محققان توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخت کیت تشخیص سریع کرونا بر پایه نانوسنسور شدند که می تواند در ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه نتیجه را مشخص کند.

ساخت کیت تشخیص سریع کرونا توسط محققان مشهدی

به گزارش قدس آنلاین، محققان توانمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد طراحی و ساخت کیت تشخیص سریع کرونا بر پایه نانوسنسور شدند که می تواند در ۳۰ ثانیه تا دو دقیقه نتیجه را مشخص کند. این اقدام ارزشمند در شرکت «نانوکاوشگران یکتای توس» تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همت دکتر طاهره روحانی بسطامی طراحی و ساخته شده است.

این پژوهشگر شرکت دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:  حساسیت کیت بیش از ۹۵ درصد است و نمونه برداری از بزاق انجام می‌پذیرد، بنابراین اثرات ناخوشایند و در بعضی موارد مخرب تست‌های اوروفارنکس و نازوفارنکس را ندارد.

دکتر طاهره روحانی بسطامی خاطرنشان کرد: این کیت‌ها برای همه سنین قابل استفاده است و به دلیل استفاده از فناوری‌های نانو دارای حساسیت بالایی در شناسایی بیمارانی که دارای ویروس پایینی دارند، است.

وی تصریح کرد: می‌توان با استفاده از این کیت شناسایی افرادی بی‌علامت و یا دارای ویروس پایین به سهولت میسر است که با این اقدام از انتشار بیشتر ویروس در سطح جامعه جلوگیری می‌شود؛ همچنین گونه‌های جدید ویروس با این تست قابل شناسایی است.

دکتر روحانی بسطامی با بیان اینکه این کیت‌ها بزودی به مرحله تولید انبوه می‌رسد اظهارکرد: نتایج آزمایشگاهی ساخت این کیت تشخیصی بر اساس یک طرح تولیدی فناوری مصوب در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی بیش از ۵۵۰ بیمار انجام شده است که در مقایسه با شیوه استاندارد PCR بسیار موفقیت آمیز بوده است.

همچنین مدیر مرکز رشد فناوری‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه از صاحبان طرح‌های فناور در این مرکز حمایت می‌شود، اظهار کرد: طراحی و ساخت کیت تشخیص سریع کرونا بر پایه نانوسنسور در یکی از شرکت‌های دانش بنیان این مرکز، مستقر در پارک علم و فناوری سلامت، انجام شده است.

دکتر هادی منوری افزود: هدف از اجرای این طرح تولید کیت تشخیصی سریع  با قدرت تشخیص بیش از ۹۵ درصد از موارد مبتلا به بیماری کرونا است که از طریق تست بزاق و یا نازال انجام می‌شود.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.