خشکسالی شدید امسال امان را از بخش کشاورزی گرفته و خسارت زیادی در استان گلستان به بار آورده است تا جایی که مسئولان جهاد کشاورزی استان از خسارت‌های ۵ هزار میلیاردی سخن می‌گویند.

خسارت خشکسالی به باغات استان گلستان/ تولید زیتون ۳۰ درصد کمتر شد

به گزارش قدس آنلاین، خشکسالی شدید امسال در نیم قرن اخیر کم سابقه بود و آن طور که آمارهای مربوط به میزان بارش‌ها نشان می‌دهد امسال سومین سال خشک در ۴۶ سال گذشته در استان گلستان بود.

خشکسالی امسال در کنار روزهای داغ تابستان، فقط قطعی آب و برق را در پی نداشت بلکه فراتر از آن معیشت بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داد. در گلستان که اقتصادش بر پایه کشاورزی است، بروز حوادث طبیعی مانند سیل یا خشکسالی، بیش از هر بخش دیگری به بهره برداران این بخش خسارت وارد می‌کند.

آن طور که مسئولان جهادکشاورزی استان می‌گویند خشکسالی امسال دست کم ۵ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف خسارت وارد کرده است. از محصولات زراعی گرفته تا باغی و تا پرورش دام و طیور به علت خشکسالی امسال، متحمل ضرر و زیان فراوانی شدند.

این اتفاق در بخش زراعی با کاهش تولید و خشک شدن بخشی از محصولات خود، نمایان‌تر است. این روزها که فصل برداشت زیتون فرارسیده، کاهش تولید این محصول کام باغداران را تلخ کرده است.

برداشت زیتون کنسروی از باغ‌های بارور در استان گلستان از اوایل شهریورماه آغاز شده و به زودی بخشی از این محصول سر سفره مصرف کنندگان قرار می‌گیرد هر چند با توجه به خشکسالی امسال و با کاهش تولید این محصول در استان مواجه هستیم.

به طور معمول برداشت زیتون کنسروی از اوایل شهریور و زیتون روغنی از آبان هر سال در گلستان آغاز می‌شود و این برداشت به مدت ۴۰ تا ۶۰ روز ادامه دارد. امسال قیمت توافقی خرید هر کیلوگرم زیتون از کشاورزان در استان گلستان ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار ریال تعیین شده است.

معاون مدیریت باغبانی جهادکشاورزی گلستان در این باره گفت: برداشت زیتون کنسروی از اوایل شهریور و برداشت زیتون روغنی از اواخر مهرماه انجام می‌شود وسطح زیرکشت زیتون در استان ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار بوده که به نسبت ۴۰ درصد کنسروی و ۶۰ درصد روغنی است.

نویدرضا فراهانی افزود: کاهش بارندگی و گرمای هوای امسال، عملکرد تولید باغ‌های بارور زیتون کنسروی و روغنی این استان را ۳۰ درصد از مقدار پیش‌بینی شده کمتر کرده است.

وی بیان داشت: پیش بینی تولید با توجه به وقوع خشکسالی و کاهش ۳۰ درصدی محصول حدود ۷ هزار تن در همه شهرستان‌ها بجز بندرگز و گمیشان و بندر ترکمن و آق قلا است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ارقام موجود مانند کرونایکی، بلیدی، زرد روغنی، میشن، اربیکن و غیره در استان تولید و کشت می‌شود، گفت: تعداد ۱۷ کارخانه فرآوری در استان با ظرفیت اسمی تولید  ۱۴ هزار و ۶۰۰ تن روغن یا کنسرو در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: قیمت خرید محصول به صورت توافقی میان باغدار و کارخانجات فرآوری محصول تعیین شده و با توجه به شرایط بازار در سال جاری پیش بینی می‌شود از ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان متناسب با کیفیت میوه و کنسروی یا روغنی بودن آن قیمت گذاری شود.

فراهانی خاطرنشان کرد: گلستان با داشتن شرایط اقلیم مناسب و زمین‌های مستعد، از قطب‌های مهم تولید زیتون کشور به شمار می‌رود که به گفته مسئولان سازمان جهادکشاورزی، ظرفیت ایجاد ۶۰ هزار هکتار باغ زیتون در این استان وجود دارد.

وی گفت: سازمان جهادکشاورزی گلستان در دهه‌های اخیر برای رسیدن به اهدافی چون تغییر کاربری اراضی شیبدار به باغ مثمر، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی، ارتقای درآمد بهره برداران و مشارکت در بی‌نیاز کردن کشور از واردات، ایجاد باغ زیتون را در دستور کار قرار داده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.