در حالی که کمتر از ۴۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده، مذاکرات مسؤولان کشورمان درباره تعیین تکلیف وضعیت اربعین ۱۴۰۰ جدی‌تر شده و در روزهای آینده نتایج آن نهایی می‌شود.

مذاکره ایران با عراق درباره اربعین ۱۴۰۰ جدی‌تر شد/ اعلام نتایج مذاکرات در روزهای آینده

به گزارش قدس آنلاین، کمتر از ۴۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده و دل‌ها بی‌قرار حضور در حماسه اربعین است. بسیاری از مشتاقان این سفر معنوی هم در انتظار اخباری از وضعیت اربعین امسال برای ایرانیان هستند تا بتوانند بار دیگر کوله بار سفر را بسته و در مسیر نجف تا کربلا قدم بگذارند و یک به یک عمودها را به سوی حرم حضرت عباس (ع) و امام حسین (ع) طی کنند.

هر سال همین روزا دلشوره می‌گیرم

در سال‌های اخیر هر سال بر تعداد زائران اربعین افزوده شد و زائران از شهرهای مختلف آمادگی خود را برای حضور در اربعین ۱۴۰۰ اعلام و در سامانه سماح نام‌نویسی کردند؛ تا جایی که در آخرین اربعینی که با حضور زوار ایرانی برگزار شد، یعنی اربعین ۱۳۹۸ بیش از ۳ میلیون زائر به عراق رفته و با سایر زائران امام حسین (ع) همگام شدند. اما سال گذشته با توجه به شرایط و نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق، هیچ زائری اعزام نشد.

مذاکرات ایران با عراقی برای اربعین ۱۴۰۰ جدی‌تر شد

امسال از ماه‌ها قبل مذاکرات مسؤولان کشورمان با طرف عراقی به منظور ازسرگیری سفر به عتبات و حتی تشرف زائران ایرانی به عراق در ایام اربعین آغاز شده است و نتیجه آن موافقت طرف عراقی با برقراری سفر به عتبات به صورت هوایی شد. با این وجود، مسؤولان وزارت امور خارجه همچنان در حال برگزاری جلسات و مذاکراتی با طرف عراقی برای تعیین تکلیف اربعین سال جاری هستند؛ به طوری که در روزهای اخیر این مذاکرات جدی‌تر شده است و مسؤولان ستاد اربعین هم مذاکراتی با طرف عراقی داشتند تا درباره حضور زائران ایرانی در عراق همزمان با ایام اربعین به نتایجی برسند.

احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه هنوز طرف عراقی درباره اربعین امسال اطلاعیه‌ای صادر نکرده است، می‌گوید: مذاکراتی با عراقی‌ها داشتیم تا نظر آنها را درباره اربعین ۱۴۰۰ مطلع شویم، اما تاکنون گزارش و اطلاعیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه به ما ارسال نشده است و همچنان منتظر نظر و شروط عراقی‌ها برای اربعین سال جاری هستیم.

نتایج مذاکرات به زودی مشخص می‌شود

با وجود اینکه مذاکراتی در زمینه برگزاری اربعین ۱۴۰۰ با حضور زائران ایرانی و البته با رعایت نکات بهداشتی در حال انجام است و نه تنها وزارت امور خارجه، بلکه مسؤولان ستاد مرکزی اربعین نیز مذاکراتی به صوت تلفنی با مسؤولان عراقی دارند تا وضعیت اربعین ۱۴۰۰ را مشخص کنند، یک منبع آگاه به فارس می‌گوید: ایران دستورالعمل‌هایی را به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و سلامت زائران تدوین کرده تا در صورت موافقت طرف عراق، زائران با شیوه‌نامه خاص در حماسه اربعین حضور یابند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد با توجه به ادامه مذاکرات دو طرف، در روزهای آینده نتیجه این مذاکرات نهایی و تکلیف اربعین سال جاری مشخص شود.

آمادگی موکب‌ها برای حضور در اربعین ۱۴۰۰

این امر در حالی است که سال گذشته با وجود آمادگی ایران و تدوین شیوه‌نامه بهداشتی، طرف عراقی از ورود زائر خارجی در اربعین ممانعت کرد، اما  در نهایت در روزهای منتهی به اربعین مجوز پذیرش تعداد محدودی از زائران و موکب‌های اربعین را صادر کرد که با توجه به شرایط و زمان نامناسب پذیرش زائر و موکب‌ها از سوی طرف عراقی، هیچ زائر و موکبی از ایران به عراق اعزام نشد.

با این وجود، امسال موکب‌های اربعینی برای حضور در حماسه اربعین در حال آماده‌سازی هستند؛ به طوری که یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین حسینی به فارس می‌گوید: ما پیش‌بینی اعزام ۲۰ هزار نفر را در قالب موکب‌های اربعینی کرده‌ایم و حدود ۵۰۰ موکب فعال برای حضور در اربعین ۱۴۰۰ در حال آماده‌سازی هستند. البته تا زمانی که طرف عراقی رسما مجوز حضور موکب‌های ایرانی در ایام اربعین را صادر نکند، ثبت‌نام از موکب‌ها نیز انجام نخواهد شد. با این وجود، بسیاری از موکب‌ها از ماه‌ها قبل برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین در حال آماده‌سازی هستند و قرار است واکسیناسیون موکب‌داران نیز انجام شود.

تلاش برای تلفیق موکب‌های ایرانی و عراقی در ایام اربعین

وی با بیان اینکه جلسات متعددی در ایران برای آمادگی به منظور حضور در اربعین ۱۴۰۰ با رعایت نکات بهداشتی برگزار می‌شود، می‌افزاید: امیدواریم موکب‌های اربعینی پس از یک سال وقفه بتوانند به خوبی به زائران خدمت‌رسانی کنند. البته برنامه‌هایی نیز به منظور یکی شدن موکب‌های ایرانی و عراقی در خدمت‌رسانی مورد توجه قرار گرفته است و در تلاش هستیم تا برخی از موکب‌های ایرانی با موکب‌های عراقی تلفیق شوند. همانطور که در سال‌های گذشته برخی از موکب‌های دو کشور با هم فعالیت می‌کردند.

افضلی با اشاره به اینکه در صورت تلفیق موکب‌های ایران و عراق خدمات بهتر ارائه می‌شود، می‌گوید: تجربه نبود موکب‌های ایرانی در عراق همزمان با اربعین سال گذشته، اهمیت تلفیق موکب‌ها را بیشتر نمایان کرد. بر همین اساس، در نظر داریم موکب‌ها را تلفیق کرده تا برخی از امکانات در عراق همیشه مستقر باشد و برخی امکانات برای زوار اربعین از ایران به عراق ارسال شود.

داره باز اربعین میاد آرزوی حرم دارم... با نوای جواد مقدم

با توجه به مذاکرات و همچنین آمادگی ایران برای حضور در حماسه اربعین، به نظر می‌رسد امسال با رعایت نکات بهداشتی اعزام زائران و موکب‌ها انجام شود که البته ایجاد محدودیت‌هایی برای اعزام دور از انتظار نیست. با این وجود، باید منتظر نظر طرف عراقی و همچنین تصمیم متولیان کشورمان برای اعزام زوار و موکب‌ها به عراق در ایام اربعین سال جاری باشیم.

گفتنی است؛ در روزهای اخیر استاندار کربلا شرط ورود به کربلا در اربعین را داشتن کارت واکسیناسیون کرونا عنوان کرده بود که این امر هنوز از سوی مسؤولان وزارت کشور یا وزارت بهداشت عراق تأیید نشده است و استاندار به تنهایی نمی‌تواند چنین شرطی را برای حضور زاور داخلی یا خارجی بگذارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.