رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه آب و راهکار حل آن گفت: اگر بخواهیم زندگی درستی داشته باشیم، برداشت ما نباید از ۳۰ الی ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر گذر کند. در حال حاضر در خراسان رضوی اندازه برداشت‌ از منابع آب تجدیدپذیر حدودا ۱۲۰ الی ۱۳۰ درصد است.

برداشت از منابع آب تجدیدپذیر در خراسان رضوی حدود ۱۳۰ درصد است

به گزارش قدس آنلاین، کامران داوری  در خصوص چالش‌های موجود در حوزه آب و راهکارهای حل آن اظهار کرد: در حال حاضر در حوزه آب با ۲ نوع چالش از جمله چالش‌های ‌ریشه‌ای و چالش‌هایی که در نتیجه‌ این چالش‌های ریشه‌ای به وجود می‌آید، روبه‌رو هستیم. چالش‌های ریشه‌ای در واقع سیاست‌گذاری‌های غلط هستند که نتیجه‌ آن اتفاقاتی می‌شود که در حال حاضر با آن مواجه شده‌ایم.

وی افزود: برای مثال به نظر بنده چالش‌هایی که در مورد خوزستان امروز مشاهده می‌کنیم، نتیجه بی‌توجهی به ۲ مورد است. یکی اندازه توسعه و تناسب با ظرفیت‌های طبیعی و مساله آمایش سرزمین و دومین موضوع عدم آمادگی برای وقوع پدیده‌ای مانند خشکسالی که مانند پدیده زلزله ممکن است رخ دهد. ما باید از قبل برای آن برنامه‌ریزی و آمادگی داشته باشیم تا بتوانیم اثرات آن بر توسعه و دیگر جوانب را کاهش دهیم.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اساس ماجرا موضوع ریشه‌ای و به اندازه نبودن توسعه است. توسعه‌ باید مدیریت شود؛در غیر این صورت با این اتفاقات مادامی که ما از ظرفیت طبیعی خارج هستیم ،ممکن است با یک سیل کوچک یا خشکسالی دچار مشکل شویم.

داوری خاطرنشان کرد: ادامه این نوع رفتار با منابع طبیعی، به خصوص در مناطقی که آب‌های زیرزمینی وجود دارد، باعث کاهش و از بین رفتن منابع زیرزمینی خواهد شد.

وی ضمن تاکید بر ورود متخصصین در حوزه آب برای رفع مشکلات این حوزه تصریح کرد: در این زمینه هم حاکمیت و هم متخصصین، از جمله متخصصین در شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه‌ای و مدیریت منابع آب ایران و همه کسانی که در توسعه نقش دارند، باید ورود کنند؛ در غیر این صورت مشکلات در حوزه آب به دست عده‌ای خاص و فقط به دست وزارت نیرو حل نخواهد شد.

رئیس پژوهشکده آب و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد در رابطه با اثرات برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی بیان کرد: در مشهد برداشت‌های بی‌رویه موجب افت سفره‌های زیرزمینی به صورت سالانه می‌شود. البته این افت متناسب با بارش‌هاست و وقتی سال پرآبی را داشته باشیم، این افت کمتر می‌شود.

داوری با بیان اینکه مشکل‌ آب‌های زیرزمینی در مرحله اول باید با کاهش برداشت‌حل شود، افزود: در واقع اگر بخواهیم زندگی درستی داشته باشیم، برداشت ما نباید از حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر گذر کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.