دقیقاً یک سال و نیم از تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در اسفند ۱۳۹۸ می‌گذرد؛ ستادی که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی تشکیل شد، در مسیر اعمال محدودیت‌های مربوط به کرونا اصلی‌ترین نهاد تصمیم‌گیر بود و بیشترین حمایت‌ها را از سوی مراجع و شخصیت‌های حاکمیتی دریافت کرد اما اکنون و در شرایطی که فوتی‌های روزانه کرونا از مرز وحشتناک ۵۰۰ نفر عبور کرده بررسی عملکرد این ستاد خالی از لطف نیست.

ستاد کرونا در کما!

به گفته رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا ۵۳۲ مصوبه از مجموع ۵۶۳ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تا کنون اجرا شده که این مسئله نشان از قدرت بالای این نهاد دارد. اما این اظهارات و گزارش‌ها درحالی است که به‌باور بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت، عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا زیرسؤال است. به باور منتقدان، مصوبات و تصمیمات این ستاد تاکنون اصولی، عالمانه و در بسیاری موارد دارای ضمانت اجرایی نبوده و نتیجه آن پیک پنجم کروناست.

اسماعیل اکبری: سیاست‌های اعمال شده علمی نبوده است

محمد اسماعیل اکبری، معاون سابق درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله این کارشناسان است که به قدس می‌گوید: «در شرایط فعلی طبق شاخص‌های سازمان جهانی بهداشت بدترین و یا جزو بدترین کشورهای دنیا در مقابله با این ویروس هستیم». وی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را در ارزیابی عملکرد ستاد یادشده، بسیار مهم می‌داند و می‌گوید: مهم این است چه تعدادی از مبتلایان به کرونا جان خود را از دست می‌دهند؛ ایران با توجه به نسبت جمعیتش و حتی درمقایسه با کشورهای پُرجمعیت وضعیت مناسبی در این زمینه ندارد که این موضوع نشان می‌دهد سیاست‌های عملیاتی ما برای مقابله با کووید ۱۹ علمی نبوده است.

غفلت از ردیابی ویروس و ایزولاسیون

اکبری با اشاره به اینکه علم کنترل اپیدمیک کاری به عامل همه‌گیری ندارد، تصریح می‌کند: عامل همه‌گیری خواه ویروس، میکروب، قارچ و یا هر چیز دیگری باشد برای کنترلش یک چارچوب علمی مثل کنترل وبا و حصبه وجود دارد. در تمامی این موارد مکلف هستیم عامل همه‌گیری را پیگیری و مهار کنیم نه حاصل آن را که بیمار است. ردیابی ویروس یکی از اصول قطعی کنترل هر نوع همه‌گیری است و این کار عملاً و به صورت مطلق انجام نشده و ستاد ملی مبارزه با کرونا هیچ مصوبه‌ای برای ردیابی ویروس نداشته است.

وی می‌افزاید: در نتیجه فردی که مبتلا به کروناست و برای درمان به مراکز درمانی می‌رود کسی از او نمی‌پرسد چگونه مبتلا شده و یا با چه کسانی در ارتباط بوده است؟ حتی در کنار تخت بیمار، همراهش را می‌بینیم که برای مراقبت از مریضش آمده است. به همین دلیل ویروس در کشور رهاست. معاون سابق درمان وزارت بهداشت از ایزولاسیون به عنوان یکی دیگر از اصول قطعی مهار و کنترل علمی یک همه‌گیری یاد می‌کند و می‌گوید: وقتی یک بیمار مبتلا به ویروس شناسایی یا کشف می‌شود اگر حالش بد باشد برای درمان به بیمارستان می‌رود و تحت درمان قرار می‌گیرد اما یک عده‌ای  حالشان بد نیست ما به این گونه افراد می‌گوییم در خانه‌تان بمانید. نکته‌ای که در اینجا مهم است اینکه آیا این گونه افراد در خانه‌شان می‌مانند یا نمی‌مانند؟ اگر می‌مانند آیا تأمین معیشت می‌شوند و آیا خانه‌شان این ظرفیت را دارد که بیمار آلوده به ویروس را قرنطینه کند؟ نکته دیگر اینکه چه اشخاصی در آن خانه زندگی می‌کنند و آیا آن‌هایی که با فرد آلوده زندگی می‌کنند به بیرون از خانه می‌روند و یا اینکه آن‌ها هم به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز قرنطینه هستند؟

این کارشناس با اشاره به اینکه ایزولاسیون ویروس کرونا که نیازمند پشتیبانی‌های اجتماعی و علمی است در جامعه صورت نمی‌گیرد، ادامه می‌دهد: حتی ستاد مبارزه با کرونا برای این بخش هیچ مصوبه‌ای نداشته است. به طوری که تمام کسانی که با یک بیمار آلوده به ویروس در تماس هستند کاملاً آزادند و به راحتی در سطح خیابان‌ها و شهرها تردد دارند و این گونه چرخه ویروس اتفاق می‌افتد. البته در اینجا باید بدانیم مهم نیست این افراد تستشان مثبت یا منفی است. حتی نیازی نیست تست شوند چون افراد تحت تماس با فرد آلوده به طور طبیعی آلوده تلقی می‌شوند.

رئیس کمیسیون بهداشت: پیک پنجم کرونا نشان می‌دهد مصوبات، مثبت نبوده است

سیدمحمد پاک مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم اگرچه معتقد است قضاوت کردن درباره عملکرد ستاد ملی مبارزه با کرونا با توجه به ناشناخته و پیچیده بودن این ویروس و جهش‌هایی که می‌کند، بسیار سخت است، اما می‌گوید: باوجود داشتن ۱۸ ماه تجربه در مقابله با کرونا و پشت سر گذاشتن چهار پیک کرونا در کشور و همچنین واکسینه شدن افراد بالای ۵۵ سال و گروه‌های پرریسک، وقوع پیک پنجم کرونا در ایران و رسیدن تلفات ناشی از آن به ۵۰۰ نفر در روز و فشار مضاعفی که به کادر درمان وارد می‌شود، همه این‌ها نشان می‌دهد تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و دیگر بخش‌های دخیل در مهار و کنترل این ویروس موفق نبوده است.

ضرورت تسریع در روند واکسیناسیون

وی با اشاره به اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا باید درزمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی رفتار سختگیرانه‌تری در پیش گیرد، می‌افزاید: یعنی همچنان که ویروس کووید ۱۹ جهش می‌یابد باید سخت‌گیری ستاد هم بیشتر شود و همراهی یا انسجام مردم در رعایت دستورالعمل‌ها افزایش یابد چون با مزمن شدن کرونا الان حساسیت‌ها کم شده و درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر ۴۰ درصد رسیده است. البته روند واکسیناسیون هم باید تسریع شود. نماینده مردم بجنورد در انتها از دولت جدید می‌خواهد با ورود نیروهای جدید و حمایت از خانواده‌های دارای مشکلات معیشتی عملکرد این ستاد را بهبود ببخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.