رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران از شناسایی و دستگیری فردی خبر داد که با ترفند خرید و فروش واکسن کرونا در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری می‌کرد.

کلاهبرداری در پوشش فروش واکسن کرونا

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ داود معظمی گودرزی اظهار داشت: فردی به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه کرد و مدعی شد در فضای مجازی اقدام به خرید واکسن کرونا کرده است و مورد کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است.

گودرزی اضافه کرد: شاکی در ادامه اظهارات خود گفت در فضای مجازی با شخصی ناشناس که خود را از وارد کنندگان این واکسن معرفی کرد آشنا شدم و پس از صحبت های اولیه مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال جهت خرید دو دوز از این واکسن برای وی واریز کردم و پس از واریز وجه دیگر پاسخی از وی دریافت نکردم.

وی افزود: کارشناسان پلیس فتا پایتخت تحقیقات خود را آغاز کردند و با بهره گیری از روش های علمی و اقدامات فنی فرد مذکور را در فضای مجازی مورد شناسایی  قرار دادند و دریافتند که مجرم با ایجاد یک کانال تلگرامی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری تحت عنوان فروش واکسن کرونا کرده است.
 
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت خاطرنشان کرد: با به دست آمدن اطلاعات هویتی متهم و پس از تشریفات قضایی، در نهایت مجرم در مخفیگاه خود حوالی مناطق شمالی تهران دستگیر گردید و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا انتقال داده شد.

سرهنگ گودرزی اظهار داشت: متهم پس از انتقال به پلیس فتا هرگونه جرمی را انکار می کرد اما پس از روبه رویی با ادله دیجیتال ضمن پذیرش بزه انتسابی خود، به بیش از ۲۰ مورد کلاهبرداری با ارزش ریالی حدود پنج میلیارد ریال اعتراف کرد.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد: باید توجه داشت که خرید و فروش هرگونه دارو در فضای مجازی ممنوع است و علاوه بر جرم بودن این اقدام، غالب این افراد نیز کلاهبردار هستند و بسیاری از این افراد اصلا دارویی در اختیار ندارند و فقط مدعی داشتن داروهای نادر هستند.

فریب شایعات فضای مجازی را نخورید

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تنها مرجع قانونی واگذاری در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان  و آموزش پزشکی است، به شهروندان هشدار داد: فریب شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا»  را نخورید.

وی ادامه داد: به دنبال انتشار اخبار واردات واکسن کرونا به کشور در مواردی شاهد آن بودیم که افراد سودجو با انتشار آگهی های فریبنده در فضای مجازی، ادعای فروش واکسن کرونا را دارند و از شهروندان می خواهند که برای خرید ثبت نام کنند، که اکثر این افراد توسط پلیس فتا موردشناسایی قرار گرفته و جهت سیر مراحل قانونی پرونده شان به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.  

پاشایی گفت: در تحقیقات انجام شده از متهمان محرز گردیده که این افراد سودجو؛ دارویشان تقلبی و جعلی بوده و یا اصلا دارویی در کار نبوده و صرفا به قصد سودجویی، سرقت های اینترنی، سرقت اطلاعات شخصی و کلاهبرداری دست به چنین اقدامی زده اند.

وی به هموطنان توصیه کرد: فریب تبلغات پر زرق و برق فضای مجازی با عنوان «ثبت نام و خرید واکسن کرونا»  نخورند و به هیچ وجه به صفحه های تقلبی  ایجاد شده با عناوین مختلف  در این خصوص  اعتماد نکنند و از قرار دادن اطلاعات بانکی خود در اختیار گردانندگان این صفحات پرهیز کنند.

سرهنگ پاشایی با اشاره به اینکه هرگونه پیام در این خصوص در شبکه‌های اجتماعی یا ارسال پیامک به شهروندان قطعا فریب است، تصریح کرد : تنها مرجع قانونی واگذاری  در خصوص داروی کرونا وزارت بهداشت و درمان است و هر گونه خبری در این خصوص قطعا  از طریق رسانه ملی اطلاع رسانی می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: به شایعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «فروش واکسن کرونا با برندهای مختلف داخلی و خارجی و مبالغ بسیار بالا»  اعتماد نکنید  و به سایت‌ها و درگاه‌های پیشنهاد شده در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی مراجعه ننمایید  زیرا ممکن است دامی برای فیشینگ باشد.

این مقام انتظامی با تاکید بر اینکه شهروندان می توانند با هوشیاری خود و دریافت اطلاعات در خصوص واکسن کرونا از منابع معتبر و رسمی کشور دست افراد سود جو را در رسیدن به اهدافشان کوتاه کنند و قربانی تبلیغات فریبنده در این خصوص نشوند، افزود: پلیس فتا در رصدهای روزانه در صورت مواجهه با این گونه آگهی‌ها با مجرمان برخورد قانونی خواهد کرد.

تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای ‌مجازی ممنوع است

معاون اجتماعی پلیس فتا در ادامه با اشاره به اینکه که هرگونه تبلیغ، فروش و تزریق واکسن کرونا در فضای ‌مجازی ممنوع است هشدار داد: این ترفند مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از شهروندان است.

پاشایی گفت: با انتشار اخبار تولید واکسن کرونا، شاهد انجام تبلیغات گسترده با مضمون «فروش و واگذاری این دارو در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی»  هستیم.  مجرمان سایبری با شگردهای مختلف نظیر اعطاء واکسن کرونا در قبال ثبت نام در تورهای مسافرتی و یا تبلیغات فریبنده، ثبت نام آزمایشی انسانی تزریق واکسن کرونا در کشورهای خارجی به همراه تور توریستی و تفریحی، در صدد کلاهبرداری از متقاضیان هستند که در این راستا تمامی تحرکات و جریان های مشابه در کارگروه ویژه پلیس فتا در حال رصد است.

وی با بیان اینکه تنها مسیر واقعی دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی صرفا مجاری قانونی اعلام شده از وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی می باشد، افزود: هرگونه تبلیغ و فروش دارو و واکسن از طریق فضای مجازی جرم تلقی می شود و با متخلفین این حوزه  برخورد قانونی خواهد شد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا توصیه کرد: هموطنان موارد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  لینک مرکز فوریت‌های سایبری اطلاع دهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.