رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله از پایان مرحله اول کار آزمایی بالینی واکسن نورا خبر داد و گفت:پیشنهاد استفاده این واکسن برای افراد۱۲تا۲۰سال داده شده که درصورت اخذ مجوز از وزارت بهداشت اجرا خواهد شد.

پایان مرحله اول کار آزمایی بالینی واکسن کرونای «نورا»/ پیشنهاد استفاده برای افراد «۱۲تا۲۰ سال»

به گزارش قدس آنلاین، ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله امروز در نشست خبری در خصوص آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای نورا با اشاره به تلاش این دانشگاه کشور مقابله با کرونا، اظهار داشت: این دانشگاه از اسفندماه سال گذشته شروع به کار کرد تا واکسن را طراحی کند.

وی ادامه‌داد: بالاخره اوائل امسال نتایج تست های حیوانی را به وزارت بهداشت دادیم و آنها اجازه دادند که فاز یک مطالعه بالینی را شروع کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اضافه کرد:واکسن نوترکیب و پروتیینی بودو انتظار می رفت در فاز یک سنجیده شود.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه سایت دانشگاه برای ثبت نام کنندگان باز شد و در مرحله اول بالینی ۷۰ نفر انتخاب و سه دز واکسن زده شد.

وی تصریح کرد:در روزهای ۲۱و ۳۵ بود که نتیجه اولیه اعلام و بعد از دز اول ،دوم و سوم نشان دادواکنش شدید نیست و خفیف و به صورت درد، تب مختصر وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به اینکه نشان داده شد عارضه بسیار کم بوده اضافه کرد: و عرضه ای برای عارضه تیپ ۳و۴ داشته باشد ندیدیم.

ابوالقاسمی افزود:در فاز دوم مذاکره یا وزارت بهداشت انجام شده تا این واکسن برای سنین ۱۲تا۲۰ سال واکسینه صورت گیرد که موافقت اولیه با این موضوع صورت گرفته است.البته این موضوع بعد از آغاز فاز دوم انجام شود.

وی متذکر شد:جوانان علاوه‌بر اینکه علائم شدید ندارند ناقل های زیادی هستند و امیدواریم بتوانیم این موافقت سازمان غذا و دارو را کسب کنیم و فاز دوم را انجام دهیم.

ابوالقاسمی اضافه کرد:تقاضا می کنیم فاز سوم را با فاز دوم انجام دهیم تا به سرعت به نتایج برسیم و به مرحله تولید برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درصورت موافقت این تست را روی افرا ۱۲تا ۲۰سا ل انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به وضعیت خاص کرونایی در کشور،بیان دا شت:اکنون سه چهارم تخت های عمومی بیمارستان بقیه الله در اشغال بیماران کرونایی است.

ابوالقاسمی در پاسخ به پرسش فارس در خصوص ویژگی خاص نورا،گفت:ما دنبال این بودیم تا این واکسن دو چیز را اثبات کندیکی عارضه نداشته باشد و دوم اینکه اثربخشی داشته باشد.

وی تصریح کرد:تمایز واکسن مربوط به کارهای دیگر ی است که انجام شده و فکر می کردیم عارضه لخته شدن نداشته باشد که برخی واکسن ها د دنیا داشتند و فکر می کنیم چنین موضوعی در این واکسن نباشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه اکنون زمینه تولید صنعتی را فراهم کرده ایم،گفت:شرایط تولید ۵میلیون در فراهم شده که منتظر اجازه وزارت بهداشت هستیم.

ابوالقاسمی درباره واکسیناسیون ،افزود:اینکه واکسن کم است درست است ،ابته اختلافی بین نظام پزشکی و دولت وجود داشت و اینکه نظام پزشکی ابدااعلام کرد واکسن اسپوتنیک خوب نیست اما بعداً معلوم شد این طور نیست.امبدوتریننظام پزشکی و مدیریت حدیددرجهت مردم عمل کند.

وی با بیان اینکه هرچقدرواکسنوارد شود از نظر ما قابل قبول است،افزود:چون واکسن آنقدر زاد نیست که همه ظرفیت داخلی بتواند پاسخگو باشد.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه میزان ایمنی واکسن نورا بعد از فاز سوم مشخص خواهد شد،بیتن داشت:مزایای واکسن نورا این است که تولید کردن آن از بقیه واکسن ها راحت تر است و زیر ساخت آن در کشور وجود دارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.