دو مدال‌آور کشتی آزاد ایران در المپیک توکیو شانس حضور در جهانی ۲۰۲۱ نروژ را دارند، اما سایر مدعیان باید برای تصاحب دوبنده تیم ملی در مسابقه انتخابی شرکت کنند.

یزدانی و زارع؛ ۲ ملی‌پوش قطعی جهانی نروژ/ امامی، قاسمپور، کریمی و دیگران کشتی می‌گیرند

به گزارش قدس آنلاین، چندی پیش از اعزام تیم‌های تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی به بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، با توجه به فاصله دو ماهه مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ با المپیک، فدراسیون کشتی چرخه انتخابی تیم ملی آزاد برای حضور در جهانی را اعلام کرد.

در این چرخه اعلام شد هر کشتی‌گیری که در توکیو مدال بگیرد، می‌تواند ملی پوش جهانی نروژ نیز باشد. براین اساس حسن یزدانی نایب قهرمان وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک توکیو و امیرحسین زارع نفر سوم سنگین وزن این رقابت‌ها شانس حضور در نروژ و افزایش مدال‌های‌شان را دارند.

در مورد باقی اوزان و اطلاع از وضعیت مدعیان و شانسی که برای حضور در این رقابت‌ها دارند، به گزارش زیر توجه کنید

۵۷ کیلوگرم:    
رضا اطری حتی اگر مدال المپیک هم می‌گرفت شانسی برای حضور در جهانی نروژ نداشت چراکه صراحتا اعلام شد او به خاطر اینکه وزن کم می‌کند و فرصتی برای ریکاوری نخواهد داشت، فارغ از هر نتیجه ای از چرخه کنار گذاشته خواهد شد.

به این ترتیب ملی پوش مسابقات جهانی نروژ از میان علیرضا سرلک (نایب قهرمان بزرگسالان آسیا در سال جاری)، امیر قلی زادگان (قهرمان جام تختی و ملی پوش مسابقات جوانان جهان در سال ۲۰۲۱) انتخاب خواهد شد. با توجه به حذف سرلک از جام علی یف، حالا نتیجه امیر قلی‌زادگان در مسابقات جهانی اهمیت زیادی در تعیین ملی‌پوش دارد و برگزاری مسابقه انتخابی درون اردویی با ۳ کیلو ارفاق در روز ۱۲ شهریور محتمل است.

۶۱ کیلوگرم؛
شانس رحمان عموزاد بیشتر از سایر کشتی گیران است. او که تا ماه پایانی سال گذشته یکی مدعیان وزن اول برای حضور در المپیک هم محسوب می شد، به دلیل افزایش وزنش نتوانست عملکرد خوبی در مبارزه با رضا اطری داشته باشد و حالا علاوه بر اینکه در مسابقات جوانان جهان حاضر است، از شانس زیادی برای کشتی گرفتن در جهانی نروژ برخوردار است.

۶۵ کیلوگرم؛
مرتضی قیاسی با توجه به اینکه در المپیک مدال نگرفت، و ابوالفضل حاجی پور (قهرمان جام تختی) در جام علی اف قهرمان نشد، حالا عملکرد سیدحسن عبادی در جوانان جهان اهمیت زیادی دارد. اگر بنا به برگزاری مسابقه انتخابی بین حاجی پور و عبادی باشد، این مسابقه با ۲ کیلو ارفاق در روز ۱۲ شهریور برگزار می‌شود.

۷۰ کیلوگرم؛
نفرات اول و دوم "حقیقی" جام تختی که محمد مهدی یگانه جعفری و امیر حسین مقصودی بودند، در جام علی اف محک زده شدند که یگانه جعفری از دور رقابت‌ها حذف شد و مقصودی برنز گرفت.

قرار بود هر کشتی گیری در جام علی یف طلا می‌گرفت ملی پوش جهانی شود که این اتفاق برای دو کشتی گیر رخ نداد، اما با توجه به اینکه یگانه جعفری مسابقات را بدون مدال ترک کرد از کورس رقابت برای جهانی حذف شد و حالا در صورت عرفان الهی در جوانان جهان مدال طلا بگیرد، با مقصودی مسابقه انتخابی خواهد داد. اگر الهی مدالی غیر از طلا بگیرد، مقصودی بدون انتخابی مجدد ملی پوش این وزن خواهد شد.

۷۴ کیلوگرم؛  
شکست مصطفی حسین خانی در المپیک باعث شد که او شانس حضور در جهانی را از دست بدهد. حالا بین محمد صادق فیروزپور (قهرمان تورنمنت اوکراین و قهرمان جام تختی) و یونس امامی (قهرمان مسابقات کسب سهمیه در آسیا) مسابقه درون اردویی برگزار خواهد شد. این مسابقه نیز ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ با ۲ کیلوگرم ارفاق وزن برگزار خواهد شد.

۷۹ کیلوگرم؛  
محمد نخودی که همراه تیم ملی جوانان در جهانی روسیه حضور دارد، ملی‌پوش این وزن خواهد بود. او با طلایی که در جام بین المللی یاشاردوغو گرفت، حضورش در جهانی بزرگسالان را قطعی کرد.

نخودی در این رقابت‌ها با بهمن تیموری و حمیدرضا زرین پیکر نفرات اول و دوم حقیقی جام تختی در رقابت بود و موفق شد در فینال زرین پیکر را از پیش رو برداشته و ملی پوش جهانی نروژ شود.

۸۶ کیلوگرم؛
حسن یزدانی با توجه به نقره جهانی اش، ملی‌پوش این وزن ایران در جهانی ۲۰۲۱ خواهد بود. هرچند که اگر در المپیک هم نتیجه نمی‌گرفت، برخلاف سایر اوزان به دلیل کارنامه درخشانش در مسابقات داخلی و خارجی یک سال اخیر، شانس رقابت در جهانی را از دست نمی‌داد.

۹۲ کیلوگرم؛ مهدی حاجیلوئیان
در این وزن که مدعیان نسبتا زیادی دارد، مسابقه درون اردویی حکم به انتخاب ملی پوش رقابت های جهانی خواهد داد. کامران قاسم پور، علیرضا کریمی و محمد جواد ابراهیمی سه کشتی گیر مدعی ۹۲ کیلو هستند که بدون ارفاق وزن و سر وزن قانونی روز ۱۲ شهریور مسابقه انتخابی خواهند داشت.

۹۷ کیلوگرم؛ علیرضا عبداللهی

با توجه به شکست غیرمنتظره محمدحسین محمدیان در المپیک، او شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست داده است. حالا علی شعبانی با کارنامه‌ای قابل دفاع شامل کسب مدال طلای رقابت‌های انتخابی تیم ملی در حضور تمامی مدعیان، کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا و کسب مدال نقره جام زیلکوفسکی با قبول خفیف ترین شکست ممکن و همچنین سابقه کسب پیروزی مقابل ملی پوش المپیکی (محمد حسین محمدیان) در مسابقات انتخابی مدعی اصلی حضور در مسابقات جهانی نروژ است.

باتوجه به قهرمانی گلیج در تورنمنت بین المللی اخیر و اینکه او در غیاب مدعیانی چون محمدیان، شعبانی و کریمی قهرمان جام تختی شده، ملی‌پوش وزن ۹۷ کیلوگرم با برگزاری رقابت انتخابی درون اردویی میان شعبانی و گلیج، به صورت مسابقه "دو از سه" انتخاب خواهد شد.
این مسابقه نیز ۱۲ شهریور با ۳ کیلوگرم ارفاق وزن برگزار می‌شود.

١٢٥ کیلوگرم؛
با توجه به اینکه امیرحسین زارع در المپیک صاحب مدال برنز شد، او ملی پوش سنگین وزن کشتی آزاد در جهانی نروژ هم خواهد بود.

البته با توجه به نزدیکی رقابت های المپیک و جهانی نروژ، شرایط روحی و جسمی یزدانی و زارع برای کشتی گرفتن در جهانی ۲۰۲۱ مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.