رییس جمهور ایران در دیدار با رییس جمهور ازبکستان، گفت: سطح روابط اقتصادی دو کشور باید متناسب با روابط سیاسی ارتقا یابد و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌ها و مشارکت بخش خصوصی در گسترش روابط و تعاملات اقتصادی دو کشور کمک می‌کند.

آیت الله رییسی: سطح روابط اقتصادی دو کشور متناسب با روابط سیاسی ارتقا یابد

به گزارش قدس آنلاین، دیدار امروز شوکت میرضیایف رییس جمهوری ازبکستان و آیت الله سید ابراهیم رییسی، ریییس جمهوری ایران در حاشیه نشست شانگهای در دوشنبه پایتخت ازبکستان انجام شد.

آیت الله رییسی در این دیدار با تبریک فرارسیدن سی‌امین سالگرد استقلال ازبکستان گفت: فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌ها و مشارکت فعالان بخش خصوصی می‌تواند نقش موثری در گسترش روابط و تعاملات اقتصادی دو کشور ایفا کند.

رییس‌جمهور ایران با تبریک ریاست ازبکستان بر دوره آتی سازمان همکاری شانگهای خطاب به همتای ازبک خود اظهار داشت: معتقدم نگاه مثبت و سازنده جنابعالی می‌تواند برای منطقه و کشورهای عضو سازمان شانگهای برکات و ثمرات زیادی به همراه داشته باشد.

وی در این دیدار با تاکید بر اینکه تحریم ها مانع پیشرفت ایران نبوده و نیست، گفت: در عین حال به دنبال رفع تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی هستیم.

آیت الله رییسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولتی فراگیر و با مشارکت همه گروه‌ها و اقوام در افغانستان که به استقرار صلح و ثبات در این کشور منتج شود، حمایت می‌کند.
سوابق تمدنی ازبکستان و ایران نقش بسزایی در گسترش روابط دو کشور دارد

شوکت میرزایف رییس جمهور ازبکستان نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار با رییس جمهور کشورمان به تجارب و سوابق آیت‌الله رییسی در دوره ریاست بر قوه قضاییه و مبارزه موثر با مفاسد اقتصادی اشاره کرد و گفت: بسیار خرسند خواهیم شد که از تجارب شما در این زمینه استفاده کنیم.

رییس جمهور ازبکستان با بیان اینکه دو کشور در عرصه روابط سیاسی حسن تفاهم دارند، خاطرنشان کرد: سوابق تمدنی و تاریخی مشترک دو کشور می‌تواند نقش مهمی در تسهیل گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی فیمابین و ارتقای سطح همکاری‌های فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران و ازبکستان داشته باشد.

وی گفت: ازبکستان به دنبال یک نقشه راه عملیاتی برای گسترش روابط اقتصادی با ایران به ویژه در عرصه حمل و نقل و هر چه فعال تر کردن کریدور ارتباطی شمال-جنوب با محوریت بندر چابهار است.  

براساس این گزارش، رییس جمهوری پیش از ظهر امروز برای حضور در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای و دیدار با برخی سران این نشست به دوشنبه سفر کرد.

جمعی از وزیران آیت الله رییسی را در این سفر همراهی می کنند.

رییس‌جمهوری فردا (جمعه) در نشست شانگهای سخنرانی می‌کند. همچنین قرار است در این سفر قراردادهای حقوقی، سیاسی  و اقتصادی با تاجیکستان به امضای طرفین برسد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.