۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 764066

با فروکش کردن آثار اقتصادی بیماری کرونا از یکسو و مدیریت و خروج جهانی اقتصاد کشورها از بحران، می‌توان آثار بازگشت رونق به بازار نفت را در افزایش سطح تولیدات ماه‌های اخیر اوپک مشاهده کرد.

چه زمانی بازار نفت رونق گذشته را پیدا می‌کند؟

رویترز در گزارشی اعلام کرده کشورهای صادرکننده نفت خام در ماه جولای ۲۶.۷۲ میلیون بشکه نفت در روز تولید داشتند که بالاترین میزان از آوریل ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. این در حالی است که همزمان با ارتقای حجم تولید، قیمت نفت نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. البته برخی از کارشناسان حوزه انرژی بر این باورند که افزایش قیمت‌ها ارتباط چندان قوی با موضوع کرونا ندارد و دلیل اصلی آن، کاهش ذخایر نفتی آمریکاست. چنان که به گفته مارگارت یانگ؛ استراتژیست بازار، قیمت نفت تحت تأثیر دو عامل تضعیف دلار و کاهش ذخایر آمریکا امروز افزایش یافت. با تمام این تفاسیر، کنترل بیماری کرونا، پیگیری سیاست افزایش تولید از سوی اوپک و نیز بالا رفتن تقاضای ناشی از آن، نوید بهبود بازار نفت را می‌دهد.در همین باره مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس ارشد حوزه نفت و انرژی در گفت‌وگو با قدس درباره وضعیت و چشم‌انداز بازار نفت در سال‌های آینده اظهار کرد: ما در چند سال گذشته شاهد کاهش محسوس قیمت نفت بودیم که یکی از دلایل اصلی آن مربوط به همه‌گیری بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن است. همین موضوع موجب شد کشورهای عمده تولیدکننده نفت به ویژه کشورهای خلیج فارس و یا روسیه نیز امکان سرمایه‌گذاری چندانی در صنعت نفت نداشته باشند.

مرتضی بهروزی‌فر تصریح کرد: از سوی دیگر همین عامل قیمت‌های پایین نفت و افت سرمایه‌گذاری‌های ناشی از آن، بازار نفت را با کاهش تقاضا مواجه کرده است. با این حال پیش‌بینی می‌شود از سال ۲۰۲۲ سطح تقاضای خرید نفت به همان سطح پیش از شیوع بیماری کرونا بازگردد.این کارشناس ارشد انرژی گفت: بدون شک با توجه به چشم‌اندازی که ترسیم می‌شود، برآوردها حاکی از آن است که در دو سال آینده قیمت نفت بین ۶۵ تا ۸۰ دلار قیمت‌گذاری شود. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود حجم سرمایه‌گذاری‌ها نیز بالاتر برود. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد ورود ایران به بازار نفت، چالش زیادی به دنبال نداشته باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.