کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: دموکرات ها فقط و فقط یک طرفه امتیاز می خواهند. وضعیت به گونه ای شده که آقای ظریف هم به این موضوع اذعان کرد که ما فریب خورده‌ایم. از این رو بود که رهبر معظم انقلاب دولت آقای روحانی را آیینه عبرت نامید.

چرا سیاست خارجی دولت روحانی، درس عبرت شد؟

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با قدس آنلاین به  این سوال پاسخ داد که آیا بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در نوع نگرش آنها به مساله تحریم های ایران تفاوتی وجود دارد گفت: در همه این سال ها از دوره آقای اوباما تا اکنون به ریاست جمهوری آقای بایدن متوجه شده ایم که بین این روسای جمهور در نوع نگاه دشمنی و کینه توزی و تحریمی ملت ایران هیچ تفاوتی وجود ندارد.

وی درباره اشتباه دولت آقای روحانی ناظر بر این موضوع خاطر نشان کرد:یکی از اشتباهات آقای روحانی همین موضوع بود که آگاهانه سعی کرد بین آقایان ترامپ وبایدن، تفاوت قائل شود یا بین ترامپ و اوباما در حالی که واقعیت این است که ما با ایالات متحده آمریکا مشکل داریم یعنی با هر دو جناح جمهوری خواه و دموکراتها، چرا که آمریکایی ها منافع ملی را بر پایه جریانات و جناح ها نمی بندند برای همین می بنییم همان سیاستی که آقای ترامپ در قبال ایران، روسیه و چین اجرا کرد اکنون آقای بایدن با قوت بیشتری انجام می دهد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اگر مذاکرات وین در دوره اقای روحانی به نتیچه نرسید ناظر برهمین موضوع بود، چرا که طرف آمریکایی هیچ کدام از حداقل های مذاکره را حتی در چارچوب فرامین اجرایی رئیس جمهور محقق نکردند و اتفاقاتی که بعد از ترامپ افتاد گواه این موضوع است. در حالی که اگر غیر از این بود می بایست آقای بایدن، تامام تحریم های اعمال شده توسط شخص آقای ترامپ، نه کنگره، را لغو می کرد و حداقل به نقطه ای که آقای اوباما با تهران توافق کرده بود  می رسید که دیدیم چنین اتفاقی رخ نداد.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی در این باره گفت: آقای بایدن تا کنون هیچ کدام از تحریم های آقای ترامپ حتی تحریم شخصیت های ایرانی و دسترسی ما به ذخایر ارزی  را لغو نکرده است. آمریکایی ها حاضر به پذیرش واقعیت نیستند، ضمن اینکه حاضر نشدند همان چیزی را که خود توافق کردند را راستی آزمایی کنند براین اساس که قرا بود ما شش ماه راستی آزمایی کنیم اما به هیچ وجه کوتاه نیامند، لذا هیچ فرقی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد. دموکراتها اعم از آقای اوباما و بایدن دنبال فاز بندی هایی برای اجرای برجام ۲،۳،۴ و  ...هستند در حالی که آقای ترامپ می گفت همه را باید در یک مذاکره بیان کرد و  آورد. اینها فریب کار تر از آقای ترامپ هستند.

وی در این باره تصریح کرد: دموکرات ها فقط و فقط یک طرفه امتیاز می خواهند. وضعیت به گونه ای شده که آقای ظریف هم به این موضوع اذعان کرد که ما فریب خورده ایم. از این رو بود که رهبر معظم انقلاب دولت آقای روحانی را آیینه عبرت نامید.

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: به این دلایل بهتر است آقای رئیسی هم  به این نتیجه و عبرتی که به دست آوردیم توجه کند، چرا که اعتماد به آمریکا برای ما فرجامی ندارد و دولت نباید در تله آمریکا گیر کند. ما باید برای انجام مذاکره همیشه اعلام آمادگی کنیم چون ما دربرجام هستیم و از برجام خارج نشدیم، چرا که می خواهیم بین تعهداتمان و برخورداریهایمان توازن ایجاد کنیم چون تعهداتمان را عمل کرده ایم اما از عواید آن برخوردار نشده ایم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: اتفاقا آمریکایی‌ها باید نگران مساله برجام باشند، ضمن اینکه توپ در زمین آنهاست یعنی آنها باید نگران باشند چون امروز این برجام است که توسط آمریکا ویروسی شده در آی سی یو به سر می‌برد اگر توافق برجام برای امریکایی‌ها اهمیت دارد باید دست به کار احیای برجام بزنند، ما در برجام هستیم و به دنبال حقوق خود، در حالی که آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و تحریم های جدیدی نیز بر ما اعمال کرده است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.