باوجود آنکه بنا بود صبح دیروز اسامی کابینه به مجلس اعلام شود، اما این اتفاق نیفتاد تا شائبه‌ها درباره ترکیب کابینه و رایزنی‌ها همچنان داغ باشد؛ اما ارکان دولت سیزدهم تا حدی با دو انتصاب اصلی مشخص شد و با احکام جداگانه رئیس‌جمهور، محمد مخبر و غلامحسین اسماعیلی به ترتیب به عنوان معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب شدند تا جانشینان اسحاق جهانگیری و محمود واعظی مشخص شود.

دغدغه‌ رئیسی؛ هماهنگی تیم اقتصادی

۲ چهره اصلی دولت چه کسانی هستند؟

محمد مخبر دزفولی ریاست ستاد اجرایی فرمان امام از سال ۱۳۸۶ تاکنون را در سابقه خود دارد. وی پیش از این معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته‌ است. مخبر  دو دکترای مدیریت و حقوق بین‌الملل دارد و از جمله اقدامات او در ستاد اجرایی فرمان امام می‌توان به تأسیس بنیاد برکت، بنیاد احسان، مؤسسه دانش‌بنیان برکت، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، راه اندازی قرارگاه محرومیت‌زدایی و پیشرفت در مسیر خدمت به محرومان و مستضعفان و تولید نخستین واکسن ایرانی کرونا (کوو ایران برکت) اشاره کرد. غلامحسین اسماعیلی هم که به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور منصوب شده، پیش از این به عنوان سخنگوی قوه قضائیه و رئیس حوزه ریاست دستگاه قضایی مشغول به فعالیت بود و از نزدیک‌ترین افراد به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در قوه قضائیه به شمار می‌رفت. اسماعیلی همچنین پیش از این در سمت‌هایی همچون دادستان مشهد، رئیس سازمان زندان‌های کشور و رئیس کل دادگستری استان تهران حضور داشته است.  معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور دو سمت مهم در دولت محسوب می‌شوند که با احکام دیروز رئیسی تکلیف آن مشخص شد. اما گمانه زنی درباره سایر اعضای کابینه همچنان با شدت و حدت ادامه دارد. اظهارات جسته و گریخته نمایندگان نشان می‌دهد فهرست کابینه احتمالاً در روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری به بهارستان می‌رسد. به گفته محمدحسین فرهنگی بررسی اعضای کابینه به بعد از ایام تاسوعا و عاشورا موکول شده است. همچنین علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که خود یکی از چهره‌های در مظان ورود به دولت است، گفته است: دولت به هر کمیسیون چند گزینه به عنوان وزیر پیشنهادی حوزه مربوط معرفی کرده و نمایندگان در قالب‌های خوب، متوسط و ضعیف نظراتشان را اعلام کرده‌اند.

مشکل کابینه کجاست؟

نیکزاد از اسامی مطرح صحبتی به میان نیاورده اما به نظر می‌رسد نحوه چینش تیم اقتصادی اصلی‌ترین محل بحث کابینه باشد. چند رسانه اصلاح‌طلب مدعی شده‌اند رئیس‌جمهور در انتخاب وزرای اقتصادی بین دوراهی چهره های نزدیک به محمد مخبر یا فرهاد رهبر قرار دارد. رهبر مشاور اقتصادی رئیسی و از اصلی‌ترین افراد اقتصادی وی در هر دو انتخابات ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ است. به نوشته دیده‌بان ایران، مخبر بنا دارد با تیم نزدیک به خود که در ستاد اجرایی با وی همکار بوده‌اند به دولت بیاید. به نوشته این پایگاه خبری، مخبر به خصوص نسبت به معرفی محمدهادی زاهدی وفا به عنوان وزیر اقتصاد موضع دارد و محمدرضا فرزین معاون اقتصادی دولت احمدی‌نژاد مدنظر اوست.  غلامحسین رضوانی سخنگوی جبهه پایداری و عضو کمیسیون برنامه و بودجه دراین‌باره با تأکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت رئیسی باید با یکدیگر هماهنگ و یکپارچه باشند، می‌گوید: اقتصاد یک مجموعه به‌هم پیوسته است و حتماً باید تیم اقتصادی دولت آینده با هم متحد باشند. وی افزود: اگر در بخشی از تیم اقتصادی دولت ناهماهنگی به وجود آید، تأثیر منفی آن در کل ساختار اقتصادی کشور بروز و ظهور پیدا می‌کند.

انتقاد تلویحی قالیباف؟

همزمان با این بحث‌ها، سخنرانی قالیباف در سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی هم بازتاب نسبتاً گسترده‌ای داشته است. رئیس مجلس در بخشی از سخنان خود گفت: «چرا در زمان پیدا کردن وزیر دنبال این نباشیم آن کسی را که در میدان در این ۴۰ساله به‌خوبی درخشیده انتخاب کنیم؟ چرا باید صرفاً به دنبال افراد خاص در محدوده خاصی باشیم؟ در حوزه‌ای مثل صنعت و بازرگانی قطعاً دارای افراد نخبه‌ای هستیم. ممکن است مدرک آن فرد هم برای مثال لیسانس باشد ولی در ۳۰ سال گذشته تجربه درخشانی داشته باشد، اما ما این‌ها را نمی‌بینیم. وقتی می‌گوییم مردم‌سالاری مهم است، یعنی همین». به گزارش ایسنا رئیس مجلس افزود: در برخی از حوزه‌ها مقاومت‌هایی وجود دارد تا برخی اتفاقات رخ ندهد. گاهی آن‌قدر مقاومت وجود دارد تا به آن نتیجه‌ای که باید رسید، نرسیم؛ چرا که در این مقاطع مدیریت تضاد منافع در کشور اجازه کار نمی‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.