رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی گفت: از ابتدای سال جاری بیشترین وقت کارشناسان پلیس فتا استان در حوزه اقتصادی معطوف به پرونده‌های سرقت از کیف‌پول‌ دیجیتال و شناسایی عاملان خسارت‌های میلیونی به شهروندان شده است.

کیف قاپی  دیجیتالی!

کیف پول دیجیتال ناامن

سرهنگ جواد جهانشیری تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از افرادی که وارد حوزه خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌شوند به نوعی با واژه امنیت در این فضا آشنایی ندارند و یکی از راه‌های وارد آمدن خسارت به افراد، آشنایی نداشتن شهروندان با این فضاست؛ چرا که بررسی‌های پلیسی و بازخوانی پرونده‌ها در این حوزه به این حقیقت اشاره دارد که تمامی آن‌ها با یک شیوه مورد سرقت قرار گرفته‌اند.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی بیان کرد: موارد متعددی داشته‌ایم که مالباخته‌ها  به واسطه برخی ادعاها که افراد شیاد می‌کنند، سرمایه خود را از دست می‌دهند. برای مثال به بیشتر این افراد گفته شده به شیوه‌ای که تبلیغ می‌شود سرمایه‌گذاری کنید چون افراد زیادی از این راه خانه لوکس،ماشین گرانقیمت و ... به دست آورده‌اند و شما هم می‌توانید به راحتی به یکی از این افراد تبدیل شوید.

این مقام ارشد انتظامی گفت: ورود شهروندان به این فضا بیشتر به واسطه نوسان‌های بسیار زیادی بود که در حوزه بورس و بازار معمول به وجود آمد، برای همین سرمایه‌های سرگردان به این حوزه پررسیک سرازیر شد.

افراد کم‌سواد طعمه سارقان

وی ادامه داد: شگرد مجرمان در تعدادی از این پرونده‌ها به سرقت اطلاعات مالباخته در برخی تعمیرگاه‌های موبایل گره می‌خورد و عامل سرقت وقتی حین تعمیر گوشی مشتری متوجه می‌شد  که هیچ رمز و امنیتی برای دسترسی به کیف پول دیجیتال وجود ندارد، اطلاعات مالباخته‌ها را سرقت می‌کرد.

سرهنگ جهانشیری بیان کرد: در یکی از موارد یکی از بانوان مشهدی چندین میلیون تومان از یک نوع ارز دیجیتال از کیف پولش به سرقت رفته بود و تعمیرکار متخلف هم از این کوتاهی که نرم‌افزارهای مورد استفاده مشتری دارای رمز دومرحله‌ای نبود  سوءاستفاده کرده و دست به سرقت زده بود.

وی ادامه داد: نکته بعدی که شهروندان باید به آن توجه داشته باشند این است که هر بازار افت‌وخیز خودش را دارد و روزی رشد کرده و زمان دیگری روی خوش به مردم نشان نمی‌دهد؛ بنابراین برای ورود به این حوزه حتماً باید علم و دانش کافی را داشته باشند و نباید به هیچ فردی اطمینان داشت.

مثلاً در گذشته افراد اطلاعات بورسی خود را به دیگران می‌دادند و آن‌ها مدعی بودند که برایشان سبدگردانی می‌کنند و در نهایت روی ورودی و خروجی پولشان نظارت داشتند و هرچه می‌شد سرمایه مالک سهام به حساب او واریز می‌شد اما در حوزه رمزارزها به هیچ عنوان این‌گونه نیست و کسی که اطلاعات و آن رمزارز را در اختیار داشته باشد، مالک آن محسوب می‌شود. دلیل دیگر هم این است که رمزارزها وابسته به نهاد داخل کشور نیست و برای همین تأکید داریم اطلاعات کیف پول دیجیتال خود را تحت هیچ شرایطی در اختیار غیر نگذارید. از سوی دیگر وجود موانع سیستمی، کار پلیس برای استعلام‌گیری و شناسایی متهمان را با کندی مواجه می‌کند.

افشای رمز و سرقت ۵ میلیاردی

وی در تشریح یک مصداق عینی بیان کرد: فردی مدعی شد یکی از آشنایان پس از ساختن پنج بیت‌کوین برای نگهداری آن‌ها به او یک کیف پول سخت‌افزاری می‌دهد که قابل حمل است. در زمانی هم که او می‌خواست  برای آن رمزی تعریف کند ارقام آن را بلند زمزمه می‌کرد و پس از مدتی متوجه شد ولت (کیف پول دیجیتال) او خالی شده است. در ادامه تحقیقات پلیسی حاکی از آن بود که بلند بیان کردن رمز سبب سرقت حدود ۵ میلیارد تومان از وی شده بود.

در این فضا باید به جای خوش‌بینی، واقع‌بین بود؛ چرا که در برخی پرونده‌ها متهمان و شاکی پرونده، دایی و خواهرزاده و یا عمو و برادرزاده بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.