز طبق دستور رییس دانشگاه ۴۵۰ تخت به ظرفیت بخش های کرونایی اضافه کردند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید ۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مدیریت تخت در مراکز زیرپوشش این دانشگاه به شکل مناسبی در حال اجراست ادامه داد: در صورت افزایش تعداد بیماران ظرفیت تخت های بستری در بخش کرونایی دوباره افزایش خواهد یافت اما امیدواریم نیاز به تخت بیشتر نباشد.
وی گفت: از مردم تقاضا داریم در شرایط کنونی بطور مستقیم به بیمارستان مراجعه نکنند زیرا بیمارستانها مملو از مبتلایان به کروناست و این اقدام خدمات رسانی را با چالش مواجه می سازد.
دکتر انجیدنی افزود: مردم برای انتقال بیماران کرونایی بد حال باید با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند و اگر بیمار بد حال نیست به مراکز سرپایی ۱۶ ساعته یا درمانگاههای عمومی و تخصصی سطح شهر مراجعه کرده و در صورت نیاز آنها بیمار را به بیمارستانها ارجاع می دهند.
وی از مردم خواست جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشوند و هر نوع علائمی شبیه به سرماخوردگی یا حساسیت را با پزشک معالج خود در میان بگذارند.

اختصاص بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی امداد و نجات مشهد به بیماران کرونایی 

استاندار خراسان رضوی هم گفت: با هدف رفع کمبود تخت های بیمارستانی در حوزه درمان مبتلایان به کووید ۱۹ بیمارستان امداد و نجات جنوب مشهد که اکنون آماده بهره‌برداری است به بیماران کرونایی اختصاص یافته است.
محمد صادق معتمدیان افزود: این بیمارستان با ۲۰۰ تخت بستری در روزهای آتی برای بیماران کرونایی تجهیز خواهد شد و در آینده نیز طبق برنامه ریزی های انجام شده به سوانح و تصادفات اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: بیمارستان جدید ساخته شده در شهرستان تربت‌حیدریه نیز طبق توافق ها به بیماران کرونایی اختصاص خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی گفت: شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان در موج پنجم شیوع کرونا چهار برابر شده و تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستانهای استان نیز افزایش بسیار داشته است.
وی افزود: در شرایط کنونی ۷۰ درصد بیماران کرونایی بستری شده در خراسان رضوی مربوط به بیمارستانهای کلانشهر مشهد است.  

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان خراسان رضوی در پنجمین موج شیوع آن بطور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است و هم اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بر اثر کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند و تعداد فوتی های ناشی از این ویروس در مشهد در حال سه رقمی شدن است.

تکمیل شدن ظرفیت بیمارستانها، کمبود دارو و سرم و افزایش بیماران کرونایی غیربومی در مشهد از چالشهای پیش رو در استان خراسان رضوی به شمار می رود.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون چهار میلیون و ۹۲ هزار و ۶۷۱ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۴۵۸ نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان باختگان این بیماری در کشور به ۹۳ هزار و ۸۶ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون سه میلیون و ۴۹۲ هزار و ۴۶۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

"پاندمی کرونا" در جهان ۲۰۱ میلیون و ۸۷۴ هزار و ۳۳۵ نفر را بیمار کرده و جان چهار میلیون و ۲۸۴ هزار و ۳۸۷ نفر را در ۹۷۸ کشور گرفته است. ۱۸۱ میلیون و ۶۰۴  هزار و ۲۶۰ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در جهان نیز درمان شده‌اند.
در این میان آمریکا با ۳۶ میلیون و ۳۰۱ هزار ۷۴۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۶۳۱ هزار و ۸۷۹ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است و پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.
ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی جایگاه دوازدهم را از نظر تعداد مبتلایان به کرونا در جهان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.